Plotter eller .....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Plotter eller .....

Inlägg av thomask » fre 23 nov 2012, 19:15

NU har jag problem igen! :o
Såg att det var rea på plotter på seasea, så jag tänkte köpa en 720. MEN då får jag höra att det är minst lika bra med en "typ" IPAD som kostar kanske hälften av vad en Garmin 720 kostar förutom kartan.
Har ingen lust eller tid, och framförallt inte råd att köpa något som jag ångrar! För det är jäkligt mycket pengar vilket man än köper.
Kan man ha en Ipad i sittbrunnen på en segelbåt, med solljus och vatten som stänker ???

Sen är nästa fråga, vart sjutton ska man placera en stor plotter??
Hade tänkt såga hål i skottet och fälla in plottern, Hur gör man med Garmin? kan man ta av bakstycket så det inte sticker in så mycket i salongen?
Dom är ju ändå rätt tjocka!

/Thomas

Kallseglaren
Guldmedlem

Re: Plotter eller .....

Inlägg av Kallseglaren » fre 23 nov 2012, 22:03

Jag har en maxi 87:a och har monterat garmin 521 i skottet. Bakstycket går att ta bort och det bygger inte mycket. Jag har gjort en teaklåda med hängare för flytvästar mm. Mitt råd: Gör inte detta, det tar bort en av de bästa platserna i sittbrunnen.
Gör som de flesta, gör en snygg ramp ovanför rufftaket, det är nog bäst

Kallseglaren
Kallseglaren
Maxi 87
338

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » fre 23 nov 2012, 22:09

Hej!
Även om jag gillar ipad. Så ersätter den inte en riktig plotter.
Ipade har stöd från mobilnätet vid positionering. Utan mobiltäckning..

Är det blött och kallt ute så kan pekskärmen vara besvärlig.

En riktig plotter med rejäla manöver knappar är bäst i mitt tycke.

Ipad är kul att ha med. Men inget jag förlitar mig på i skarpt läge.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 23 nov 2012, 22:16

sator skrev:Hej!
Ipade har stöd från mobilnätet vid positionering. Utan mobiltäckning..
Det där stämmer inte. iPad (med 3G) har en gps som visserligen kan använda mobilnätet för att snabbare få en första fix, men den klarar sig utmärkt utan mobiltäckning.

Fast jag håller ändå med. En ipad ersätter inte en plotter. Inte alls lika robust, inte vattentålig och mycket joxigare att hantera när det lutar, skvätter och stampar osv.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 23 nov 2012, 23:19

Jag har en plotter i sittbrunnen. Har Rattstyrning och jag tog bort kompassen som sett sina bästa dagar och satte plottern där. Fast det är ju inget alternativ för dig.

I den invändiga styrplatsen i däckssalongen är det ganska trångt framför ratten. Hade tidigare en bärbar dator,men den får inte plats på nåt bra sätt. Köpte en läsplatta - Android från telia 10 tum för under 2000 kr - och monterade framför ratten. Ingen uppkoppling till mobilnätet - det behövs inte. Fungerar mycket bra. Nu kommer jag inte ihåg vad sjökortsprogramet heter, men ett av de vanligaste. Sista dagen jag var på väg hem och vände aktern mot väster fram i kvällingen gick det överhuvudtaget inte att läsa på skärmen. Nu var jag ju i hemmafarvatten, så det spelade ingen roll. Funderar på att sätta ett fäste nästan nere vid fötterna där det förhoppningsvis är skugga om det skulle bli nån mer gång. Styr bara inne när det regnar och är tråkigt väder och jag går för motor.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 24 nov 2012, 09:56

Jag vill tipsa om att Erlandssons Brygga har tokrea på en Elite 5M-plotter just nu. Jag köpte en liknande Eagle-plotter för några år sedan, och den är rätt enkel, men jag är toknöjd.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » lör 24 nov 2012, 11:02

Inget snack då alltså. Det blir en riktigt plotter!

Tack!

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 26 nov 2012, 09:28

En liten varning för Elite-plottrarna: De använder Navionics' sjökort och jag fick en lite otrevlig överraskning i somras när jag tog ibruk min nya Elite 4M. Sjökortet till den (nyaste Gold-versionen som täcker in hela skandinavien, baltikum osv) innehåller högvis med fel, såsom att remmare, kummel, små holmar saknas. De här felen fanns med i den äldre versionen av samma kort (jag kollade med min gamla, handburna plotter innan den gick på auktion).

Dessutom blir det ibland kondens innanför glaset på min nya plotter. Det blev det iofs på den gamla också, men jag tycker ju att utvecklingen borde ha gått lite framåt på 10 år...
Jag jhar inte riktigt bestämt mej för om jag ska skicka tillbaka plottern för att få den utbytt (till en likadan som också immar igen ibland).

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 26 nov 2012, 10:37

Å fan!
Jag har inga kondensproblem på min Eagle-plotter, men jag har å andra sidan investerat i ett skyddslock som sitter över när jag inte använder den.
Vad gäller sjökorten från Navionics är detta väl knappast något man kan anklaga plottertillverkaren för? Alternativet är ju då en Garmin-plotter med deras sjökort, "alla andra" kör väl Navionics?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » mån 26 nov 2012, 12:26

6895:- för en Garmin 720 nu på rean som startar i morgon med start i Haninge och Norrköping.
http://www.seasea.se/Start.aspx

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 26 nov 2012, 13:19

J@nne skrev:6895:- för en Garmin 720 nu på rean som startar i morgon med start i Haninge och Norrköping.
http://www.seasea.se/Start.aspx
Eller c:a 5000 för en raymarine A-50 som innehåller alla europeiska kartor, finns i välsorterade marinbutiker.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » mån 26 nov 2012, 14:01

Jag laddade ner "Eniro på sjön" till telefonen. Inte en spänn :D

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » mån 26 nov 2012, 14:28

Om man ska ha en riktig plotter eller om man vill ladda ned appar, gratis eller lågkost, i sin smartphone eller läsplatta handlar mycket om vilken typ av båtliv man håller på med. Ifall man bara är ute på korta turer i hyggligt väder så kan man komma långt med sin iPhone, den är definitivt ett bra komplement till vanliga sjökort. Om man däremot gör lite längre resor, i både tid och distans, i de mest skiftande väder så tycker jag att en riktig plotter är det ända rätta även fast den kostar en bra slant.
Jag tror samtidigt att gratis-apparna kan hjälpa till att hålla ned priset en del på de riktiga plottrarna när dessa tillverkare känner av konkurrensen.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 27 nov 2012, 09:25

Hjertmans annonserar raymarines A-50 för under 4000:- A-70 kommer väl på samma nivå som garmin.

Jag vet vad jag skulle välja, fast nu har jag redan valt. Det bästa !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Jwlund
Trogen medlem

Inlägg av Jwlund » tis 27 nov 2012, 12:51

Jag köpte till förra året en Androidplatta (Samsung Tab2 10.1) och navionics, Gick på 2600 + 500:- plus ytterligare 450 för en sugkoppshållare till plattan och 350 för ett vattentätt fodral. Totti landade det på med 12V laddare på lite mer än 4 tusen.

Nu är det ju så att surfplattan har mer än ett användingsområde och vi har redan skaffat en ytterligare platta till familjen så den kosnaden kan man räkna bort. Då hamnar priset för en plotter på 1500:- istället. Jag kan inte hävda att plattan + navionics fungerar bättre än en "riktig" plotter men det är extremt mycket billigare än en plotter.

Jag tycker att det har fungerat utmärkt i skärgården och är mycket nöjd.

Jag navigerar i huvudsak med sjökort och använder plattan mest som logg(köpte tyvärr en båt utan instrument) och vid angöringing av kuster eller öar. Jag har aldrig haft problem att se skärmen. Jag har aldrig haft plotter innan utan lyckats hitta över östersjön med "bara" sjökort, kompass och logg tidigare. Om jag inte haft dessa kunskaper skulle jag nog investerat i en dyrare plotter men nu känns denna budgetvariant extremt lyxig att ha.

Jag tror att det är viktigt när man väljer mellan platta och plotter att man utgår från sina egna förväntningar. Och kan man inte navigera utan gps och plotter ska man nog satsa på något riktigt riktigt bra.

Bara lite input från min sida.

Skriv svar