Om att dra nya ledningar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Om att dra nya ledningar

Inlägg av goph » fre 02 nov 2012, 19:32

Efter 30 år min kära båt i ett stort behov av nya elkablar. Min fråga är: hur designar man detta?

Är helt allergisk mot sladdar i alla dess former. Min tanke är att man drar kraftiga kablar mot lokala förbrukarcentra. Det kan vara mot navigationsbordet, med alla attiraljer som vi pojkar tycker är skoj, navigatorer, pc och allehanda annat. Det kan vara mot salongen, förpiken, med lampor, och akterruffen. Hur ska dessa lokala anslutningar se ut? En lokal panel, med sina säkringar?

Många säkringar blir det. Eller kan man skippa dom lokalt?

johzac01
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 31 okt 2012, 13:57

Re: Om att dra nya ledningar

Inlägg av johzac01 » fre 02 nov 2012, 19:43

Väljer du att dra en "stamledning" och sedan lokalt grena ut så kommer du tvingas säkra av varje (i princip) förbrukare. Ex. alla de prylar du har/vill ha vid navbordet samlar ju ihop till några ampere... Vilket varje enskild inte skulle uppskatta.
Jag håller som bäst på att renovera en gammal (1977) Smiling och sitter till och från och designar elen. Har inte kommit till punken att börja dra ännu.
Några idéer jag har för egen del:
- Batterierna skall INTE stå i förpiken. De stora strömmarna i form av laddning och start skall inte behöva gå genom långa ledningar.
- Jag vill ha en lättillgänglig huvudnyckel i form av ett "tändningslås" som i sin tur reglerar ett eller två reläer till förbrukarna direkt vid batterierna.
- Alla funktioner skall gå att "överrida" med byglingar (t.ex. ovan nämnda reläer) i förberedda och markerade anslutningar, exempelvis i anslutning till säkringar e.dyl.
- All kabeldragning i (minst) 20mm "robotslang" med indragen fördragare för vidare utbyggnad.
- Om möjligt alla lampor LED
- LED-lister i motorrummet

Det är huvuddragen i min kommande installation. Finns en hel massa detaljer också men de gäller bara min Mona Lisa.
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Om att dra nya ledningar

Inlägg av goph » fre 02 nov 2012, 20:26

Mitt "el-problem" är ju förvisso inte akut. Men när en massa förbrukare vid navbordet gjorde att jag måste parallellkoppla en massa förbrukare så kändes det inte helt rätt. Att dra nya långa sladdar för varje pinal som man köper på sig känns inge kul.

johzac01
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 31 okt 2012, 13:57

Re: Om att dra nya ledningar

Inlägg av johzac01 » fre 02 nov 2012, 20:43

Å andra sidan går det att göra det snabbt eller ordentligt. Behövs det inte projekt nu när säsongen är över? En ordentlig matning fram och sedan en panel med flatstiftssäkringar som du sätter automatsäkringar i. Snyggt och rätt. 8)
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Om att dra nya ledningar

Inlägg av goph » fre 02 nov 2012, 20:57

tips:

Sälj båten och köp denna gitarr. Visst tar 10k timmar att spela såhär, men på köpet infinner sig en ödmjukhet, den är gratis:

https://www.youtube.com/watch?v=jYWbJnhUxXU

johzac01
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 31 okt 2012, 13:57

Re: Om att dra nya ledningar

Inlägg av johzac01 » fre 02 nov 2012, 21:26

Ok, tänkte precis uttrycka min uppskattning till stämningen i det här forumet jämfört med andra på samma tema, låter bli det.

Jag hade och har ingen som helst intention att vara oödmjuk utan snarare försöka inspirera och efter bästa förmåga hjälpa.

Ursäktar att jag försöker bry mig överhuvudtaget och önskar er en trevlig kväll, helg och liv. Hoppas du hittar EGNA lösningar på det "problem" du presenterar för oss andra.
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: Om att dra nya ledningar

Inlägg av PC » fre 02 nov 2012, 23:28

Jeg så gjennom Smiling-bloggen din. Fin båt. Er du fortsatt interessert i informasjon om båttypen, så har jeg masse materiale liggende klart (kan sende på epost).

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Om att dra nya ledningar

Inlägg av Jaramaz » lör 03 nov 2012, 10:44

johzac01 skrev:Ok, tänkte precis uttrycka min uppskattning till stämningen i det här forumet jämfört med andra på samma tema, låter bli det.
/..../
Hoppas du hittar EGNA lösningar på det "problem" du presenterar för oss andra.
Döm inte alla efter en enskild, lite udda medlem, på detta forum. :D

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Om att dra nya ledningar

Inlägg av Anders S » lör 03 nov 2012, 11:16

// Moderator meddelar: Givetvis är en släng som den som Goph nu levererade helt onödig. Skall det delas ut något med skitsleven är det jag som gör det, till exempel nu.
Trist bemötande när man får svar på en ställd fråga. Johzak01 är välkommen att komma med tips och råd, helt utan krav på minsta ödmjukhet.//


Sedan torde en akustisk gitarr vara totalt och helt Off Topic, enär tråden som (faktiskt) startats av Goph (!) handlar om el.
Anders S

johzac01
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 31 okt 2012, 13:57

Re: Om att dra nya ledningar

Inlägg av johzac01 » sön 11 nov 2012, 16:12

PC skrev:Jeg så gjennom Smiling-bloggen din. Fin båt. Er du fortsatt interessert i informasjon om båttypen, så har jeg masse materiale liggende klart (kan sende på epost).
Det tar jag med glädje emot! Du har PM.

Tack för artigheten men båten är ju snarast ett objekt just nu.
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

Skriv svar