Hejsan!
Så blir det då en ordentlig uppdatering av skutans framdrivningsmaskineri.
Installation av bogpropeller och byte av maskin görs i vinter!
Så kommer då frågan kring att välja propeller..
Själva beräkningen av diameter och stigning kan ju göras på många sätt, och i dagsläget är det inte det jag behöver fundera kring..
Men, vilken typ av propeller skall man satsa på..
Båten är en "AWB", 11 meter i LÖA och 9.30 vattenlinjen. Bredden är 3.73 och skulle tro att den semesterrustad deplacerar runt 8 ton. Maskinen blir troligen en Yanmar med rak axel, än så länge okänd utväxling i backslaget..
Tänker mig något mer spännande än en fast 2-3 bladig...
Men vad?
Folding, flöjlande, 2 eller 3 blad et.c..
Vi är utpräglade cruisare, ingen prestandasegling med denna båt!
Som vanligt..ös över mig med råd och erfarenheter.
Med vänlig hälsning,
Ola
PS AWB...=Average White Boat..i mitt fall en Jeanneau Sun Odyssey 36.2. DS
Propeller(t)råd..?
Re: Propeller(t)råd..?
Tror bara det finns fasta till bogpropellrar....
Re: Propeller(t)råd..?
Kan en FAST propeller snurra?cruisaren skrev:Tror bara det finns fasta till bogpropellrar....
Re: Propeller(t)råd..?
Väldigt nöjd med min flöjlande Featherstream. Hade jag fått plats hade jag kanske valt något billigare som en folding eller kiwi, men då bara för att spara pengar.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 262
- Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33
Re: Propeller(t)råd..?
Ni e la goa..Lasse L skrev:Kan en FAST propeller snurra?cruisaren skrev:Tror bara det finns fasta till bogpropellrar....
Re: Propeller(t)råd..?
Det finns väl några tumregler: En trebladig, när motorn kommer i närheten av 40 hk, en foldingpropeller om man vill segla snabbare, en flöjlande om man både vill segla och köra med motor effektivt.
Prisnivån (generellt) är fast------folding--flöjlande.
Med litet bäring på segeltråden: Så mycket "segelfart för pengarna" som man får om man köper en foldingpropeller får man ingen annan stans. Så en sådan ska du ha. Om du sedan skall välja den betydligt dyrare flöjlande propellern för att få betydligt bättre backegenskaper och ungefär samma framegenskaper (som en folding) är väl mer oklart. Jag har en flöjlande, men den köpte jag till "rätt pris" begagnad. Efter vittnesmål och tester är foldingpropellrar bättre nu än förr, då man vill backa (läs: bromsa litet extra), men det är fortfarande deras lilla svaghet. Men den är inte så stor.
Här utgår jag från att du har rak axel som ligger fritt. Då kan man välja tvåbladig (den blir stor, men som folding spelar det mindre roll) eller trebladig, efter motorns krav (bladyta, spetshastighet, diameter). Det finns propellerurtag och -lägen som inte tillåter "rätt" diameter på en tvåbladig, då kan man hamna på trebladigt i alla fall.
Prisnivån (generellt) är fast------folding--flöjlande.
Med litet bäring på segeltråden: Så mycket "segelfart för pengarna" som man får om man köper en foldingpropeller får man ingen annan stans. Så en sådan ska du ha. Om du sedan skall välja den betydligt dyrare flöjlande propellern för att få betydligt bättre backegenskaper och ungefär samma framegenskaper (som en folding) är väl mer oklart. Jag har en flöjlande, men den köpte jag till "rätt pris" begagnad. Efter vittnesmål och tester är foldingpropellrar bättre nu än förr, då man vill backa (läs: bromsa litet extra), men det är fortfarande deras lilla svaghet. Men den är inte så stor.
Här utgår jag från att du har rak axel som ligger fritt. Då kan man välja tvåbladig (den blir stor, men som folding spelar det mindre roll) eller trebladig, efter motorns krav (bladyta, spetshastighet, diameter). Det finns propellerurtag och -lägen som inte tillåter "rätt" diameter på en tvåbladig, då kan man hamna på trebladigt i alla fall.
Anders S