I val och kval: Scampi eller Comfort 30 mot Maxi Fenix

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

I val och kval: Scampi eller Comfort 30 mot Maxi Fenix

Inlägg av kajlahtinen » mån 07 nov 2005, 00:21

Hej på alla. Har inte sålt våran Albin Vega ännu. Men det ordnar väl sig på våren. Skall sedan köpa en större/rymligare och snabbare segelbåt. Vi hade tidigare en prisgräns på 180000 kr men nu tänker vi satsa litet mera men inte över 250000. Detta för att en tredje ägare har anslutit oss och för att det tycks vara svårt att hitta en intressant båt för under 200000. Våra kriterier är alltså en rymlig båt. (Vid ett par tillfällen varje sommar skall fyra vuxna och fyra (små)barn rymmas in i båten. Man kan ju använda både golv och sittbrunn för det ändamålet men optimalt vore att alla skulle kunna ligga på britsar.) Och sedan bör båten ha ett lystal kring 1,10. Och sedan borde båten hellre vara ganska styv eftersom vår lilla Daniel (3 år) har blivit rädd för krängningar. Jag har finkammat båtsajter och tyckte mig hitta den perfekta båten för oss: Maxi Fenix (Dinette). Den ser trevlig ut och tycks ha enorma innedimensioner. Åtminstone enligt de bilder jag har sett. Verkligheten kan ju vara en annan historia? Men lystalet är ju bara 1,07 och sedan verkar båten vara initialvek (men ändå slutstyv?). Sedan gjorde jag några sökningar på båtsajter med ett priskriterium från 150000 till 250000 kronor och hittade ett och annat intressant. Nu känns det att en Maxi Fenix är ganska dyr för sina 27 fot och att man kanske ändå borde satsa på en 30 fotare som är i bra skick och som lever upp till våra kriterier. Just nu har jag fastnat på Scampi eller Comfort 30. Det senare är nog min personliga favorit men den tycks vara utrustad med besvärliga kojer - och en stor sittbrunn. Scampi tycks ha fina kojer men en litet liten sittbrunn. Under den gångna veckan har jag även börjat grubbla på en Cumulus (om den nu är så snabb som påstås här på forumet) som verkar vara en kvalitetsbåt. Alla de här båtar kostar närmare 250000 tusen i bra skick. Har du erfarenheter av dessa båtar eller kan du berätta on någon fin båt som jag missat? Tack för svar!

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » mån 07 nov 2005, 09:02

Heyzan.
Dine önsker kring plats och LYS och pris är tuff :? 250.000 SEK är tyvär inte mycke pengar til till at löse dette uppdrag. Scampi är vel et bra alternativ med LYS 1.09. Cumulus har LYS 1.08.
Steen
Danmark

ostkustseglarn

Fenix

Inlägg av ostkustseglarn » mån 07 nov 2005, 10:08

Du behöver nog inte oroa dig för segelegenskaperna på Fenix, med schyssta segel så hänger du säkert med Scampin och Comforten. Nog tror jag att edt blir trångt med 8! personer på en båt i denna storlek oavsett vilken du väljer. Visst funkar det om det är fint väder och det inte handlar om för många nätter. Med din besättning får du plats med 1 vuxen och ett barn i förpiken. 1 vuxen och 1 barn i salongen (på bordet) och 2 vuxna och 1-2 barn i aktern, så visst kan det gå, om inte barna är för stora. Blir dock trång att få plats med packningen. Ett sittbrunnstält är kanske ett bra komplement då kan du skicka ut grejerna i sittbrunnen även vid dålig väderlek.

Lycka till!

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » mån 07 nov 2005, 16:02

Tycker nog att Comfort 30 är ett bra alternativ, snabb trygg o rymlig.
fenix är enligt min mening för dyr mot vad man får ej heller speciellt stor
inuti . scampin har liten sittbrunn, med så många ombord kommer du att märka att sittbrunnen bör vara rejäl , får man sen ett tält över den blir det somm ytterligare ett rum,Jag har ej själv en Comfort 30 men har alltid tilltalats av den.Den är utan tvekan en bra seglare.Vad gäller Cumulusen är även den för dyr , känns trång inuti. lägger man 200000 eller mer borde man få mer utrymme
Johan

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » mån 07 nov 2005, 16:36

Vad kostar en S-30 i dagsläget..?
Alla borde ha skägg

Gäst

Re: Fenix

Inlägg av Gäst » mån 07 nov 2005, 17:19

\"med schyssta segel så hänger du säkert med Scampin och Comforten.\"

En Scampi eller Comfort 30 med schyssta segel och slät botten som inte seglas extremt klantigt lär inte bli omseglad av en Fenix. Uteslutet!

Roger

Val och kval

Inlägg av Roger » mån 07 nov 2005, 20:41

Har du sett på Willing 31, en fin seiler med mange køyer (9?) Lys 107 Lav rigg og 109 Høy rigg.

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Inlägg av kajlahtinen » ons 09 nov 2005, 00:38

Willing är en intressant bekantskap (flera stycken i FINN båt). Men för dyr. Kanske någon gång senare i livet. Beträffande S-30 hittade jag en som kostade 33.000 euro i scan.boat.com. Skulle gärna ta del av ytterligare funderingar kring Scampi, Comfort, Maxi Fenix, Cumulus och andra likvärdiga båtar.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 09 nov 2005, 08:42

Cumulus är väl inget under av kvalite, men ok, lite trång båt, bra sittbrunn - övervärderad. Scampin känns betydligt mer påkostad och är rymligare, mycket bättre planlösning med u soffa och köket ur vägen för passage genom båten. Comforten borde väl vara jämförbar med Scampi lite större sittbrunn dock. Jag har ägt en cumulus och ångrade att jag inte köpte en 30\" i stället dvs lagt slantarna på en fräsch comfort/scampi/ballad etc.

Gäst

Fenix

Inlägg av Gäst » ons 09 nov 2005, 11:53

Jag har seglat Fenix nu två sommrar. Klaliteten på båten är mycket bra. Mycket trä i inrädningen. Dinetten som har bordet och sofforna plaserade tvärs gör att båten känns rymlig och stor. I praktiken är den inte så rymlig, och det är bara ståhöjd från nedgången en liten bit fram (ca 2m). Förpiken är trång men mycket bra som packutrymme. Kojerna bak är stora så där ryms flera bra att sova (2vuxna +2barn).
Båten går bra att segla ensam speciellt om man har självslående fock. Med bra segel är den en snabb båt. Den har ett stort roder och reagerar mycket bra på rodret. Om man kör med motor kan man inte släppa rodret (ens för en liten stund). Båten svänger genast. Vet inte om det är lika på alla Fenix:ar . Orginal motorn,Volvo Penta en cylindär 7hp, är lite för liten, men klarar sig nog bra.

Ostkustseglarn

Inlägg av Ostkustseglarn » ons 09 nov 2005, 13:05

Har bara egen erfarenhet från Fenix Dinette av de båtar vi diskuterar här. I valet mot Scampi och Comfort får du väl fundera på om du vill ha en mastheadrigg med stora försegel eller en 7/8 delsrigg med självslående fock som standard. Övriga skillnade är väl att Scampin och Comforten ha 5 st fullstora kojer medans Fenixen egentligen bara har 4 fullstora kojer men plats för några barn utöver detta. En eller par hundradelar i LYS spelar nog mindre roll, utan det beror på båtens och seglens skick och framför allt hur duktig du är att segla. Har med lätthet seglat ifrån flera Scampisar och Ballader, men de måste väl ha varit riktigt klantiga seglare enligt inlägg ovan. Åk och titta på så många båtar du kan, du känner säkert när du hittar rätt exemplar. :lol:

Sten

Cumulus Fenix Ballad Scampi

Inlägg av Sten » lör 12 nov 2005, 12:36

Hej!

Det finns en del mytbildning kring det här med snabba kontra långsamma båtar! Cumulusen t.ex anses ju vara en racer men lystalet är och förblir 1.08. Övriga nämnda båtar har 1.07-1.09! Släpp lystalet vid val av dessa båtar! Känn istället efter vilken du gillar och ta god tid på dej att hitta rätt exemplar. Släpp även prisbilden. Var lite cool! Inte behöver båten (även en fräsch) kosta 250.000 kr! Själv har jag haft en Fenix - lättseglad båt tack vare modernt segelplan. I frisk kryss blir man frånåkt av Scampi och Ballad - styvare tyngre båtar helt enkelt. Men i lättare vindar och på semestersegling har Fenixen god fart och är lättmanövrerad både för segel och motor. Sen det här med stora försegel på masthead-riggade båtar: det går ju faktiskt att köpa en högt skuren fock till en Scampi el. Ballad. Tänk också på att en partialriggad båt kräver mer trim om man ska optimera farten än en masthead riggad båt.

Glöm inte att besikta båten ordentligt!

//Sten

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 12 nov 2005, 14:59

Vad är det för mytbildning du antyder? Om det är så att man har tänkt att LYS-kappsegla på allvar ska man naturligtvis inte köpa en Scampi eller Comfort 30 utan hellre satsa på Cumulus.

Comfort 30 går klart snabbare än Fenix i hela vindregistret, särskilt i lätt vind.

Sten

Mytbildning

Inlägg av Sten » lör 12 nov 2005, 16:03

Vad jag menar med mytbildning är att man kan få en känsla när man läser om vissa inlägg ang. Cumulus att den går så in i helvete och att man skulle höja lyset med hur mycket...? Jag har kappseglat mot Cumulus Comfort 30 Scampi och konstaterar att LYS-talet totalt sett väl färgar båtarnas prestanda. Dvs: Cumulusen förtjänar 1.08 och inte mer - vore det inte så skulle LYS-talet justerats för länge sen.

Ang. FENIX vs Comfort 30: Jag delar inte dina erfarenheter där, i lättvind har jag haft högre fart än Comfort 30 både på kryss och läns med undantag för skvalpig sjö.

Om vi håller oss till själva ursprungsfrågan vad killen ska välja på så blir det lite svårare när man tar med Comfort 30:an. Det finns riktigt fint byggda ex men även chansningar pga halvfabrikatet. Fabriksbyggda båtar har ju den fördelen att man säkrare kan ringa in båtens svagheter och styrkor. Men visst - Comfort 30 kan vara ett starkt alternativ till Ballad Fenix Cumulus och Scampi!

Sten

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 12 nov 2005, 16:26

Det är ingen mytbildning. Faktum är att Cumulus inte har kappseglats tillnärmelsevis så intensivt och på så hög nivå som t ex Scampi och Comfort 30. De två sistnämnda båtarna tillhör dem som med största sannolikhet har korrekta LYS-tal i kraft av mycket omfattande statistik. Cumulus är mer av ett oskrivet blad, men mycket talar för att den kan seglas betydligt snabbare, om den kom i ropet. Jämför lillasyster Express vars LYS-tal har höjts mer än en gång de senaste åren. Det orättvisa med LYS-systemet är just detta, att endast vissa LYS-tal är \"inseglade\".

Om du med en Fenix seglar snabbare än en Comfort 30 i lätt vind beror det på att Fenixen seglas skickligare och/eller är i bättre skick vad gäller trim, segel, botten etc. En normal Fenix är chanslös mot en normal C30 i lätt vind. Comfort 30 är en blekskenare.

Skriv svar