Bottenfärgstråd 2012
Re: Bottenfärgstråd 2012
Har en bekant som hade liknande problem för ett antal år sedan, tror att färgfabrikanten kompenserade med att han fick välja antingen pengarna tillbaka eller gratis färg för ett par kommande säsonger.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
http://www.greatnorthern.se
Re: Bottenfärgstråd 2012
För några år sedan gnölade jag över LeFants H2000 som flagade. Fick en låda färg för besväret som räckte i några år. När den var slut bytte jag till annat.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Bottenfärgstråd 2012
Nu har jag talat med båtägaren.
Det stämmer att den renare rutan på skrovet inte är målad med färg 2012, utan det är förra årets färg. Orsaken till att rodret ser renare ut är att man börjat spola där innan fotot togs.
Hempel har återkommit till ägaren och erbjudit kompensation i form av färgburkar, fast grå färg då den vita enligt Hempel själva har sämre egenskaper mot beväxning. Enligt Hempel beror det på:
1) Mindre mängd gift än i övriga kulörer
2) Det finns en form av spärrskikt i den vita färgen som gör att den blöder mindre, vilket också leder till sämre effekt mot beväxning
/Anders L
Det stämmer att den renare rutan på skrovet inte är målad med färg 2012, utan det är förra årets färg. Orsaken till att rodret ser renare ut är att man börjat spola där innan fotot togs.
Hempel har återkommit till ägaren och erbjudit kompensation i form av färgburkar, fast grå färg då den vita enligt Hempel själva har sämre egenskaper mot beväxning. Enligt Hempel beror det på:
1) Mindre mängd gift än i övriga kulörer
2) Det finns en form av spärrskikt i den vita färgen som gör att den blöder mindre, vilket också leder till sämre effekt mot beväxning
/Anders L
Re: Bottenfärgstråd 2012
Båten upptagen, botten besiktigad.
Alger, eller vad det nu är för hal, brungrön beläggning över hela botten med markant mer i solbelysta områden. Snäckor inga. Propeller och, framför allt, nav var hemvist för mångdubbelt fler snäckor än 2011.
Plats Öresund/Lomma. Färg Biltema vit kopparoxidbaserad.
Förra året, samma platys, samma färg, var det 11 snäckor på skrovet och bara ett fåtal på propellern. Seglad distans i år var blygsam, mindre än fg år.
Alger, eller vad det nu är för hal, brungrön beläggning över hela botten med markant mer i solbelysta områden. Snäckor inga. Propeller och, framför allt, nav var hemvist för mångdubbelt fler snäckor än 2011.
Plats Öresund/Lomma. Färg Biltema vit kopparoxidbaserad.
Förra året, samma platys, samma färg, var det 11 snäckor på skrovet och bara ett fåtal på propellern. Seglad distans i år var blygsam, mindre än fg år.
//Björn
Re: Bottenfärgstråd 2012
Målade med Biltema svart bottenfärg i våras, billigt skräp mao och hade inga större förväntningar.... Båten har legat i Juli, Aug, Sep och i princip varit oanvänd hela tiden - togs upp i helgen med noll beväxning bara lite slem.
Kass båtsäsong men man slapp ju skrapa snäckor i vart fall
Kass båtsäsong men man slapp ju skrapa snäckor i vart fall
Seglar Forgus 321 - 1992
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre 17 okt 2008, 19:15
Re: Bottenfärgstråd 2012
Använde Biltemas svarta bottenfärg (179:-) i våras av tips av en båtgranne och tänkte man kan ju alltid prova en gång så får man se,
vid upptagningen blev jag glatt överraskad, helt ren förutom några havstulpaner längst ner på rodret.Båten ligger i Björlanda kile.
vid upptagningen blev jag glatt överraskad, helt ren förutom några havstulpaner längst ner på rodret.Båten ligger i Björlanda kile.
Re: Bottenfärgstråd 2012
Biltemas bottenfärg har tydligen fungerat olika på olika båtar, eller i olika vatten. Här en liten rapport från Östergötland.
Min IF var enligt uppgift målad med Biltemas svarta bottenfärg (köpte båten i vattnet i somras i Stockholm och seglade ner i juli). Massor med beväxning när jag tog upp förra veckan. Fick jobba i 2 timmar med högtryck för att få bort beläggningen. En annan båt som togs upp medan jag jobbade med högtryckssprutan hade också samma beläggning på botten, och hade också använt Biltemas svarta färg. Tänker byta till nästa säsong.
Min IF var enligt uppgift målad med Biltemas svarta bottenfärg (köpte båten i vattnet i somras i Stockholm och seglade ner i juli). Massor med beväxning när jag tog upp förra veckan. Fick jobba i 2 timmar med högtryck för att få bort beläggningen. En annan båt som togs upp medan jag jobbade med högtryckssprutan hade också samma beläggning på botten, och hade också använt Biltemas svarta färg. Tänker byta till nästa säsong.
Re: Bottenfärgstråd 2012
Och den målades i våras med årets färg...?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Bottenfärgstråd 2012
Vet inte om det var årets färg. Skall kontakta säljaren och fråga. Återkommer.
Re: Bottenfärgstråd 2012
Biltema har två färger, en med koppar för västkusten och dn med zink för ostkusten. Med tanke på att de som har fungerande färger har båten på västkusten och tvärt om är det lätt att tro att ni använt olika färger?
Alla borde ha skägg
Re: Bottenfärgstråd 2012
Litet klargörande om olika kopparsorter. I dom flesta bottenfärgerna används vanlig kopparoxid. Den funkar mycket bra som skydd, men det går inte att blanda till en helvit kulör med kopparoxid i. Alla färgtllverkare har detta problem. Det man använder i stället i dom vita färgerna är koppartiocyanat vilket som Hempel mycket riktigt säger, ger ett sämre skydd för oss båtägare.Anders skrev:Gällande den "skäggiga båten" på bild så har ägaren kontaktat Hempel. När ägaren talade med Hempel på telefon så verkade de inte helt överraskade överraskade. Hempel Sverige har skickat bilderna vidare till Danmark. Om de återkommer och jag får reda på resultatet återkommer jag med info här.
Ägaren hörde dock ett rykte om att den vita färgen från Hempel hade mindre mängd gift i sig för att den skulle kunna vara vit. Hempel har bekräftat detta när båtägaren ringde och frågade dem. Enligt Hempel är båttillbehörsaffärerna informerade om detta. Att personalen sedan kommer ihåg att informera om det är en annan sak. Sedan var nog inte tanken att det skulle växa så mycket ändå, så det är inte omöjligt att något annat är fel med färgen dessutom.
(International har samma mängd gift i sin vita färg som i de andra kulörerna)
/Anders L
Påståendet ovan att International har samma mängd gift i sin vita färg som dom övriga är rätt för Trilux innehåller koppatiocayanat i alla kulörer.
Och precis som alla andra tillverkare har International sedan bara smutsvita varianter av bottenfärg med kopparoxid.
Jag är lite dålig på västkust sortimentet från färgtillverkarna. Men dom jag vet som innehåller koppartiocyanat är Internationals Trilux och Hempels Mille vit.
Många på ostkusten hade vant sig vid fina vita skrov med zinkbottenfärgerna. Dom som nu tycker kulören vit är viktigt har bara Trilux som godkänd färg på ostkusten. Och den fungerar utmärkt på ostkusten.
Re: Bottenfärgstråd 2012
Båten åkte upp i helgen.
Här kommer mitt bidrag:
Färg: Hempel Mille extra, True Blue
Plats: Öresund
Tid: Målad slutet på maj 2011, legat i sedan dess.
Användning: Seglat ca 1000M 2011 och 6-700M 2012 (mindre än vanligt).
Resultat: I stort sett bara slem men tjockare lager än vanligt. Inte mycket tulpaner men de som fanns satt på propellern, skarven mellan roder och köl samt på de fläckar längs vattenlinjen där bottenfärgen nötts bort av isen. Mängden slem kan mycket väl bero på att båten legat mer still i sommar än normalt.
Slutsats: Kommer antagligen fortsätta med Mille Extra. Den är effektiv, lätt att stryka och bygger väldigt tunna skikt för att vara en självpolerande färg. Dock sugen på att testa Biltemas västkustvariant som verkar ha fungerat bra. Vad är uppfattningen här på forumet? Från Öresund och norrut längs västkusten.
Här kommer mitt bidrag:
Färg: Hempel Mille extra, True Blue
Plats: Öresund
Tid: Målad slutet på maj 2011, legat i sedan dess.
Användning: Seglat ca 1000M 2011 och 6-700M 2012 (mindre än vanligt).
Resultat: I stort sett bara slem men tjockare lager än vanligt. Inte mycket tulpaner men de som fanns satt på propellern, skarven mellan roder och köl samt på de fläckar längs vattenlinjen där bottenfärgen nötts bort av isen. Mängden slem kan mycket väl bero på att båten legat mer still i sommar än normalt.
Slutsats: Kommer antagligen fortsätta med Mille Extra. Den är effektiv, lätt att stryka och bygger väldigt tunna skikt för att vara en självpolerande färg. Dock sugen på att testa Biltemas västkustvariant som verkar ha fungerat bra. Vad är uppfattningen här på forumet? Från Öresund och norrut längs västkusten.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Bottenfärgstråd 2012
Har använt Biltemas färg i två år, ett nytt lager varje säsong. Fungerar utmärkt. Ligger i Hjuvik.
En havstulpan som satt sig på loggen. Dåligt med distans visade den.. annars bara slem. Kölen målad med gammal Hempel. Ljusare kulör än Biltemafärgen, ingen skillnad i slembeväxning.
En havstulpan som satt sig på loggen. Dåligt med distans visade den.. annars bara slem. Kölen målad med gammal Hempel. Ljusare kulör än Biltemafärgen, ingen skillnad i slembeväxning.
Re: Bottenfärgstråd 2012
Vi tog upp den försummade starbåten (oseglad) i helgen (Lomma). Ett lager vit Trilux, sjösatt sedan början av Juli - slem, brunsli och rätt många snäckor. Vit Trilux är inte tillräcklig, men rengöringen var givetvis mycket enkel.
(Nej, starbåtar skall verkligen inte ligga i mer än i samband med segling, men utan en fast kran i hamnen är det svårt.) Roligt så länge det varade, kan man säga, nu får Caresse hitta en ny hamn framöver.
(Nej, starbåtar skall verkligen inte ligga i mer än i samband med segling, men utan en fast kran i hamnen är det svårt.) Roligt så länge det varade, kan man säga, nu får Caresse hitta en ny hamn framöver.
Anders S
Re: Bottenfärgstråd 2012
Båten kom äntligen upp i måndags. Orörd sen 21 Augusti ! Sjösatt en vecka innan midsommar och seglad 3 veckor. Vår kortaste säsong så långt minnet räcker.
Mycket litet beväxning. Även på propellern som alltid råkar illa ut med tjockt av tulpaner efter att Sn-färg förbjudits.
Propellern är målad med kopparfärg + tillsats av egen tillåten organisk substans. Skrovet målat med Hempel kopparfärg, för tre år sedan. Kompletteringsmålat i vattenlinje varje år.
Ngt som slog mig iår är att giftverkan ändå måste vara hyggligt liten när jag ser gräsmattan under båten frodas.
[img]http://i35.photobucket.com/albums/ ... .jpg[/img]
[img]http://i35.photobucket.com/albums/ ... .jpg[/img]
Mycket litet beväxning. Även på propellern som alltid råkar illa ut med tjockt av tulpaner efter att Sn-färg förbjudits.
Propellern är målad med kopparfärg + tillsats av egen tillåten organisk substans. Skrovet målat med Hempel kopparfärg, för tre år sedan. Kompletteringsmålat i vattenlinje varje år.
Ngt som slog mig iår är att giftverkan ändå måste vara hyggligt liten när jag ser gräsmattan under båten frodas.
[img]http://i35.photobucket.com/albums/ ... .jpg[/img]
[img]http://i35.photobucket.com/albums/ ... .jpg[/img]