Bottenfärgstråd 2012
Bottenfärgstråd 2012
Dags för årets tråd om hur bottenfärgerna fungerat sommaren 2012. Här kommer mitt bidrag.
Jag har använt Hempel Mille Xtra och tog upp båten för någon vecka sedan. Mycket lite beväxning, inga havstulpaner och väldigt lite slem. Drev och propeller målad med International Trilux propeller, ganska mycket havstulpaner. Båten ligger i Hinsholmen Göteborg.
/Anders L
Jag har använt Hempel Mille Xtra och tog upp båten för någon vecka sedan. Mycket lite beväxning, inga havstulpaner och väldigt lite slem. Drev och propeller målad med International Trilux propeller, ganska mycket havstulpaner. Båten ligger i Hinsholmen Göteborg.
/Anders L
Re: Bottenfärgstråd 2012
Ett bidrag till. Båten på bilden är målad med Hempel White våren 2012. Ja den har bara legat i en sommar! Ägaren kommer inte att använda den färgen något mer år... Båten har legat i Hovås i Göteborg.
/Anders L
/Anders L
Re: Bottenfärgstråd 2012
Använder också Mille Extra och International Prop-o-drev. Fick liknande resultat som du, dvs fullt acceptabelt på skrovet med Mille Extra medan propellrar hade en hel del havstulpaner, dock inte så mycket att det störde driften något märkbart. Båten ligger strax norr om Gbg.
Re: Bottenfärgstråd 2012
Jag har använt den "nya" VC17 som sades vara bättre än den som förbjöds för ett par år sedan. Det var den inte... Jag har fått dyka frekvent i sommar med spackelspaden och rotborsten i högsta hugg för att bekämpa havstulpanerna och algerna. Återkommer med bilder efter upptagningen...
Båten ligger i Saltholmen, Göteborg
Båten ligger i Saltholmen, Göteborg
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Bottenfärgstråd 2012
Jag observerade en detalj i Anders bild.
Båten hänger i lyftsling från kranen och står således inte i sin vagga. Jag tycker mig se en kvadratformad ruta på skrovet där beväxningen är betydligt mindre än resten. Denna ruta är misstänkt lik en ruta som ej blivit målad pga att en stötta från vaggan legat emot där och gjort det omöjligt att komma åt.
Intressant att förra årets (eller ännu äldre) bottenfärg gjorde mer nytta än den som målades på i våras! Inte ett gott betyg!
Båten hänger i lyftsling från kranen och står således inte i sin vagga. Jag tycker mig se en kvadratformad ruta på skrovet där beväxningen är betydligt mindre än resten. Denna ruta är misstänkt lik en ruta som ej blivit målad pga att en stötta från vaggan legat emot där och gjort det omöjligt att komma åt.
Intressant att förra årets (eller ännu äldre) bottenfärg gjorde mer nytta än den som målades på i våras! Inte ett gott betyg!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Re: Bottenfärgstråd 2012
Alltid svårt med analyser, men om man studerar rodret och kölen (som är relativt rena) så undrar man ju verkligen vad som hänt. De verksamma beståndsdelarna i den färgen är koppartiocyanat (>7%, <25%) och zinkoxid (>7%, <25%) och det borde inte bli denna makabra icke-effekt - vilket bekräftas av de (relativt) rena delarna på båten.
Anders S
Re: Bottenfärgstråd 2012
Enligt ett obekräftat rykte så inträffade förljande på hempels färgfabrik:Anders skrev:Ett bidrag till. Båten på bilden är målad med Hempel White våren 2012. Ja den har bara legat i en sommar! Ägaren kommer inte att använda den färgen något mer år... Båten har legat i Hovås i Göteborg.
/Anders L
företagsledningen beslöt att outsourca bottenfärgen, men början med den bita til portugal.
Tyvärr glömde portugiserna hälla i en viss komponent och följden blev ett antal
burkar med gödningsmedel som såldes som vit bottemfärg.
Snacka med hempel och kräv kompensation ( de kan ju bara neka )
/PS
myten att outsoutcing är bra börjar mattas, allt hopp om svenska företagsledare är inte slut!
/DS
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Bottenfärgstråd 2012
Det kan ju ligga något i PeterH:s teori om brister i receptet (då gissar jag på att det är zinkoxiden som fattas, det är den som skall ta växterna, kopparen skall skrämma bort snäckor). Däremot är "outsourcing" inte anledningen i så fall, för färgfabriker är notoriskt multinationella. International heter inte International för ro skull.
PS: Hempel är från Danmark.
PS: Hempel är från Danmark.
Anders S
-
- Platinamedlem
- Inlägg: 160
- Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
- Ort: Västsverige
Re: Bottenfärgstråd 2012
Jag lyfter båtar i vår båtklubb och har väl tagit upp ca 15 hittills i år, inte speciellt sakligt inlägg i debatten, men jag har observaret att samtliga har varit näst intill helt rena på snäckor, endast lite slec som lätt spolats bort. Mindre än tidigare år enligt min bedömning.
Det tyder på att det har inte varit en negativ inverkan från naturen i år iaf så det är sannolikt val av bottenfärg som är avgörande.
De flesta båtar har legar i området Gbg:s norra skärgård och upp till Mollösund
Det tyder på att det har inte varit en negativ inverkan från naturen i år iaf så det är sannolikt val av bottenfärg som är avgörande.
De flesta båtar har legar i området Gbg:s norra skärgård och upp till Mollösund
Re: Bottenfärgstråd 2012
Igår tog vi upp ett 20 tal båtar i Stockholms skärgård, det var endast min som var fullproppad med snäckor, inga andra båtar hade tillstymmelse till snäckor eller beväxning på skroven, så slutsatsen är helt enkelt att dom nya fälgerna fungerar. Jag köpte min båten i Vättern i början av sommaren och den var tyvärr inte bottenmålad!
Re: Bottenfärgstråd 2012
Trot det är för tidigt att dra några slutsatser om de nya bottenfärgerna.. Helt klart verkar det varit mindre havstulpaner i år än tidigare år (Stockholmsområdet) men tror det är mer relaterat till hur vädret varit i sommar snarare än bottenfärgers egenskaper. Samma bottenfärg som i fjol var mer eller mindre täckt av tulpaner är i år i stort sett utan tulpaner..
Re: Bottenfärgstråd 2012
Gällande den "skäggiga båten" på bild så har ägaren kontaktat Hempel. När ägaren talade med Hempel på telefon så verkade de inte helt överraskade överraskade. Hempel Sverige har skickat bilderna vidare till Danmark. Om de återkommer och jag får reda på resultatet återkommer jag med info här.
Ägaren hörde dock ett rykte om att den vita färgen från Hempel hade mindre mängd gift i sig för att den skulle kunna vara vit. Hempel har bekräftat detta när båtägaren ringde och frågade dem. Enligt Hempel är båttillbehörsaffärerna informerade om detta. Att personalen sedan kommer ihåg att informera om det är en annan sak. Sedan var nog inte tanken att det skulle växa så mycket ändå, så det är inte omöjligt att något annat är fel med färgen dessutom.
(International har samma mängd gift i sin vita färg som i de andra kulörerna)
/Anders L
Ägaren hörde dock ett rykte om att den vita färgen från Hempel hade mindre mängd gift i sig för att den skulle kunna vara vit. Hempel har bekräftat detta när båtägaren ringde och frågade dem. Enligt Hempel är båttillbehörsaffärerna informerade om detta. Att personalen sedan kommer ihåg att informera om det är en annan sak. Sedan var nog inte tanken att det skulle växa så mycket ändå, så det är inte omöjligt att något annat är fel med färgen dessutom.
(International har samma mängd gift i sin vita färg som i de andra kulörerna)
/Anders L
Re: Bottenfärgstråd 2012
Angående skäggiga båten - det var inte så att han råkade ta botten färg istället för bottenfärg..?
Om några veckor ska jag ta upp min båt som jag målat med Lefant Nautica. Skall bli jättespännande att se hur den funkat i Östersjön.
Om några veckor ska jag ta upp min båt som jag målat med Lefant Nautica. Skall bli jättespännande att se hur den funkat i Östersjön.
Alla borde ha skägg
Re: Bottenfärgstråd 2012
hempels problem var just att man inte hade gift i den vita färgen. ( det var bara den vita manAnders skrev:Gällande den "skäggiga båten" på bild så har ägaren kontaktat Hempel. När ägaren talade med Hempel på telefon så verkade de inte helt överraskade överraskade. Hempel Sverige har skickat bilderna vidare till Danmark. Om de återkommer och jag får reda på resultatet återkommer jag med info här.
Ägaren hörde dock ett rykte om att den vita färgen från Hempel hade mindre mängd gift i sig för att den skulle kunna vara vit. Hempel har bekräftat detta när båtägaren ringde och frågade dem. Enligt Hempel är båttillbehörsaffärerna informerade om detta. Att personalen sedan kommer ihåg att informera om det är en annan sak. Sedan var nog inte tanken att det skulle växa så mycket ändå, så det är inte omöjligt att något annat är fel med färgen dessutom.
(International har samma mängd gift i sin vita färg som i de andra kulörerna)
/Anders L
outsourcade till portugal) Därav beväxningen, därav att han bör kontakta hempel för kompensation.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Bottenfärgstråd 2012
Om det är på det sättet skulle jag kunna tänka mig att fråga båtägaren med den skäggiga båten om det målades ytterligare lager på köl och roder (det brkar rekommenderas) och om alla byrkar är från samma laddning (köpta samtidigt/samma afär eller kanske t o m kvar sedan förra året? Klaga bör man absolut göra.peterh skrev:
hempels problem var just att man inte hade gift i den vita färgen. ( det var bara den vita man
outsourcade till portugal) Därav beväxningen, därav att han bör kontakta hempel för kompensation.
Jag hade för många år sedan en liten kontrovers (med International) avseende tvåkomponentsfärg som torkade matt i st f med glans. När jag tyckte att den bästa kompensatonen var mer färg skickade de en pall, med bottenfärg för flera säsonger och lack för två ommålningar. På det sättet var i alla fall inte International knussliga. Men matt lackfärg kan man måla över, knappast detta problem...
Här krävs dock en liten slåttermaskin i kompensationspaketet.
Anders S