Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av Mats Brage » ons 13 jun 2012, 20:31

Hej,

Har fått kondens i båda min Nexus instrument, som förvisso går bort framåt kvällen, men vill inte ha den där ändå! Är det någon som har råkat ut för samma sak och har lyckats åtgärda det, eller är det bara att 1) reklamera eller 2) köpa nytt?.

Instrumenten är 4 år gamla och är monterade i ett "instrumentlåd", som är fastsatt på luckgaraget med sika, så det kommer inte något regn på bakstycket.

Själv kan jag bara tänka mig att packningen mellan instrumentet och "lådan" inte sluter tätt eller att displayen inte är tät

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

MJB
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 16:50

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av MJB » ons 13 jun 2012, 20:35

Jag har samma problem med mina. Brukar försvinna fortare om man tänder belysningen så att det bildas lite värme som driver ut fukten. Men det är lite irriterande.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av Anders S » tor 14 jun 2012, 06:03

Det problemet hade jag på mitt NX-d-centralinstrument - Silva/Nexus bytte det utan kostnad. Så skulle det ine vara sade det. Mitt klagomål kom dock in i "laga tid" - fyra år efter köpet får man nog se det som goodwill om man får ett nytt. Men jag hade absolut ställt frågan - Silva, numera Nexus har rykte om sig att vara bra med sådant. Min Garmin navigator har samma problem, och där fick jag deras standardsvar: "tända lampan" (som fungerar hyfsat, eftersom ljuset måste vara på dagtid för att motverka dagsljusets störande inverkan, icke så med Nexus instrument). Här är jag inte lika nöjd.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av Spider » tis 02 okt 2012, 21:03

Lyfter denna gamla tråd med anledning av att även jag har fuktproblem i mina gamla nexus multi control instrument. Två instrumet är installerade och bägge har så mycket fukt att man knappt ser siffrorna, den ena är dessutom helt död (kanske pga fukten). Den som visar siffror visar lite hur som helst och svara inte på alla knapptryckningar så även där kan fukten skapat problem. Jag lossade det ena och försökte öppna det vid den siliconliknande gummitätningen men utan resultat. Vet någon hur man öppnar ett nexus instrument (om det går)?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av Anders S » tis 02 okt 2012, 21:53

Hur gamla? På mina som är sex år eller så) finns en liten öppning i botten, där det sitter ett goretxmembran (typ). Då borde man kunna ta in instrumenten i den goa stugvärmen och vädra dem (det tar sin lilla tid).

Men jag i så fall tagit dem till Nexus (du bor i Stockholm, eh?) och frågat "skall det vara så här"? Har de inte blivit helt Garminfierade kanske de bjussar på en genomgång. (Säg att det är TÅRAR som syns i instrumentet, så ledsen är du...)
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av Spider » tis 02 okt 2012, 22:15

Vet inte åldern tyvärr, men rätt gamla tror jag. Dom satt i båten vid köpet. Tårar........ :D

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av Mats Brage » ons 03 okt 2012, 21:02

Hej,

När jag mailade till Nexus fick jag rådet att låta belysningen vara på en stund för att få bort kondensen. Det hjälper, men sakta. Nexus påpekade att det var ett känt problem men sa också att det inte skulle påverka funktionen.

Jag hade fortfarande problem under sommaren, men med tanke på vädret kanske det inte var en rättvisande test, men bättre blev det.

Tycker dock fortfarande att det är anmärkningsvärt att det blir kondens i 4 år gamla instrument (ocj jag har inte öppnat dom för att torka ut)

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av Anders S » ons 03 okt 2012, 22:10

Mats Brage skrev:Hej,

När jag mailade till Nexus fick jag rådet att låta belysningen vara på en stund för att få bort kondensen. Det hjälper, men sakta. Nexus påpekade att det var ett känt problem men sa också att det inte skulle påverka funktionen.

Jag hade fortfarande problem under sommaren, men med tanke på vädret kanske det inte var en rättvisande test, men bättre blev det.

Tycker dock fortfarande att det är anmärkningsvärt att det blir kondens i 4 år gamla instrument (ocj jag har inte öppnat dom för att torka ut)

Mats
Jo, det är standardtipset. Inte undra på att det tar tid, jag tror det är lysdiodbelysning - inte mycket värme där.Jag har inga problem med mina, men jag tar hem dem på vintern. Kan man göra det så får instrumentet tid på sig att sakta ventilera.

(Gammal visdom från ingenjörsvärlden: "När man gör en inneslutning hermetiskt tät får man inte glömma att göra dräneringshål."
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av Fredrik » tor 04 okt 2012, 06:52

Man borde kunna borra ett hål någonstans på sidan eller baksidan, vinkla hålet uppåt och placera det varmt i något dygn så att det torkar ut. Hålet kan gängas och man skruvar dit en skruv med en packning, så proceduren kan göras om vid behov.
X-342 SWE 18 "Kexet"

affe304
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 31 maj 2012, 19:36

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av affe304 » tor 04 okt 2012, 09:19


(Gammal visdom från ingenjörsvärlden: "När man gör en inneslutning hermetiskt tät får man inte glömma att göra dräneringshål."
Exakt! Kan inte göra annat än att hålla med!

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av Perra » tor 04 okt 2012, 09:31

När jag på femtiotalet gjorde mina första lärospån till sjöss i gamla Axel Johnsson, hade vi en elektriker som
visade oss hur man känner igen en marinarmatur: Han öppnade en utvändig strömbrytare till belysningen, ut rann en rejäl skvätt
vatten.
Alltså: marinarmaturer innehåller alltid vatten :wink:
Segla vackert.

Lucky Luke
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:50

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av Lucky Luke » lör 13 okt 2012, 16:48

Jag har också samma problem.
Mina Nexusinstrument sitter i en vattentät instrumentlåda med sika i alla ändar utom där kablarna går in, ända så blir det kondens i instrumentet.
Samma sak med Garminplottern, och den sitter inne i ruffen. Får bara komma ut vi tjänligt väder.
Inläggen i tråden visar på att Garmin, som är helt oresonliga att prata med, om man nu komer fram till dem på telefon. Och Nexus, som är 100% mer serviceinriktade, har samma problem. vad göra?
Vill bara nämna att min "gamla kära vän" Philips GPS, född 1994, inte har några som helst kondensproblem, och han sitter precis bredvid Nexus-kusinerna.

Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr. Längre tillbaka!

Lucky Luke
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:50

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av Lucky Luke » lör 20 okt 2012, 13:42

Jaha!
Så var det med den 100%-iga servicen. Läste just i en tidigare tråd att Garmin köpt upp Nexus!

Det var definitivt bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr. Längre tillbaka!

johzac01
Silvermedlem
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 31 okt 2012, 13:57

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av johzac01 » tor 01 nov 2012, 23:06

På en gammalt Silva 2000 LOGG skruvade jag bort bakstycket och efter att den fått ligga öppen inomhus ett par dagar så kastade jag i en "torkpåse" - en sån där liten vit "do not eat" som kommer i diverse förpackningar. Kollegan jag gjorde det åt var nöjd ända tills han bytte ut instrumentet av andra skäl.
Kanske inte går i era instrument men i alla fall...
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kondens i Nexus Instrument - hur göra?

Inlägg av Anders S » lör 03 nov 2012, 11:23

johzac01 skrev:På en gammalt Silva 2000 LOGG skruvade jag bort bakstycket och efter att den fått ligga öppen inomhus ett par dagar så kastade jag i en "torkpåse" - en sån där liten vit "do not eat" som kommer i diverse förpackningar. Kollegan jag gjorde det åt var nöjd ända tills han bytte ut instrumentet av andra skäl.
Kanske inte går i era instrument men i alla fall...
Problemet (när det inte fungerar som tänkt) är nog att Silav/Nexus ultraljudsvetsar sina instrumentlådor. Blir det inte riktigt bra så läcker det, så obetydligt att det i en del fall inte märks förrän efter flera år (eller, om boxen blir litet hanterad, så att en marginell del av fogen går upp). Hoppet står då till att det som kan komma in kan komma ut (under den torra vintern och i inomhusvärmen) men inte ens det är säkert. En skruv i bakstycket (hur man nu skall våga det?) och en packning för att ventiler effektivare låter inte helt fel. Så stort hål att man kan putta in (och ut!) en torkmedelspåse blir dock svårare... :P
Anders S

Skriv svar