Har djupgåendet betydelse?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Fredrik » ons 21 nov 2012, 11:31

Vi kommer troligast att byta båt under det kommande året och just nu går jag och tittar på alla möjliga modeller som kan vara aktuella. Klart är att vi vill prioritera seglingsegenskaper och gärna få bra prestanda på skutan utan att göra för mycket avkall på utrymmena i båten. Det gör inget om den är av enklare snitt inuti, det viktigaste är att det är funktionellt och att grejorna håller och inte kräver så mycket underhåll. Den modell som står högst på önskelistan just nu är X-35, fast den är tyvärr väldigt dyr, därefter har jag tittat lite på t.ex. lite äldre Dehler och kanske även X99. Lockande med X-35 förutom seglingsegenskaperna är att den har förpik och två separata kojer i aktern, så det finns plats för många att sova bekvämt.

X-35 har ett djupgående på 2.15, och många andra "prestandabåtar" har ju även dessa en köl som sticker mer än 2 meter. Hur stort problem är det att ha en båt som sticker så djupt? Kommer jag att få problem med att våga navigera runt mellan skären i Bohuslän? Blir det svårt att lägga till i naturhamnar, eller spelar det inte så stor roll då båtens längd gör att den djupa kölen hamnar relativt långt bak? Är det olika i olika skärgårdar, t.ex. Stockholm, Bohuslän, Sörmland?

Finns det några schyssta prestandabåtar med lite mindre djupgående (inte trimaraner) som skulle kunna vara aktuella?
X-342 SWE 18 "Kexet"

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av jaba » ons 21 nov 2012, 13:17

Klart att djupgåendes har betydelse, tyngden längre ner ger mer rätande moment.. Och bättre bett på kryss
Och så blir det färre gäst/naturhamnar som funkar .. Dessutom blir det troligen du som upptäcker nya grund :D
Allt är kompromisser...lagom djupgående....

Bic
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 09:51

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Bic » ons 21 nov 2012, 14:00

Min erfarenhet sträcker sig i huvudsak till Stockholms skärgård och där kan det vara knepigt med djupa kölar. Tycker att allt över 1,7 m ofta är begränsande i naturhamnar där. Runt 1,5 m och okänslig köl är bekvämast när man är på upptäcksfärd.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Lasse L » ons 21 nov 2012, 15:56

Man "vänjer" sej med ökat djupgående.
In till naturhamnar och på "mörkblått" i kortet bör man ha en utkik (eller heter det nerkik).
Håller man sej till max 1,8 m, så går det att åka på de flesta europeiska kanalerna.

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av andres » tor 22 nov 2012, 01:29

En kappseglingsbetonad båt med över 2 meter djupgående är förmodligen ganska känslig för grundstötning med väldigt kort köl, stor bulb i botten och platt botten utan nedbyggnad av skrovet mot kölen (och därav inget kölsvin).
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Fredrik » tor 22 nov 2012, 10:57

Vad svårt det här är. I dagsläget seglar jag ju långkölat, och jag gillar att snika uddar och chansa lite. Det har alltid gått bra men jag har ju samtidigt vetat att jag inte äventyrar båten om jag skulle "bonka" lite. Bara att spackla till inför nästa säsong. Med en nyare, snabbare, fenkölad båt med dubbelt djupgående blir det självklart till att ändra sitt beteende i skärgården ganska radikalt. Undrar om det skulle ta bort en del av upplevelsen och glädjen med att vara i skärgården när man måste tänka mer på dessa bitar och tänka över sina vägval noggrannare? Det är klart, att segla dubbelt så fort tillför också ganska mycket glädje...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Seawolf » tor 22 nov 2012, 11:25

Här har du en båt som både går hyfsat fort, har massor med kojer och är osedvanligt tålig för grundstötningar samt är skapligt styv. Samt har måttliga 1.85 i djupgående.
För den kombinationen tror jag inte det finns något lämpligare helt enkelt. Det gäller bara att proiritera bort utseendefixeringar. Samtidigt kan du ta det lugnt om fendrarna lyfter, den har gummilist runt om.
http://www.knapemarin.se/boatlist_detai ... 05+3-kabin
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Fredrik » fre 23 nov 2012, 20:58

Jo, Dominanten verkar vara ett klokt val... Synd att den inte är så snygg (förlåt alla Dominantägare).
Jag hade hoppats att någon skulle tycka att det inte spelar nån roll att båten sticker djupt, men tyvärr verkar det som att det stämmer att det skapar en hel del begränsningar.
Är det någon som har en djupgående båt som har lite erfarenheter att dela med sig?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Seawolf » fre 23 nov 2012, 21:16

Du har fått rätt många råd om att stort djupgående är ett problem i svenska skärgårdar och hamnar. Men du frågar ändå efter nån som har erfarenhet av detta stora djupgående, för det verkar som du inte ger dig förrän åtminstone någon kommer och bekräftar att detta inte skulle vara nackdel.
En kompis till mig skaffade en båt med 2.10 i djupgående, fenköl av bly utan bulb. Efter några år räknade vi lite på det och sen sågade han bort de nedersta 15 centimetrarna för att lättare komma iland.

De där 2.10-båtarna är ritade för länder utan skärgård eller medelhavet där man markerar 10-metersuppgrundningar med vårt sjökortstecken för "sten"....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Fredrik » lör 24 nov 2012, 01:05

Jo, du har såklart rätt... Det blir till att fundera i andra banor. Har ju faktiskt alltid tyckt att jag har haft ett visst övertag med en grund långkölad båt. Det är svårt att ändra verkligheten, men de där snabba racingbåtarna är ju så coola så jag har svårt att övertala mig själv att släppa tanken...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Berra2 » lör 24 nov 2012, 08:28

tycker diskussionen blivit litet väl ensidig.

vi hade tidigare en 9-metersbåt som stack runt 1,55 och bytte för några år sedan till en 11,5-metersbåt som sticker 1,75.
tror inte vi någon gång gått på då vi försökt lägga till i en naturhamn där vi kunde lägga till med den förra båten.
det tror jag beror på det du själv är inne på - att med en större båt kommer kölen betydligt längre akterut - längre från land. och i de flest vikar är det ju litet djupare längre ut från land.
därför har det flera gånger hänt att vi kunnat lägga till vid ställen där vi förut inte kunde lägga till, just för att kölen kommer längre ut.

en annan vinkel på frågan: faktumet att det är viktigt hur långt kölen är från land talar för att ha ett peke. speciellt ett sådant med inbyggd stege. då kommer ju båten 65 - 110 cm längre ut vilket kan vara helt avgörande för om man kan lägga till på den där finfina platsen långt in i viken.

en gång har vi på ett negativt sätt erfarit att den nya båten har ett större djupgående än den förra. det var när vi var i Torsviken på västra Gällna och ville ta genvägen rakt norrut, en väldigt vacker tur. då gick vi på, eller fastnade i leran kanske jag ska skriva, precis i början av leden. med vår förra båten åkte vi den leden många gånger utan grundkänning.

inser att det är skillnad på 1,75 och 2,10 men jag tycker ändå att mina erfarenheter visar på att en djupare köl inte behöver vara så stort problem.

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av KaptenKlant » lör 24 nov 2012, 13:35

Fredrik,

En IF är ju så 'gött' det kan bli i skärgårdarna. Efter att ha seglat både Folka och IF i åratal är jag förstås höggradigt jävig. :D
Dessutom finns väl ingen annan båt med så harmoniska linjer och så fina segelegenskaper på alla bogar och vindstyrkor. (möligen undantaget <3m/s+gammal sjö) :o

Men vill du nu ha mer komfort under däck osv..... titta på sänkköl-/centerbordsbåtar. Det är för mig ett mysterium utan dess like att dessa inte slagit an bättre hos (alltför?) traditinsbundna svenska designers/byggare/seglare.

Jo, jag vet att Campus finns, men de är ytterst spartanska även jämfört med en IF. Dessutom lite väl smäckigt byggda för min smak.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av Mats Brage » lör 24 nov 2012, 18:39

He,

Har segalt med 1,95 till 1,6 och har nu 1,75.

När jag köpte min nuvarande båt valde jag medvetet att lägga mig runt 1,75 då jag seglar på ostkusten. Trots att 1,75 inte är SÅ djup vinns det en hel del vikar som man inte kommer in i, så jag kommer nog inte att köpa en bår med större djupgående.

Har ett SRS på 1,19 och tycker att det rör på sig ändå, men det är klart att båten är bygg på 80-talet, och har ju sina begränsningar i jämförelse med nya båtar vad gäller komfort mm.

Jag tror att om man byter från en långkölad så kommer du i allmänhet att uppleva en snabbare och livligare båt än den du har.

Hälsn
Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av stangen » sön 25 nov 2012, 09:53

Modernare båtar har ofta rak stäv, djup köl med ibland bulb. Alla fel - om man gillar naturhamnar... En båt med överhäng i fören och utan torpedköl, åtminstone L-köl behövs för att ha någon skärgård att prata om. För så är det - såklart att du kommer hitta naturhamnar, men relativt sett kommer skärgården krympa något oerhört. Du kan ju kompensera det med att ta med ett par kajaker - de har ju maximal skärgård.
Gränsen går vid ca 1,75 (1,9 om båten är uppemot 40 fot). Över detta blir det problem.

Eller problem förresten. Det handlar mer om att byta stil på sitt båtåkande. Ankra på svaj och ta med jolle. Problemet löst. Vad 17 skall båten i land att göra =)

Att segla med större djupgående är inget märkvärdigt även om massa fina passager och vikar går bort.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Har djupgåendet betydelse?

Inlägg av SWE54 » sön 25 nov 2012, 11:48

Det största problemet är nog inte djupgåendet utan den raka stäven och väldigt höga fribord. Det blir lite besvärligare att komma i land.
Kolla upp dom naturhamnar du varit i under de senaste åren och se på djupen. Jag tror inte det är så många ställen som du inte kommer in på även med 2 m djupgående.
Det enda stället som säkert inte går vad jag vet är den inre bassängen på Tistlarna.
Hur ser du på båtar runt 30 ft? Dom ligger ju på runt 1,5-1,8 m djupgående.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar