Gennakerns halshornsavstånd SRS blad?
Gennakerns halshornsavstånd SRS blad?
I mitt SRS båtdatablad så står det Gennakerns halshornsavstånd 1.54 (m) vad betyder det
Båten är en Cayenne 42
Tacksam för svar!
Båten är en Cayenne 42
Tacksam för svar!
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!
Re: Gennakerns halshornsavstånd SRS blad?
det innebär att gennakern får halsas upp till 1,54m framför förstaget.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
För skojs skull, det bör vara en funktion av längden mellan förstag och mast? Finns det en faktor för detta?
Anders S
Anders, är det inte ungefär 1/3 av spinnakerbomlängden?
Alla borde ha skägg
I LYS var det 0,33 X FB
Det lät ju samstämmigt och bra.
Jag avser att sätta blocket längst ut på peket, och då ställer det inte till något om jag nu mäter in heffaklumpen.
Jag avser att sätta blocket längst ut på peket, och då ställer det inte till något om jag nu mäter in heffaklumpen.
Anders S
Du vet väl att det i nya SRS är mycket friare än i LYS?
Du kan konfigurera din båt hur du vill, fylla i en mätbrevsansökan och sedan sätter SRS-gänget på seglarförbundet ett SRS efter den prestanda din båt beräknas få. Vill du köra med ett expresstorsegel på Heffa går det fint, tror du att en lätt recuttad luftballong är en killer som spinnaker är även det tillåtet.
Du kan konfigurera din båt hur du vill, fylla i en mätbrevsansökan och sedan sätter SRS-gänget på seglarförbundet ett SRS efter den prestanda din båt beräknas få. Vill du köra med ett expresstorsegel på Heffa går det fint, tror du att en lätt recuttad luftballong är en killer som spinnaker är även det tillåtet.
Fast, så var det ju förut också?!!cruisaren skrev:Du vet väl att det i nya SRS är mycket friare än i LYS?
Att du kunde söka ett LYS-mätbrev alltså.
Alla borde ha skägg
TK lyckades tydligen att sälja i tanken att det är något nytt....Peter_K skrev:Fast, så var det ju förut också?!!cruisaren skrev:Du vet väl att det i nya SRS är mycket friare än i LYS?
Att du kunde söka ett LYS-mätbrev alltså.

Det var faktiskt alltid möjligt att söka mätbrev för något som inte var standard eller avvek från regeln. I regel kunde man därför oftast läsa "om inte mätbrev eller båtdatablad anger något annat".
formeln för "standard-peke" togs bort ur reglerna för några år sen. Istället lades måttet för tillåten peke i båtdatabladet. Sen finns det några gennakerbåtar som har helt andra mått.
Peter
Jo, det är uppfattat. Nu har jag ju inte direkt en modifierbar rejser, utan just en heffaklump, och det enda jag då tänkte var att om det fanns ett mått som "i onödan" ökar mätetalet utan att ge något, så kunde man undvika det. Men båten har högre mast och större P-, E- och I-mått än på konstruktionsritningen, så "special" är den i alla fall. Mätbrev är ett måste, det finns bara en av den här, någonstans...cruisaren skrev:Du vet väl att det i nya SRS är mycket friare än i LYS?

Men rent diskussionsvis, så tycker jag att det verkar vettigt att kunna göra "torrbryt" med SRS och få svart på vitt vad som händer om man ändrar i riggmåtten eller skaffar radikalare segel utan att behöva mäta om. Men det är inte så viktigt för just mig och min båt, jag ändrar inget. Det är mest frågan om så jag inte i onödan sätter ett block och ett waterstag på "fel ställe" om det finns att välja på, men det är "gott mått" som det verkar. Helt klart verkar det också att formeln inte gör avdrag för att man har gennakerhalsen närmare, heller.
Anders S
Tack för svar!
Blir ett ganska rejält peke för att utnyttja den möjligheten
Blir ett ganska rejält peke för att utnyttja den möjligheten

Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!