Silikonborttagning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
evatellgren
Trogen medlem

Silikonborttagning

Inlägg av evatellgren » sön 07 okt 2012, 19:19

Nu är det äntligen dags för det sedan länge planerade fönsterbytet. Fönstren har, eller rättare sagt, gummilisterna, för att de inte läcka, tätats med silikon. Nu ska fönstren bort och bytas ut. Men, hur få bort silikonet som sitter i listerna runt fönstren och delvis på själva gelcoaten, på bästa sätt. Att skrapa och finlira blir väldigt tröttsamt. Har ni några bra tips på medel som underlättar?

Hälsningar
Eva Tellgren
Shipman 28:an yemanja

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Silikonborttagning

Inlägg av Anders S » sön 07 okt 2012, 19:46

evatellgren skrev:Nu är det äntligen dags för det sedan länge planerade fönsterbytet. Fönstren har, eller rättare sagt, gummilisterna, för att de inte läcka, tätats med silikon. Nu ska fönstren bort och bytas ut. Men, hur få bort silikonet som sitter i listerna runt fönstren och delvis på själva gelcoaten, på bästa sätt. Att skrapa och finlira blir väldigt tröttsamt. Har ni några bra tips på medel som underlättar?

Hälsningar
Eva Tellgren
Shipman 28:an yemanja

Billackerarna använder det här medlet : http://www.carsystem.se/produkter.asp?r ... refnr=1092
Sedan påstår en del att det går bra med thinner, och det skulle jag tro räcker för att få vidhäftning och rent. Har ni/du köpt en rutsats med gummilister skall det vara rent och slätt, men ingen "gucka". Gummipackningar biter bäst på slät yta.
Anders S

evatellgren
Trogen medlem

Inlägg av evatellgren » tis 09 okt 2012, 19:25

Hörde talas om att Biltema skulle ha något bra medel för att ta bort silikon. Någon som hört talas om det?

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » ons 10 okt 2012, 18:08

Hej,

Jag har använt det och det fungerar bra - har inte använt vad Anders föreslår.

Kleta på Biltema produkt, vänta en stund och torka av/skrapa av med en mjuk plastsickel (samma typ som finns till deras glasfiberspackel) - skulle tro att du får upprepa 2 till 3 ggr, och sedan rentvättning. Jag harn vänt medelt både på "skrovliga" såväl som "släta" ytor.

Bruken kostar ju inte så mycket så du kan ju alltid prova, men vet som sagt inte vad Anders föreslår om det är billigare och bättre.

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 10 okt 2012, 21:17

Jag såg Biltemas variant. Tydligen är det uppbyggt på sk citrusavfettning och ett ytrengöringsmedel och det föreföll som det skulle kunna lösa upp befintliga tätmedel. Det låter onekligen praktiskt, men man skall nog akta teakdäcket :) .

Nu är frågan om man vill ha rent för att ett nytt fönster med packning skall täta mot en ren och fin yta, eller om man skall ha rent för att kunna lackera båten? I det senare fallet måste man få bort precis alla spår av silikon, då skall man nog använda lackfirmornas medel. I det här fallet kan säkert Biltemas medel fungera. Proffsmedlen är nog dyrare, om de ens går att köpa som konsument.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tor 11 okt 2012, 20:00

Hej igen,

Håller absolut med Anders om det gäller att lacka om en yta skulle jag inte satsa på ett billigt borttagningsmedel, men jag förstod det som att ramar och fönster skulle bytas ut och att det inte skulle lackas, eller var någon teak i närheten - det går dock att maska av området.

Det är riktigt att Biltemas variant bygger på en citruslösning, och det går naturligtvis att gå till apoteket/butiken och köpa nödvändiga ingredienser, men jag är lat och valde därför Biltemas variant som jag tyckte fungerade bra.
Scanner 391 nr 142

evatellgren
Trogen medlem

Inlägg av evatellgren » tor 11 okt 2012, 20:10

Tack för svar alla.
Det blir faktiskt både fönsterbyte med nya gummilister och omlackning runt fönstren. Vi lackade om både skrov och överbyggnad när vi renoverade, men enkomponetsfärg. Blev mycket fint och har hållt alldeles utmärkt bra. Men nu när vi tar bort de gamla listerna och tvättar så måste vi måla om runt fönstren igen. Vi funderar utifrån era svar vilket som blir bäst att använda. Fler tips mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 12 okt 2012, 06:35

Då tror jag det kan räcka att använda thinner för att tvätta med, efter att alla synliga rester har tagits bort.

Problemet med silikon (och då inte egentligen fogmassa, som kan vara både ett och annat vid sidan av just silikonbaserad) är när det används för att göra till exempel vax lättarbetat och "fett". Då fäster inte färgen så bra och man kan få sk fiskögon, alla lackerares skräck. Men på så små ytor det lär vara frågan om här, och med "ny färg" alldeles intill tror jag att problemet skall vara hanterbart utan dundermedel. Se bara till att när den nya ytan tvättas och finslipas (för fäste) så arbeta in mot fönsterhålet, så att inte något gnuggas utåt. Lycka till med att ge dan gamla nya fönster, det är hon värd.
Anders S

evatellgren
Trogen medlem

Inlägg av evatellgren » fre 12 okt 2012, 20:48

Tack alla för goda råd och tips. Känns så bra att detta forum finns där man alltid får svar.

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem

Inlägg av sorken88 » lör 13 okt 2012, 18:46

Jag bytte gummilister i våras och fick av glasmästaren anvisat att använda MS-Polymer som tätning mellan skrov och gummilist. Fungerade klockrent och överskottet tvättades bort med lacknafta.

Skriv svar