Rostfria genomföringar..

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av oceansailor » fre 09 nov 2012, 14:16

Det är som Anders skriver att en massa mässings genomföringar klarar sig i många, många år.

Men problemet är att det krävs bara att en genomföring falerar så sjunker båten!

Det är för mig ofattbart att båttillverkare försöker spara in pengar genom att montera en billig genomföring.

Finns det någon tillverkare i Europa som använder brons genomföringar?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Peter_K » fre 09 nov 2012, 14:59

Anders S skrev: Angående förutsättningarna i England: Både Seawolf (numera) ochh Gunnar S (salig i åminnelse) har/hade sina båtar i Östersjön, som (i all respekt och välmening) inte är i närheten av så aggressivt som "riktigt saltvatten". Jag skulle inte (givet de oklarheter som jag tagit upp redan) utgå från att vittnesmål från England är irrelevanta, när man (som jag tror) som Kalle Kula har sin båt på den saltare sidan av Sverige. Sedan är ju marginalerna i så fall på den säkra sidan även för Östersjön.

Men jag vill vara tydlig med att avzinkningsfri mässing är gott nog, problemet är att vara säker på att alla delar man byter är av korrekt kvalitet. Här gäller ju förtroende för säljaren och tillverkaren, i vanlig ordning. En snabbkoll på Hjertmans visar att man där lovar att genomföringen är avzinkningsfri, medan man inte yttrar sig om kulventil eller slangsockel.
Tänkte närmast på att vi i Sverige har båten uppe för genomgång och inspektion halvårsvis till skillnad mot England där man - vad jag förstår - har en längre säsong.

Jag vill minnas att jag kollade om kulventilen var i avzinkfri mässing innan montage och det var den.
Minns däremot inte om jag kollade på hyllan i butiken eller i katalogen.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av thomask » fre 09 nov 2012, 20:13

Ni leker inte "sänka skepp" ?? Man måste nog sätta in en tidsbarometer när man tar upp olika kvaliter på material.
När vissa skriver, så låter det som att båten ska gå till botten å det snaraste om man inte har "rätt" kvalite på genomföringar.

/Thomas

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Lasse L » fre 09 nov 2012, 21:25

Avzinkningsfrimässing är för mej ett konstig benämning.
Mässing är ju koppar och zink.
Går det att "låsa" in zinken?
Mässing duger bara till trevliga barometrar o andra inombords prylar, som man kan putsa till guldglans.
I motorbåten byttes alla genomgångar o kranar till rostfritt, känns tryggare, sparkade av kylvattenintagets kran, tur att båten stod på land.
I segelbåten byttes självlänsarnas utsläpp o kranar.
http://www.lasselundell.se/bottenkran.html

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av peterh » fre 09 nov 2012, 21:37

thomask skrev:Ni leker inte "sänka skepp" ?? Man måste nog sätta in en tidsbarometer när man tar upp olika kvaliter på material.
När vissa skriver, så låter det som att båten ska gå till botten å det snaraste om man inte har "rätt" kvalite på genomföringar.

/Thomas
Nje, diskussionen är fullt relevant. Genomföringar och kranar är saker som man skall inspektera och byta regelbundet.
Ju bättre kvalitetet ( riktig brons t.ex.) desto längre kan man ha det mellan bytesintevallen. Med billigt skräp
bör man nog byta efter 5-10 år vare sig det syns skador eller inte. Vad som sitter monterat har man vanligtvis
ingen aning om, om båttillverkaren säger något alls så är det antagligen standardfrasen "avzinkningsfri mässing"
( eller någon annan fullständigt meningslös floskel).

Själv har jag klarat mig men jag har en bekant som fick kranen i näven och en kaskad vatten i nyllet. Ren tur
att han hade pluggar inom räckhåll och kunde täta tills han fick bytt kranen.

Det börjar dyka upp plastgenomföringar, men hur de åldras vet i alla fall inte jag, och jag skulle nog inte
riskera min båt på att prova.

På min maxi byttes alla genomföringar vid blästringen för några år sedan, och de var inte anfrätta, nästan alla
var "original" och hade suttit i 30 år.

Alltså om man köper brons ( hur vet man det utan att ta ett prov till metallab ?) kan man låta dem sitta
i 20-30 år, köper man billigt så bör man byta oftare. Rostfritt kan vara ett alternativ ( som anders s säger) men
det finns risker med det, och frågan är väl om det är värt det om man nu kan hitta brons-dito.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Anders S » lör 10 nov 2012, 08:40

thomask skrev:Ni leker inte "sänka skepp" ?? Man måste nog sätta in en tidsbarometer när man tar upp olika kvaliter på material.
När vissa skriver, så låter det som att båten ska gå till botten å det snaraste om man inte har "rätt" kvalite på genomföringar.

/Thomas
Frågan ställdes ju av skälet "vad skall jag köpa", inte "måste jag byta fungerande ventiler och genomföringar med täta mellanrum?" Att båten sjunker är en rätt avlägsen möjlighet, har det ju visat sig, det troliga är att haveriet inträffar då man rör på grejorna, och då kan man ju rädda båten med trasor, pluggar och nödpumpen.... Däremot är ju problem med genomföringar allvarliga incidenter som kräver omedelbara åtgärder, båtlyft och reparationer närhelst de inträffar, och bara därför är det ju motiverat att skaffa förstklassiga produkter på det området.

Men OM man inte är vaken på vad man köper som ersättning eller komplement är det lätt hänt att man i god tro köper en produkt som är dålig långt innan båtens originalgenomföringar är det. En illavarslande utveckling är att CE-normen nu ställer krav att att genomföringar, ventiler och slangsocklar skall hålla i mer än fem år. Det låter bara bra för den som inte vet att gammal best practice innebar 20-30 år av tillförlitlighet, bara man motionerar ventilen.
Anders S

nielf001
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 29 mar 2011, 09:29

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av nielf001 » lör 10 nov 2012, 09:01

För att slippa oroa sig finns det utmärkta ventiler i komposit. Lite dyrare, men håller typ hur länge som helst.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Anders S » lör 10 nov 2012, 09:47

nielf001 skrev:För att slippa oroa sig finns det utmärkta ventiler i komposit. Lite dyrare, men håller typ hur länge som helst.
Det är ju det... Vad är "typ ur länge som helst"? Vi är ju vana vid 20-30 år utan problem, bara man köper rätt sorts genomföringar. Avzinkningsfri mässing är "gott nog", bara man är säker på att det är den kvaliteten man köper och får. Det finns ju ingen som testat kompositventiler i 30 år på båtar, medan det finns vittnesmål om den livslängden, och mer därtill på kvalitetsventiler i olika gulmetaller (bra brons- och mässingslegeringar). Därmed inte sagt att kompositventiler är skit, för det är de förstås inte.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Peter_K » lör 10 nov 2012, 11:09

Jag resonerar så här:
Vill man ha "det bästa", är det brons som gäller - men det är dyrt!
Avzinkfri mässing är "gott nog".
Rostfritt är opålitligt under vattenlinjen - och sjukt dyrt. Speciellt när det är gängat.
Komposit är obeprövat, men kanske jättebra?

Alla dessa material skall kollas och testas regelbundet, för inget varar för evigt. Öppna-stänga häftigt vår och höst, hammarslag med bräda emellan före sjösättning. Håller de för det, ja då håller de över sommaren i vattnet med "normal" behandling.
Alla borde ha skägg

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av oceansailor » lör 10 nov 2012, 17:52

Nu måste man ju fundera på vad avskrivningstiden på materialet är.
Om den billigaste mässingslegeringen är 5 år så skall det jämföras med brons kanske är 30 år.
Prisskillnaden för 1 ” genomföring med ventil är ca: 250/650
Den merkostnaden är mycket pengar för båttillverkaren men Ebberöds bank för båtägaren.
Till ekvationen skall man lägga kostnader för arbete, tätningsmaterial m.m.
Nu påstår jag inte att 5 år eller 30 år är rätta värden. Men jag tror nog att var och en inser att brons kan vara kostnadseffektivt. Men kanske tänker vi som båttillverkaren? Den båten äger inte jag om 20 år!
Att hitta en genomföring som börjar bli avzinkad är inte lätt. Rosa utfällningar på mässingen är ett tecken. Men vill man vara säker så är det destruktiva tester som gäller.
När jag bytte mina genomföringar mot brons så syntes det först när man borrat ur dem. En del var perfekta och en del var helt slut. Stor skillnad alltså.
Min rekommendation är att man tar ett rejält tag i ventilen och bryter till alternativt knackar med en plasthammare.

geronimo
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 09 nov 2012, 07:51

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av geronimo » mån 12 nov 2012, 07:59

Arbetade på ett småbåtsvarv i New zealand under en tid , o där användes enbart kompositgenomföringar. (trudesign , watski b.l.a)Alla mina genomföringar är av denna typen numera ( Norlin 37).

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av hhmcsv » mån 12 nov 2012, 13:58

Jag er i gång med at byta alla mina genomföringer til komposit, fabrikat Forespar (amerikansk) i materialet Marelon.
Fås i England i Marine MegaStore, http://www.marinemegastore.com/shop-For ... ttings.htm.
Här har jag köpt kombinationen av ventil och genomföring i en enhet.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av goph » lör 17 nov 2012, 19:54

Tips: Uppsök en kollega till denna man. Ta med den trasiga genomföringen, så kommer det säkert att fixa sig. Men glöm för Guds skull inte att uppge vilket material du använt, samt var det inhandlades.

Bild

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Seawolf » lör 17 nov 2012, 22:47

När det gäller ventiler i toalettsystem så bör man räkna med att det inte är ventilernas husmaterial som avgör livslängden utan urinstensbeläggningar på kulorna som i sin tur nöter sönder tätningarna. Och då får man byta dem i alla fall. Avzinkningsfri mässing räcker för detta ändamål....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Anders S » sön 18 nov 2012, 20:46

Seawolf skrev:När det gäller ventiler i toalettsystem så bör man räkna med att det inte är ventilernas husmaterial som avgör livslängden utan urinstensbeläggningar på kulorna som i sin tur nöter sönder tätningarna. Och då får man byta dem i alla fall. Avzinkningsfri mässing räcker för detta ändamål....
Det låter som en obehaglig och kanske smärtsam åkomma. Den vill vi inte ha.

På tal om mässing och toaventiler; har du kontemplerat ammoniaks nedbrytande verkan?
Anders S

Skriv svar