SYR bjuder till möte om optimala motorbåten på tisdag!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
3Annelie
Trogen medlem

SYR bjuder till möte om optimala motorbåten på tisdag!!!

Inlägg av 3Annelie » sön 07 okt 2012, 16:43

Alla intresserade är välkomna till Sveriges Yachtkonstruktörers Riksförenings möte på tisdag kl 19 Kungliga tekniska Högskolan, Teknikringen 8 (markplanet sal Hugin/Munin)
J Sass sassdesign.net talar om sin målsättning har varit att konstruera båtar med hög effektivitet och mjuk gång över ett stort fartområde.
En båt med liten resning och dubbla slag är ett projekt.
Ett annat med midskepps interceptor för att halvera energibehovet.
Ett tredje projekt var att skapa en skrovform som skulle vara effektivare än den traditionella Petterssonbåten. Anmälan görs till sass@sassdesign.net Det behövs för att de ska kunna planera maten.
Förra gången när jag var där var det jätteintressant, och Jurgen har fantastiskt nyskapande ideer.
logspot Se inbjudan på min blogg http://storbatuw.blogspot.se
Hälsning Annelie

peterh
Diamantmedlem

Re: SYR bjuder till möte om optimala motorbåten på tisdag!!!

Inlägg av peterh » mån 08 okt 2012, 06:46

Antar att det är stockholm som avses ?

( det finns andra högskolor och gator som hetet teknikringen än se som finns på rikets baksida)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 08 okt 2012, 08:28

Om det är nåt som sker i "stan" eller på annan ej specificerad ort är det alltid 08 som avses det har väl de flesta lärt sig. Det säger ofta en del om avsändarens egen horisont. Men även om man kunde vara tydligare får väl Kungliga Tekniska Högskolan anses vara en så god ledtråd som något, för de kungliga sakerna brukar väl ligga i den "kungliga" huvudstaden?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » mån 08 okt 2012, 10:57

Precis för där bor ju kungen :mrgreen:

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » mån 08 okt 2012, 20:51

Motorbåt...

Om det varit för att skapa den optimala segelbåten, tillverkad i vårt kungadömme.
Ja, då hade jag kastat mig på cykeln direkt.

Vinden är fri!! :wink:

Tjopp!

3Annelie
Trogen medlem

Inlägg av 3Annelie » tis 09 okt 2012, 01:18

Jag hade tänkt skriva Stockholm, men tyvärr glömt det i hastigheten, skulle just ta hand om barnbarn. Finns med på inbjudan på min blogg om ni tittat på den.
Trist att få spydiga kommentarer.
Annelie

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 09 okt 2012, 07:03

det är lätt att få spydiga kommentarer om man riktar sig till fel grupp
och dessutom med ofullständiga uppgifter.

Ge inte upp!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » tis 09 okt 2012, 07:28

Håller med dig 3Annelie att det är trist med spydiga kommentarer som tar fokus från själva ämnet, jag tror nog alla här förstår att det är Stockholm som avses.

Det verkar hur som helst en intressant föreläsning även fast ämnet inte i först hand rör segelbåtar. Men även jag som seglare har givetvis ett intresse av båtliv och inser att det behöver göras något åt dagens energislösande motorbåtar.
Jämför man med personbilar ser man att det hänt mycket bara de senaste 5 åren. Det är främst bilarnas motorer med olika hybridlösningar mm som utvecklats, däremot har man inte utvecklat karosserna i samma grad (inte lika viktigt !). Skulle man nyttja något av bilarnas effektiva framdrivningssystem och kombinera detta med ett effektivt skrov borde det finnas en hel del att hämta.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 09 okt 2012, 07:39

Jag säger som ovan apropå avsändarens horisont. Också att inte "förstå" vilken stad det Kungliga ligger i, säger också nåt om dennes horisont. Den ser troligen helt olik ut den vars horisont solen syns gå upp och inte ned om dagarna :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

3Annelie
Trogen medlem

Inlägg av 3Annelie » tis 09 okt 2012, 07:49

Sass har ju även konstruerat segelbåtar. Så det finns många horisonter när det gäller båtkonstruktion.
Hälsning Annelie

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » tis 09 okt 2012, 23:23

Har du provat på Maringuiden och hamnen?

Det är större (till mitt förtret :wink: ) och finns fler i målgruppen.

Som en liten parantes. Kan jag nämna att den där "host,host" motorn i min segelbåt, kallas den
"o nämnbara"

:wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 10 okt 2012, 06:22

I sakn kan man bara påminna om att segelbåtar har sedan länge varit effektiva och bränslesnåla båtar. Inte bara av den uppenbara anledningen, att de (hm...) inte drar så mycket bränsle då man seglar, utan också därför att skroven genom "naturligt urval" formats för effektiv framdrift med små kraftkällor. Detta märks då man använder motorn, det går inte åt mycket diesel per timma, men man kommer inte så långt eftersom vi måste hålla oss inom segelbåtsskrovets naturliga fartområde.

Det motorbåtskonstruktören (i allmänhet) letar efter är trollerilösningen för att till samma pris kunna köra avsevärt fortare, dvs över mellanhög deplacementsfart och samtidigt göra samma transportnytta.

Här en video från 2006: http://www.youtube.com/watch?v=IcOzUn3-mrI
Anders S

3Annelie
Trogen medlem

Inlägg av 3Annelie » ons 10 okt 2012, 08:20

Wao, vilken video! Nu kan man bli medlem i SYR även om man inte är båtkonstruktör. Där kostrueras ju också segelbåtar.
Jag har skivit lite på bloggen http://storbatuw.blogspot.se om mötet den timme jag kunde vara där eftersom jag var tvungen att jobba natt.
Hälsning Annelie

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » ons 10 okt 2012, 08:25

peterh skrev:Antar att det är stockholm som avses ?

( det finns andra högskolor och gator som hetet teknikringen än se som finns på rikets baksida)
Din näsvisa kommentar är lika befriad från finess som poäng. Det finns mycket riktigt ganska många högskolor i Sverige. Dock är skolan i 3Annelis trevliga inbjudan specificerad till en viss sådan, nämligen Kungliga Tekniska Högskolan. Av Kungliga Tekniska Högskolan finns enbart en och åtminstone på den tiden undertecknad låg vid lärosätet, fanns enbart en väg som hette Teknikringen inom skolans "campus"; som det visst heter nuförtiden.

bran
Guldmedlem

Inlägg av bran » ons 10 okt 2012, 09:18

Jävligt trist attityd vissa har, och det blir lite komiskt när försöken till att vara dryg påvisar en inte så liten brist på allmänbildning, då man inte har koll på var någonstans i landet Kungliga Tekniska Högskolan ligger.

Förstår inte behovet av att behöva knäppa någon på näsan som tipsar om nåt i all välmening, även om forumet heter Sailguide.

Skriv svar