Rostfria genomföringar..

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Rostfria genomföringar..

Inlägg av Kalle Kula » ons 07 nov 2012, 16:32

Jag skall ju byta motor i skutan under vintern och idag åkte den gamla spisen ut med hjälp av gaffeltruck.

Nu skall motorrummet renoveras. Inser att jag nu även kan komma åt genomföringen till kylvattenintaget som normalt sitter svåråtkomligt placerat..

Kanske läge att passa på att byta den!

Tanken var att sätta dit en rostfri istället befintlig mässing..

Men, källor omkring mig påstår att man inte bör byta bara en genomföring till rostfritt,utan helst då byta samtliga..
Risk för korrosion, galvaniska strömmar anges som orsak..

Någon som vet...som i VET..?
-:)

Kan man byta bara en utan att riskera något?

Med vänlig hälsning,

/Ola

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Anders S » ons 07 nov 2012, 16:38

Varför skriver du mässing? Det borde vara brons ?

Om det inte är brons (rätt sort) så byt till det. Rostfritt har ju den lilla egenheten att kunna korrodera om vattnet blir stillastående. Skulle det till exempel stå vatten mellan flänsen och skrovet (det kan vara hur tätt som helst ändå) kanske det inte är helt bra efter många år. Sedan hade ju jag lagt igen hålet efter "konstens alla" och flyttat intaget dit man når det. Det är ett sämre alternativ att ha två ventiler i serie, men det löser i alla fall åtkomstproblemet. Här får man väl väga vilka obehagstankar man får av en svåråtkomlig ventil respektive en lagning...

Har man sedan otur kan naturligtvis en rostfri ventil fara illa av (eller i sin tur skada) andra metaller, men just rostfritt och brons/mässing/gulmetall ligger i saltvatten såpass nära att det brukar gå utmärkt att ha bronspropellrar på rostfria axlar, utan problem.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Kalle Kula » ons 07 nov 2012, 16:43

Givetvis är det brons i de befintliga genomföringarna..

My bad...

/Ola

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Anders S » ons 07 nov 2012, 16:50

Kalle Kula skrev:Givetvis är det brons i de befintliga genomföringarna..

My bad...

/Ola
My good, måtte du väl mena... :mrgreen: Brons är ju precis som det skall vara!

Byt om du ser slitage eller om delarna är minsta korroderade, men jag hade då valt brons, i synnerhet om genomföringen ser frisk och fin ut. Det är ju inte bara ventilen som räknas, utan själva genomföringen och slangsockeln också.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Peter_K » tor 08 nov 2012, 12:13

Anders, det vanligaste materialet i bordgenomföringar är avzinkfri mässing. Inte brons.

Dessutom finns det nackdelar med bordgenomföringar i RF, sök på spaltkorrosion. Alltså, inte vara priset talar emot.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Anders S » tor 08 nov 2012, 15:11

Peter har ju helt rätt i detta, jag försökte också förklara problemen med orden "gulmetall" som samlingsbenämning på brons(er), ordentlig mässing och skräpmässing. Det finns alltså bronsgenomföringar fortfarande. Bland annat en dansk leverantör, vars namn jag glömt, Masnedö Marinecenter eller något sådant. Men även där skall det vara vaksamhet, därför att det finns varianter som inte är fullgoda i sjövatten där heller. Däremot är den fysiska styrkan överlägsen mässingslegeringarna, även de avzinkningshärdiga. Avzinkningsfri mässing är ett "bra val", bara man på något sätt vet att det handlar om sådana. Det finns tom i Mordor (Biltema), se här: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Venti ... il-860013/ Den vetgirige läser: http://www.copperinfo.co.uk/alloys/bras ... stance.pdf Men! Denna sort är ändå inte helt pålitlig i saltvatten. Det finns varianter som är bättre för sjöbruk, men då använder man ofta tenn i stället för bly i legeringen (helt litet i båda fallen). Jag har ingen koll på specarna för Mordoraffärens dedikerade båtventiler, men om de går att lita på så skulle de då vara ännu litet bättre. Jag skrev "om", obs!)

Men har hr Kula nu en vacker uppsättning bronsbeslag för sjöbruk (jag gissar då på nickel-aluminiumbrons) är ju en sjövattenventil till motorn ingen stor utgift. Sitter sedan ventilen en smula avigt till för byte, så är kvalitet över tid värdefullt, och där håller jag brons högre än avzinkningsfri mässing. Det ena är bra (och dyrare) det andra "gott nog". (JAg har själv genomgående påstått sjögående avzinkningsfri mässing i genomföringarna. Men jag kommer åt alla mina och byter dem lätt.)
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Peter_K » tor 08 nov 2012, 16:23

Klart grabben ska fortsätta med brons.
Men - är det verkligen det han har, var frågan...
Eller är det den betydligt vanligare mässningen?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av matz » tor 08 nov 2012, 17:18


Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Kalle Kula » tor 08 nov 2012, 17:30

Peter_K skrev:Klart grabben ska fortsätta med brons.
Men - är det verkligen det han har, var frågan...
Eller är det den betydligt vanligare mässningen?
Precis frågan som snurrar i mitt huvud oxå..

Ser man skillnad?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Peter_K » tor 08 nov 2012, 23:43

Gör det enkelt för dig.
Byt hela skiten till avzinkfri mässing, jag köpte på Hjertmans och det var såpass billigt att det inte finns någon anledning att blanda gammat och nytt.
(Hela skiten=både genomföring, ventil och slanganslutning)
Testas varje vår att de är i bra skick med ett gäng öppna/stänga och ett par kraftiga hammarslag med en bräda emellan innan sjösättning.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rostfria genomföringar vs brons (eller mässing?)

Inlägg av Anders S » fre 09 nov 2012, 07:35

Jag lyfter frågan hänsynslöst (den är ju viktig)...

I den engelska båtpress jag plägar följa har man (litet typiskt engelskt, "vi sjöfarare mot kontinenten") tagit upp ett problem som visat sig: De gällande CE-normerna för "sjöduglig gulmetall" räcker inte till, utan det verkar vara begränsad livslängd (< 10 år) på genomföringar och ventiler på nyare båtar. Det här har man då observerat på just tyska och franska sk volymbåtar. Det finns även svenska vittnesmål av liknande art; jag vet från egen erfarenhet några sådana. Då är problemen (minst) två: Vad skall man välja, och hur skall man veta (efter att ha valt) att man fått rätt kvalitet ?

Det traditionella problemet med t e x Biltema är "kan man lita på specifikationerna (om det ens finns) och alla som handlat av just den firman vet ju att inte ens den ena leveransen oljefilter behöver komma från samma tillverkare som den förra. Vem som levererar (tillverkare brukar, ibland oförtjänt vara ett kvalitetsmått) vet man alltså inte. Tyvärr gäller nu samma i de flesta båtaffärer, var grossisten köper in den här typen av produkter vet man alltså inte, för de har vanligen inte någon ursprungs- eller tillverkaruppgift.

Jag håller alltså inte helt med Peter i detta, köp mässing bara om man är helt säker på att man får DZR-komponenter. Detta kräver att man a) vet vad det skall stå på rördelarna och b) man kan lita på uppgifterna.

Engelsk läsövning, med (höhö) länk till samma ställe som jag tidigare visade på: http://www.paulstevenssurveys.com/upload/Seacocks.pdf
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Peter_K » fre 09 nov 2012, 08:08

Nu har ju båtarna lite andra förutsättningar i England...
Jag hänvisar till den här tråden, där bl a bekantingarna Gunnar S och Seawolf uttrycker sina åsikter om mässing, vilket gjorde att jag vågade köpa det till min "skuta"
http://www.klotterplanket-upa.se/forum7 ... p?id=17794
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av thomask » fre 09 nov 2012, 09:35

Och vad är det för "bästföredatum" på syrafast ?? Som jag just har spenderat en månadslön på.
Bytte från "mässing" som suttit sedan 1978. och där gick slangstosen av samtidigt som jag lossade slangklämman (!)
Materialet var tunt som papper.

/Thomas.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Anders S » fre 09 nov 2012, 09:50

Peter_K skrev:Nu har ju båtarna lite andra förutsättningar i England...
Jag hänvisar till den här tråden, där bl a bekantingarna Gunnar S och Seawolf uttrycker sina åsikter om mässing, vilket gjorde att jag vågade köpa det till min "skuta"
http://www.klotterplanket-upa.se/forum7 ... p?id=17794
Angående förutsättningarna i England: Både Seawolf (numera) ochh Gunnar S (salig i åminnelse) har/hade sina båtar i Östersjön, som (i all respekt och välmening) inte är i närheten av så aggressivt som "riktigt saltvatten". Jag skulle inte (givet de oklarheter som jag tagit upp redan) utgå från att vittnesmål från England är irrelevanta, när man (som jag tror) som Kalle Kula har sin båt på den saltare sidan av Sverige. Sedan är ju marginalerna i så fall på den säkra sidan även för Östersjön.

Men jag vill vara tydlig med att avzinkningsfri mässing är gott nog, problemet är att vara säker på att alla delar man byter är av korrekt kvalitet. Här gäller ju förtroende för säljaren och tillverkaren, i vanlig ordning. En snabbkoll på Hjertmans visar att man där lovar att genomföringen är avzinkningsfri, medan man inte yttrar sig om kulventil eller slangsockel.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rostfria genomföringar..

Inlägg av Anders S » fre 09 nov 2012, 10:00

thomask skrev:Och vad är det för "bästföredatum" på syrafast ?? Som jag just har spenderat en månadslön på.
Bytte från "mässing" som suttit sedan 1978. och där gick slangstosen av samtidigt som jag lossade slangklämman (!)
Materialet var tunt som papper.

/Thomas.
Det finns ett problem med syrafast, och det är om det står stagnerande vatten i någon spalt. Så länge det inte gör det, så händer inget farligt. Däremot (det kan ju tänkas via ett litet, obetydligt läckage) korroderar även rostfritt stål i det läget, eftersom syrebristen då inte tillåter att den passiva hinnan bildas. Sådana platser kan tänkas i alla skarvar eller förbindningar.

Nu skall man inte förtvivla; rostfria kölbultar används mycket ofta, men där är alla marginaler för korrosion mycket stora. I en hopskruvad, gängad genomföring kan man däremot råka ut för att det plir punktkorrosion, och skulle en gänga korrodera där den är som tunnast och klenast kan det gå illa. Exakt samma mekaniska problem som med dålig mässing som försvagas, men med annorlunda anledning. I grunden är rostfria genomföringar starkare och stabilare än mässing, men inte heller de är vaccinerade mot förfall med tiden.

Väl hopskruvat och tätt minskar riskerna betydligt. Men samma försiktighet som med mässing anbefalles, inspektioner så att inga "rostränder" syns och en lagom mekanisk provning då båten står på land är "bra".
Anders S

Skriv svar