Bottenfärgstråd 2012

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Bottenfärgstråd 2012

Inlägg av andres » tis 06 nov 2012, 12:01

Mille Xtra 1 lager
Ligger i Lomma (nya hamnen). Sjösatte början april, seglat hyfsat mycket maj-september, tog upp 3 november.

Bild

Bild
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Bottenfärgstråd 2012

Inlägg av SWE54 » tor 08 nov 2012, 13:56

Båten är nu på land och sjösattes 25/4, gått ca 1000 nm.
Endast någon brun liten fläck på rodret.
Målad med VC17 i två lager.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bottenfärgstråd 2012

Inlägg av Anders S » fre 09 nov 2012, 07:51

Vi tog upp den stora båten (Lomma) häromveckan. Den hade blandat Micron WQ (skrovet) och Trilux (på propellern) och skrovet var rent så när som på litet lätt tvättbar sli (fullt normalt, på båtar som inte rört sig på en månad).
Triluxen var dock hopplöst oduglig som propellerfärg, hade havstulpanodling varit en affärside vet jag nu ett lämpligt odlingsubstrat... Dock var Triluxen hjälpsam i så måtto att det gick att skrapa med en vanlig isskrapa.
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Bottenfärgstråd 2012

Inlägg av jason » lör 10 nov 2012, 07:55

Tog upp i går. Ligger i Lomma som Anders S, men i "nya hamnen", inte i ån som Anders. Endast enstaka påväxt på skrov och roder. Men propeller och -axel som vanligt mycket populerade. Trilux på skrovet och Trilux med cayennepeppar på prop och axel. Dvs ytterligare ett supermedel som inte funkar ;-)

/j

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Bottenfärgstråd 2012

Inlägg av Nils_D » mån 12 nov 2012, 19:56

Nils_D skrev:Biltemas bottenfärg har tydligen fungerat olika på olika båtar, eller i olika vatten. Här en liten rapport från Östergötland.

Min IF var enligt uppgift målad med Biltemas svarta bottenfärg (köpte båten i vattnet i somras i Stockholm och seglade ner i juli). Massor med beväxning när jag tog upp förra veckan. Fick jobba i 2 timmar med högtryck för att få bort beläggningen. En annan båt som togs upp medan jag jobbade med högtryckssprutan hade också samma beläggning på botten, och hade också använt Biltemas svarta färg. Tänker byta till nästa säsong.
Fick en uppföljningsfråga om det var årets eller förra årest bottenfärg som säljaren målat med. Svaret jag fick var "Biltemas zinkbaserade färg utan koppartillsats". Fick också kommentaren att val av bottenfärg verkar vara lite av ett lotteri, vilket väl låter som en bra sammanfattning av hela den här tråden? :-)

Samtidigt som jag själv börjat undra om det inte kan finnas lokala variationer i vattenkvalitet, förekomst av mikroorganismer etc. mellan olika hamnplatser, i alla fall för oss som har båten i skärgårdshamnar. Och att därför det kan vara bra att hålla koll på vad som fungerat för båtgrannarna.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Bottenfärgstråd 2012

Inlägg av SWE54 » tis 13 nov 2012, 16:09

Nils_D skrev:
Nils_D skrev:Biltemas bottenfärg har tydligen fungerat olika på olika båtar, eller i olika vatten. Här en liten rapport från Östergötland.

Min IF var enligt uppgift målad med Biltemas svarta bottenfärg (köpte båten i vattnet i somras i Stockholm och seglade ner i juli). Massor med beväxning när jag tog upp förra veckan. Fick jobba i 2 timmar med högtryck för att få bort beläggningen. En annan båt som togs upp medan jag jobbade med högtryckssprutan hade också samma beläggning på botten, och hade också använt Biltemas svarta färg. Tänker byta till nästa säsong.
Fick en uppföljningsfråga om det var årets eller förra årest bottenfärg som säljaren målat med. Svaret jag fick var "Biltemas zinkbaserade färg utan koppartillsats". Fick också kommentaren att val av bottenfärg verkar vara lite av ett lotteri, vilket väl låter som en bra sammanfattning av hela den här tråden? :-)

Samtidigt som jag själv börjat undra om det inte kan finnas lokala variationer i vattenkvalitet, förekomst av mikroorganismer etc. mellan olika hamnplatser, i alla fall för oss som har båten i skärgårdshamnar. Och att därför det kan vara bra att hålla koll på vad som fungerat för båtgrannarna.
Jo så verkar det vara. Jag har legat på lite olika platser genom åren och det skiljer en hel del både mellan olika hamnar och även inom samma hamn. Ligger man på "solsida" så får man mer än om man har en "skuggig" plats. Det växer ju även olika från år till år...

Så här kan det bli med olika färger på samma båtplats 3 olika säsonger...
Bilagor
MilleWhite.JPG
Mille White
MicronWQ.JPG
Micron WQ
VC17.jpg
VC17
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Bottenfärgstråd 2012

Inlägg av Calle C » ons 28 nov 2012, 13:01

Tog upp båten 27 nov, väldigt lite skräp. Björlanda Kile.
Bottenfärgen applicerades för 3 år sedan och har bara bättrats sista 2 åren. Inter F-färg.
534044_10151264911379824_124052371_n[1].jpg
Calle

Se gla ut

Skriv svar