Sjökort för Göta Kanal mm.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Sjökort för Göta Kanal mm.

Inlägg av Nautihamstern » sön 11 nov 2012, 10:50

Inkommande sommar ska vi åka rutten Finland-Sverige, genom Göta Kanal från Mem till Göteborg, sedan ner längs med kusten, hoppa över till Danmark, sedan Rugen-Bornholm-Öland-Gotland-Finland. Vi har 10 veckor på oss.

Kanalen öppnar i början av juni, men öppnar allt annat då också, eller kommer vi att åka igenom ett spöklandskap med stängda affärer och sevärdheter...?

Vilka sjökort lönar det sej att köpa för en dylik resa? Beehöver man ens sjökort för Göta Kanal? Vänern o. Vättern vill jag nog ha kort över. Vi har båtsportkort över Stockholm Norra och Södra, men finns det likadana kortserier över resten av svenska kusten också eller är det en djungel att hitta rätt kort?

Det känns som en ganska stor investering att skaffa kort över alla områden vi kommer att röra oss i under resan, men det hjälps väl inte. Begagnade, lite äldre kort duger kanske också om jag kan hitta några (jag satte in en annons på Båtmarknaden men än har ingen kontaktat mej).

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Sjökort för Göta Kanal mm.

Inlägg av peterh » sön 11 nov 2012, 11:36

Ni skall åka göta kanal direkt efter öppningen i juni. Det är lugnt, det mesta är öppet, enstaka kafeer utmed
vägen är stängda. Men de samhällen ni passerar har sina vanliga affärer.
Alla göta kanals gästhamnar är öppna.

Vad gäller sjökort i kanalen så är de strängt taget inte nödvändiga, även om överfarten av roxen och andra
sjöar har värdefulla tips. Men då man färdas i konvoj pga slussarna så kan du åka efter en annan båt (som har
sjökort ). En annan fördel men "göta kanal kortet" är att man får en beskrivning på var natthamnarna ligger
och vilken servicegrad de har.
Jag lånar gärna ut min (gamla)kopia om du vill.

Vättern och i synnerhet vänern kräver sjökort.

I vättern har ni en liten avstickare till vadstena slott, rekommenderas !
Om ni passerar läckö - undvik. Hamnen är grundare än skyltat, servicen obefintlig och stället kryllar
av huggormar. Använd spikens hamn i stället.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Sjökort för Göta Kanal mm.

Inlägg av oceansailor » sön 11 nov 2012, 11:50

Nu vet inte jag vad Du har för båt. Men missa inte Läckö. Det är som Peter skriver lite förvirrande med inseglingen. Men jag har varit inne många gånger med båtar som sticker 1.8 - 1.9 m. Vänerns vattenstånd är viktigt att veta eftersom det är en reglerad sjö.

Passa på att gå till Brommö, Lindekroken. Underbara sandstränder. Segla sedan till Malbergshamn på Djurö. Fina vandringsstigar med stor chans att se hjortar.


Låter underbart med 10 veckor. Lycka till

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: Sjökort för Göta Kanal mm.

Inlägg av Ove T » sön 11 nov 2012, 14:59

Hej
Jag tycker du skall köpa Göta kanal kortet 2011 år utgåva. Då får du sjökort från Mem till Göteborg och en fin kanalbeskrivning. Sjökort är färskvara. Det enda som saknas är norra Vänern.
Hälsningar Ove

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Sjökort för Göta Kanal mm.

Inlägg av toaen » sön 11 nov 2012, 17:20

Jag är lite kluven är det gäller sjökort. Har alltid pappesjökort i kombination med elektroniska i dator, plotter och läsplatta. Fast mina pappersjökort brukar inte höra till de nyaste utgåvorna.
Kom i sammanhanget till att tänka på nåt som var mycket i ropet i våras, och som inte hade så stor förståelse för. Ändå var jag inne och la in några naturhamnar och rättade ett par där man skrivit upp åt väggarna.
Fanns i alla fall lite när det gällde den sträckan du skall åka. Planering är ju halva nöjet - påstås det. Jag säger inte emot. http://www.marinwiki.se

Den här sidan har du naturligtvis koll på. http://www.gotakanal.se/sv/Gotakanal/Eg ... ota-kanal/

I Vänern nämndes ju Spikens fiskeläge på Kållands ö. Dalbergsån 3 distnsminuter söder om Hjortens udde är en bra anhalt.

När du kommer ner åt Göteborg till måste du ju gira styrbord. Annars går du miste om den finaste delen på hela resan. :wink: http://www.youtube.com/watch?v=siz-OdfzV94 Lite seg inledning bara, så hav tålamod.

Kungshamn i mellerst Bohuslän är ett ställe jag alltid återvänder till. :wink:

När du sen är på väg hem skall du akta dig för Hallands Väderö. Skulle du gå iland där är det risk att du inte kommer hem inom stipulerad tid. Har en farledsskiss jag kan maila till dig om du vill. Gammal och bra och billig. Det finns ju nya sjökort från Hydrografica. Skapliga och inte riktigt lika billig.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sjökort för Göta Kanal mm.

Inlägg av Lasse L » sön 11 nov 2012, 19:06

peterh skrev: Om ni passerar läckö - undvik. Hamnen är grundare än skyltat, servicen obefintlig och stället kryllar
av huggormar. Använd spikens hamn i stället.
Haver varit i Läckö hamn trenne gånger och inte sett en enda orm.
Behöver inte "service" för att övernatt och besöka slottet.
Haver oxå besökt Spiken några gånger, utmärkt hamn.
Dalbergså har varit "nödhamn" 2 ggr efter problem i dåligt väder.
Kontrasten med kuling "utanför" och helt vindstill i ån är svår att beskriva.
Dalbergså har hällristningar, som ses "bäst" från sjön.
(Om man kommer från söder), fri tolkning av ristningarna "styr vänster in i ån för här bor Harald sjöfararen".
Numera är det en bilcamping i "hamnen", och inte lika fridfull som förr i tiden.
Bilagor
DALBERGSÅ.JPG

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Sjökort för Göta Kanal mm.

Inlägg av Excel 319 » sön 11 nov 2012, 19:38

I Läckö hamn har grundet vid pirnocken sprängts bort, så nu är det ingen fara med djupgåendet. Tidigare var det lite lurigt där om man tog ut giren för mycket.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Sjökort för Göta Kanal mm.

Inlägg av peterh » sön 11 nov 2012, 19:49

oceansailor skrev:Nu vet inte jag vad Du har för båt. Men missa inte Läckö. Det är som Peter skriver lite förvirrande med inseglingen. Men jag har varit inne många gånger med båtar som sticker 1.8 - 1.9 m. Vänerns vattenstånd är viktigt att veta eftersom det är en reglerad sjö.

Passa på att gå till Brommö, Lindekroken. Underbara sandstränder. Segla sedan till Malbergshamn på Djurö. Fina vandringsstigar med stor chans att se hjortar.


Låter underbart med 10 veckor. Lycka till
läckö avrådes på det bestämdaste. Vi fick grundkänning med 1.60 mitt i den sk gästhamnen.

Dasset ( senast renoverat 1980 ) fanns 2 km bort, duschen trasig.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Sjökort för Göta Kanal mm.

Inlägg av Excel 319 » sön 11 nov 2012, 20:31

peterh skrev:
oceansailor skrev:Nu vet inte jag vad Du har för båt. Men missa inte Läckö. Det är som Peter skriver lite förvirrande med inseglingen. Men jag har varit inne många gånger med båtar som sticker 1.8 - 1.9 m. Vänerns vattenstånd är viktigt att veta eftersom det är en reglerad sjö.

Passa på att gå till Brommö, Lindekroken. Underbara sandstränder. Segla sedan till Malbergshamn på Djurö. Fina vandringsstigar med stor chans att se hjortar.


Låter underbart med 10 veckor. Lycka till
läckö avrådes på det bestämdaste. Vi fick grundkänning med 1.60 mitt i den sk gästhamnen.

Dasset ( senast renoverat 1980 ) fanns 2 km bort, duschen trasig.
Tråkigt peterh, att du haft en så dålig erfarenhet av Läckö hamn, men på din beskrivning med 2 km till toa och grundstötning på 1,6m så funderar jag på om det inte var något annat ställe du varit på? Djupet kan nog stämma om du gick för långt in ett år med extremt lågvatten, annars inte. Och 2km till toa, inte behövde du väl gå till Spiken för att gå på toa. Nä föresten det är nog 3km till Spiken.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Sjökort för Göta Kanal mm.

Inlägg av peterh » mån 12 nov 2012, 10:17

Excel 319 skrev:
peterh skrev:
oceansailor skrev:Nu vet inte jag vad Du har för båt. Men missa inte Läckö. Det är som Peter skriver lite förvirrande med inseglingen. Men jag har varit inne många gånger med båtar som sticker 1.8 - 1.9 m. Vänerns vattenstånd är viktigt att veta eftersom det är en reglerad sjö.

Passa på att gå till Brommö, Lindekroken. Underbara sandstränder. Segla sedan till Malbergshamn på Djurö. Fina vandringsstigar med stor chans att se hjortar.


Låter underbart med 10 veckor. Lycka till
läckö avrådes på det bestämdaste. Vi fick grundkänning med 1.60 mitt i den sk gästhamnen.

Dasset ( senast renoverat 1980 ) fanns 2 km bort, duschen trasig.
Tråkigt peterh, att du haft en så dålig erfarenhet av Läckö hamn, men på din beskrivning med 2 km till toa och grundstötning på 1,6m så funderar jag på om det inte var något annat ställe du varit på? Djupet kan nog stämma om du gick för långt in ett år med extremt lågvatten, annars inte. Och 2km till toa, inte behövde du väl gå till Spiken för att gå på toa. Nä föresten det är nog 3km till Spiken.
Ta då en titt på kartan, dasset ligger vid infarten till området ( och var i bedrövligt skick), båthamnen i andra
ändan av området. Huggormar låg det lite här och var, hamnen hade jag grundkänning i mitt emallan
bojarna för akterförtöjning och bryggan.

Nej, läckö kan man sälja till tyskarna. Båtägare har det mycket bättre i spiken.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Sjökort för Göta Kanal mm.

Inlägg av Gaidin » mån 12 nov 2012, 13:33

Båtsportskortet över vättern täcker även Göta kanal. Skall du endast korsa Vättern från Motala till Karlsborg behöver du inget sjökort, bara en kompasskurs, under förutsättning att du håller dig i farlederna ut från Motala och in i Karlsborg. Vänern skulle jag däremot inte ge mig ut på utan sjökort.
För Göta älv behöver du inte heller sjökort, däremot är det bra med VHF för att prata med slussvaktarna. En bra dagstur är från Vänersborg ner till Bohus Fästnings gästhamn.

För att korsa Vänern skulle jag rekommendera första natten i Lindökroken, en naturhamn med fina möjligheter för svajankring. Korsa sedan Vänern och gå till Dalbergs Å som är en mycket trevlig gästhamn. Alternativet är givetvis att gå från kanalen direkt till Läckö eller Spiken och sedan dagen efter det till Vänersborg. Läckö har som tidigare sagts inte världens bästa gästhamn men vill man se slottet är det värt det.

Alla gånger jag seglat på Vänern har det antingen varit stiltje eller kuling, det känns lite som ett mini-medelhav, antingen blåser det för mycket, eller inte alls =)

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Sjökort för Göta Kanal mm.

Inlägg av Excel 319 » mån 12 nov 2012, 17:14

Till toa och dusch som jag brukar använda är det 300m om du ligger på slottssidan annars 150m. Jag håller med om att Spiken är en trevligare hamn, så vi brukar ligga där och ta en promenad till Läckö i stället. Vid N -> NO-vind är det ganska öppet för vind och sjö vid Läckö.

Skriv svar