Finns min drömbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av Anders S » ons 26 sep 2012, 20:38

Ajajaj... Priset låter bra, men ta med mögelhunden. Annars är det en trevlig båt (känner en sådan), och man kan mycket väl överväga att lackera en sådan båt delvis vit inombords om den är mycket tilltufsad på ytorna. Blir ju vanligare på nya båtar och ser propert ut om man har listverk och ramar i vackert trä.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av Seawolf » ons 26 sep 2012, 20:55

Anders S skrev:Ajajaj... Priset låter bra, men ta med mögelhunden. Annars är det en trevlig båt (känner en sådan), och man kan mycket väl överväga att lackera en sådan båt delvis vit inombords om den är mycket tilltufsad på ytorna. Blir ju vanligare på nya båtar och ser propert ut om man har listverk och ramar i vackert trä.
Jaja.....

Inlägget är anmält därför att Seawolf (helt uppenbart) kopierat annonsbilden och lagt in den i texten. Klagomålet är befogat, det är inte tillåtet. Däremot kan man kopiera in en länk, såhär:
http://finncdn.no/mmo/2012/8/vertical-4 ... 108_xl.jpg
Jag ber alla att tänka på att när rättighetsinnehavarna är kommersiella företag, så är en länk OK, men ett bildlån, aldrig så trivialt, kan sätta Anders och Sailguide på pottkanten. // MOD
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av Pelle-48 » tor 27 sep 2012, 17:55

Pelle-48 skrev:
tamb skrev:Intressanta tips!
Contrast, Nova och Omega 34:an har ju alla bekvämligheter man kan tänka sig men är nog lite över budget om man ska få ett objekt i någorlunda skick. Ska titta lite på Rhapsodyn som verkar vara något speciellt!
Tips för den händige fann jag i Oslo:
http://www.finn.no/finn/boat/used/objec ... e=36658914
Det är visserligen NOK men 132 0000 är inte dyrt för en Omega 34

Och här är en svensk Omega 34 för 195 000 SEK. Förhoppningsvis lite mindre jobb.....
http://www.blocket.se/stockholm/Omega_3 ... ?ca=11&w=3

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av Tomas E » tor 27 sep 2012, 18:59

Rhapsody 34:

Inredningarna skräddarsyddes efter köparnas önskemål så om man inte är nöjd med en inredningslösning bör man vänta tills nästa objekt dyker upp. Dessutom finns det en senare variant (ovanlig) med högre rigg och lätt modifierat skrov.

Den gula R 34 som Seawolf länkade till var till salu i ungefär ett halvår och under den tiden sänktes annonspriset med 50 tkr, från 250 till 200 vill jag minnas. (Vore kul att veta vad den gick för till slut.)

Köparens marknad:

Om man inte har någon båt gäller det att inte vara blyg i förhandlingarna. Vifta med stålarna genom att säga att pengarna finns färdiga att föras över dagen efter det att besiktningsmannen har utfärdat sitt protokoll. Ofta har säljaren lämnat spår efter sig på nätet, som visar hur länge han har hållit på och t o m från vilken prisnivå han har gått ned. Det går m a o ofta att skaffa sig en uppfattning om säljarens desperation inför förhandlingen.

Fast om priserna har fallit med 30-50% på ett år: vad är det då som säger att fallet inte fortsätter i vår? Är det på den perifera marknaden för begagnade segelbåtar som vi först åser deflationens gissel, som sedan kommer att sprida sig till andra delar av ekonomin?

Sen är det så att inte alla säljare har fattat den nya prisbilden. Varför köpa en Maxi 87 för 260 tkr (!) när man kan få en Cumulus för 129 tkr (båda före prutning)? Vissa båtar prissätts i praktiken i Euro på en internationell marknad. Till följd av kronans appreciering har priset därmed sjunkit i kronor, vilket inte alltid återspeglas i de annonser som anger priset i SEK.

Ett kylskåp eller en värmare som inte fungerar är lätt åtgärdat och kostnaden för detta är lätt att överblicka. Ett teakdäck är ett helvete, som måste bytas för eller senare och har det läckt in i däcket är reparationskostnaden högre en beg-priset för båten.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

tamb
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 13 nov 2008, 18:53

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av tamb » tor 27 sep 2012, 20:24

Tack Tomas E för mycket tänkvärda synpunkter.
Har aldrig riktigt funderat på om man bör anlita besiktningsman. Trodde det var för båtar som gick för runt miljonen. Är det rimligt att göra en professionell besiktning för en båt som kostar runt 200 000 kr och vad kostar besiktningen? Hur gör man i praktiken, kommer överens om ett eventuellt pris och sedan tar dit besikningsmannen?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av peterh » tor 27 sep 2012, 20:50

En besiktning kan kosta 6000:- + resa
Om besiktningen avslöjar grundstötningsskador ( kanske rent av dolda bakom en sekunda reparation) eller
vattenskadad last så slipper du köpa ett vrak.
Det viktiga är egentligen att hitta en kompetent besiktningsman.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av Seawolf » fre 28 sep 2012, 07:54

Anders S skrev:Ajajaj... Priset låter bra, men ta med mögelhunden. Annars är det en trevlig båt (känner en sådan), och man kan mycket väl överväga att lackera en sådan båt delvis vit inombords om den är mycket tilltufsad på ytorna. Blir ju vanligare på nya båtar och ser propert ut om man har listverk och ramar i vackert trä.
Jaja

Från http://finncdn.no/mmo/2012/8/vertical-4 ... 108_xl.jpg länkas denna bild:
Bild

Detta är måhända det korrekta sättet att visa någon annans bild så att den inte kopieras och så att källan tillkännagives.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Om bildlänkning: Hur gjorde Seawolf nu då ?

Inlägg av Anders S » fre 28 sep 2012, 08:51

Det är inte stabilt rättsligt prövat hur man bör, får eller inte får göra med sådant här, men en praxis som innebär att länk till ursprungskällan används har hittills inte ansetts som felaktigt. Som i Seawolfs exempel bör man kunna göra. Att hitta själva bildadressen i det här fallet kräver dock att man öppnar kodfönstret och läser koden (hos annonssiten), annars ser man inte den URL som används för att få annonsbilden att fungera. Sedan är det en nyansskillnad i att lägga in en länk som man måste trycka på, och att lägga in en sk hotlink, en länk som går igång automatiskt. Seawolf visar båda. Det enklaste sättet att se hur Seawolf gjort är att citera hans inlägg (man måste inte svara). Då ser man de koder som får allt att fungera. Allt bygger dock nu på att man länkar aktivt till den, inte på att bilden kopierats.

Det innebär, som alla förstår, att rättighetsinnehavaren har full kontroll över sin bild (tar han bort sin URL försvinner bilden där den refereras till).
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av Tomas E » fre 28 sep 2012, 12:48

tamb skrev:Tack Tomas E för mycket tänkvärda synpunkter.
Har aldrig riktigt funderat på om man bör anlita besiktningsman. Trodde det var för båtar som gick för runt miljonen. Är det rimligt att göra en professionell besiktning för en båt som kostar runt 200 000 kr och vad kostar besiktningen? Hur gör man i praktiken, kommer överens om ett eventuellt pris och sedan tar dit besikningsmannen?
Själv kommer jag att köpa ett kvalitetsbygge, som jag hoppas kunna få för 100 tkr. Jag räknar med att besiktningen går på 5-10 tkr (utan att ha kollat dagspriset). Som beställare kan man givetvis avgränsa besiktningen till att endast gälla det väsentliga (se exempel nedan). Om det står i annonsen att seglen är 20 år gamla och dåliga kanske det inte är så intressant att betala för att få samma sak upprepad i ett besiktningsprotokoll. (Man kommer lämpligen överens om avgränsningen samtidigt som man beställer besiktningen.)

Hur man gör i praktiken: ja, det är väl så man gör. Eller så kan man trycka ner säljaren vid förhandlingen genom att säga "Jag ser att seglen är värdelösa och kostar 35 tkr nya och att bottengenomföringarna är 30 år gamla och därmed måste bytas. Det blir plumpar i besiktningsprotokollet för detta, men eftersom jag ser bristerna själv anpassar jag mitt bud därefter. Om besiktningen däremot uppdagar t ex delaminering i skrovet, böldpest, bristfällig reparation efter grundstötning, vatten/fukt i däcket" kommer jag att emotse en prisjustering eller så backar jag ur helt".
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av Tordmulen » fre 28 sep 2012, 13:08

Möjligen är jag naiv men en bra affär för mig innebär att både köpare och säljare ska kunna ta i hand och ha möjlighet att ha kontakt även efter att den är avslutad, vissa typer av människor kommer jag aldrig att köpa eller sälja något till.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av Anders S » fre 28 sep 2012, 15:03

Tomas E skrev: Själv kommer jag att köpa ett kvalitetsbygge, som jag hoppas kunna få för 100 tkr.
Jag vet inte riktigt var orden kvalitetsbygge och 100 tkr möts men det kan ju inte var långt från aktern, om man mäter till fören. Det låter som rätt liten båt, eller så får man nog justera de andra två parametrarna. Men du får väl berätta mer när det är klart.

Jag kanske är en smula ego-skadad när det gäller besiktning, men att identifiera rätt självklara brister på en mindre eller mellanstor segelbåt kräver ju inte nödvändigtvis en besiktningsman. Kompromissen att låta denne besiktiga kölinfästningen och fuktinträngning i däck/överbyggnad (som ju verkligen kan förstöra det bästa humör) låter ju i så fall förståndigt och kostnadseffektivt. När det gäller affärstaktiken tror jag man gör bäst i att inte ge bud över huvud taget, om man tänker bry sig om vad besiktningsmannen har att säga. Lyssna först på denne, bjud sedan. Baksidan med bud som villkoras (engelsmännen säger "subject to survey") innebär ju att man inte längre själv kan säga nej, om inte besiktaren säger/sagt nej åt en. Personligen skulle jag inte, som säljare, heller ta emot ett villkorat bud, eftersom man som säljare binder upp sig alldeles för lång tid. Möjligen en rimlig handpenning som förverkas vid frånträde, vad det nu skulle kunna vara på en relativt billig båt - som ett mäklararvode ungefär (det är ju något i den stilen man förlorar, genom att behöva sälja båten fler gånger). Jag skulle själv hellre möta med att "besiktiga gärna båten, och kom med ett bud sedan, det blir bättre för alla - men den är till salu och kan försvinna, tänk på det".

Likadant är hård prutning på saker som man nog får räkna med vara slitet på en 30 år gammal båt rätt opsykologiskt, bättre då att gå ifrån just den båten "för att fundera" utan att ge ett bud. Man kan ju vara trevlig ändå, förklara att "just nu ligger vi för långt från varandra", och lämna sitt visitkort för att se vad som händer. Men vänlig, vänlig, vänlig - man gör ju inte båtaffärer med en halvskum bilhandlare i en futt, utan mest troligen med en annan seglarkollega.
Anders S

jon
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 04 jun 2009, 12:34

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av jon » fre 28 sep 2012, 23:36

Eftersom du nämner rival och sveakryssare i din fråga så skulle jag tipsa dig om S30. Chansar på att det är en sådan du söker!(Omega 34, bra båt men klassisk skärgårdstyp-Que?) Ok pentry, separat toa, självslående etc. Dessutom har du ca 4,5m brygga innan kölen stöter i...
Vänligen

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av Peter_K » lör 29 sep 2012, 07:50

Anders S skrev: Funderade litet på hur du tänkte där.
Vikingabegravning innebär ju en skeppssättning. Hm, jag får tala med landplatsgänget i vår hamn, när vi höströjer, så får vi kolla alla de gamla båtarna som stått på land ett tag. Hu!
Jag är mer inne på varianten där man la den döde i sin båt, satte eld på den och sköt ut den på öppet vatten.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av Anders S » lör 29 sep 2012, 10:40

Peter_K skrev:
Anders S skrev: Funderade litet på hur du tänkte där.
Vikingabegravning innebär ju en skeppssättning. Hm, jag får tala med landplatsgänget i vår hamn, när vi höströjer, så får vi kolla alla de gamla båtarna som stått på land ett tag. Hu!
Jag är mer inne på varianten där man la den döde i sin båt, satte eld på den och sköt ut den på öppet vatten.
Då är jag med. Den lösningen hanterar ju flera "lik" på en gång, kan man säga.
Anders S

tamb
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 13 nov 2008, 18:53

Re: Finns min drömbåt?

Inlägg av tamb » lör 29 sep 2012, 19:21

Tittade på en H35 idag från -78. Vatten i motorrummet och kölsvinet. Fuktskadad sandwich i rufftak, släppande innertak, flagnande teak i sittbrunn, gamla segel, dålig kyl, gasolinstallation behöver renoveras. Han skulle ha 290 000 och var inte intresserad av prut. Seriöst? Spelar ingen roll att alla säger att priserna ska ned när alla gamla båtägare fortfarande tror att deras ögonstenar är värda som när de var nya.

Vill någon köpa min 15 år gamla Pegout? Kostade 190 000 kr ny så vi kan säga 175 000 kr. Jag har ju lagt ut jättemycket på den. Bytt kammrem för 5000, vinterdäck som kostade 4000, rattmuff medföljer... Vad säger ni?

Skriv svar