Smörjmedel travare <> mast ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Smörjmedel travare <> mast ?

Inlägg av Fredrik » tor 29 nov 2012, 19:13

Jag har ingen åsikt i debatten då jag besitter en båt med ett trögt replik som alltid kniper i skåran vid hissning och man får falla av och ta ny fart två ggr innan seglet är i topp. Skulle dock vilja föreslå verbet "fira" istället för "fälla" när man tar ned seglet. Själv brukar jag alltid säga "ta ned".
X-342 SWE 18 "Kexet"

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Smörjmedel travare <> mast ?

Inlägg av SWE54 » fre 30 nov 2012, 14:17

eriksbo1 skrev:Varför smörja i mastskåran? Jag brukar kladda direkt på travarna med en med silikonspray indränkt trasa. Visst, smörjningen gör det lite lättare, men segt är det lika förb-nn-t att hissa storen , i synnerhet de sista metrarna. Ska försöka med teflonfettet fr Biltema nästa säsong. Tror iofs att segheten beror på andra saker än friktion i mastskåran. Mest misstänker jag seglets två hellattor; hade inte sånt på tidigare farkoster då jag aldrig tyckte det var nån sak att dra upp seglet.

Hur mycket vågar man förresten sträcka storfallet med kraft på vinschen? Finns det inte en risk att man tänjer ut på mastliket på storen?
Jag kör en travare, klädd med den mjuka delen av ett kardborreband dränkt i teflonspray, ett par gånger per säsong och det gör stor skillnad. Man behöver göra rent i rännan från salt, dam, pollen och allt annat som kan tänkas fastna. Att bara smörja travarna har inte gett samma resultat på min mast i alla fall.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Smörjmedel travare <> mast ?

Inlägg av SWE54 » fre 30 nov 2012, 14:22

Fredrik skrev:Jag har ingen åsikt i debatten då jag besitter en båt med ett trögt replik som alltid kniper i skåran vid hissning och man får falla av och ta ny fart två ggr innan seglet är i topp. Skulle dock vilja föreslå verbet "fira" istället för "fälla" när man tar ned seglet. Själv brukar jag alltid säga "ta ned".
Jag sprayar aven repliket på focken och det gör skillnad. Samma där att det samlas en massa salt och skit både i ränna och på seglet som bromsar väldigt. Det räcker kanske att hålla rent genom att spola med färskvatten ibland.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar