Bäddmadrasser?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HansH

Bäddmadrasser?

Inlägg av HansH » tis 11 okt 2005, 15:35

Någon som testat att kapa till och kant-sy vanliga IKEA eller tex JYSK bäddmadrasser till båten? Vet att det går att måttbeställa special \"båt-bäddmadrasser\", men det tenderar att bli ohemult dyrt. En modifierad IKEA-madrass borde öka sovkomforten avsevärt samt att det blir lättare att bädda (dvs enklare att bädda underlakanet för oss som föredrar vanliga sängkläder framför sovsäck). Bör funka att klippa till efter kojernas form och sedan sy fast ett kantband med morsans gamla gröna Husqvarna...
Erfarenheter kanske finns av detta eller liknande projekt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 okt 2005, 15:41

Så har vi gjort (IKEA bäddmadrass, sax, kantband och (i vårt fall) beige symaskin), och kantbanden (detta är överkurs) valdes att matcha dynorna. Blir bekvämt, skönt att ligga på och sparar dynorna.

Det visade sig att man inte bara kan bädda lättare, utan att man kan rulla ihop hela bädden och stuva undan den litet lättare också. Men det kan ju bero på hur det finns instick och andra skrymslen.

Rekommenderas!
Anders S

Bj

Inlägg av Bj » tis 11 okt 2005, 16:15

Låter intressant.
Hur tjocka är madrasserna ni använder, ser att IKEA har 2-9 cm tjocka bäddmadrasser.

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 11 okt 2005, 16:32

Hej

Ett bättre sätt än att klippa är att använda en isolermattekniv.
Busenkelt och billigt.

Calle

Snedseglaren

Inlägg av Snedseglaren » tis 11 okt 2005, 16:42

Vi mallade och skar typ 5cm utanför mallen. Sedan sydde \"vi\" en söm enligt mallen, därefter var det bara att skära bort det överflödiga.

Vi snålade lite och tog hemmamadrassen och köpte en ny hem så jag vet inte hur tjock den var. Maskinen knorrade lite i frammatningen dock.

Lycka till!

calleli

Inlägg av calleli » tis 11 okt 2005, 18:04

Ikeas tunnaste funkade perfekt för oss till förpiken. Enkel att rulla ihop och stoppa undan men ändå tillräcklig för att dölja skarvarna mellan båtdynorna. Man sover bättre!

HansH

precis vad jag ville höra!

Inlägg av HansH » ons 12 okt 2005, 07:01

Perfekt! Det var precis vad jag ville höra :D
Manövern med att rulla ihop o stuva undan praktiserade jag redan som fjunig flottist för 25 år sedan då vi hade typ sovsäckspåsar i samma tyg som undermadrassen där vi rullade ihop sängkläderna varvid det blev en perfekt \"dagkudde\" att luta sig mot.
Att \"sno\" hemmamadrassen till prototypen (eller rättare sagt från sommarstugan) låg redan i planerna - härligt att man inte är ensam om att tänka i de banerna :idea:

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Bäddmadrasser?

Inlägg av AndersGustafsson » fre 10 aug 2012, 14:42

Lyfter denna tråd? Hur tjocka madrasser har du Anders? Funderar själv på 5cm så de inte blir så byngsliga att stuva.

såg även detta:
http://sybluebird.se/WordDocuments/bddmadrasser1.htm
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Bäddmadrasser? Uppdatering!

Inlägg av Anders S » fre 10 aug 2012, 19:11

Ha, den var gammal! Veckans bump...

De madrasserna var Ikeas enklaste och tunnaste. Numera (annan båt) har vi gjort tjockare och ännu gosigare madrasser av Ikeas litet tjockare bäddmadrasser (sultan Tjöme). Då krävdes det att sömnadsavdelningen sydde madrassvaret utan madrass i varet, men å andra sidan återanvändes dragkedjan effektivt. Det blev mycket bra komfort, men de rullas inte lika lätt som tunnare modell och är kanske "onödigt bra" enär dynan under är av bra kvalisort.

Jag tror inte (länken...) att det blir så stor skillnad pga tjockleken, 5 eller 7 cm kan nog kvitta, men det finns vanligt skum och sk "memoryskum" att välja på. Det senare är överlägset, men dyrare.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 10 aug 2012, 20:52

sultan Tjöme
Tack. Skall testa!
/Anders G

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » tor 16 aug 2012, 20:41

Har skurit till dynor av IKEA madrasser, 12 cm och 10 cm fungerar bra.

makke_the_muss
Trogen medlem

Inlägg av makke_the_muss » mån 20 aug 2012, 12:11

Ett tips när man skär madrasserna är att använda en cirkelsåg att skära med mycket enklare än att försöka såga eller skära med kniv.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 20 aug 2012, 12:33

makke_the_muss skrev:Ett tips när man skär madrasserna är att använda en cirkelsåg att skära med mycket enklare än att försöka såga eller skära med kniv.
DET tipset förstår jag inte! :mrgreen:

Med en vass kniv brukar det gå utmärkt att skära i skumplast och slikt, men den måste ju vara vass. Jag har med framgång använt kökets "finkniv" och vässat denna före och efter.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 20 aug 2012, 14:28

Anders S skrev:
makke_the_muss skrev:Ett tips när man skär madrasserna är att använda en cirkelsåg att skära med mycket enklare än att försöka såga eller skära med kniv.

Med en vass kniv brukar det gå utmärkt att skära i skumplast och slikt, men den måste ju vara vass. Jag har med framgång använt kökets "finkniv" och vässat denna före och efter.
om man skär med en snabbt roterande klinga så böjer sig inte skumplasten

Jag kommer ihåg att när man skulle skära skum till högtalarfronter var det en speciell
snabbt roterande klinga enda sättet att få snygga kanter.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 20 aug 2012, 14:53

peterh skrev:
Anders S skrev:

om man skär med en snabbt roterande klinga så böjer sig inte skumplasten

Jag kommer ihåg att när man skulle skära skum till högtalarfronter var det en speciell
snabbt roterande klinga enda sättet att få snygga kanter.
Utan tvivel är det så att det finns plaster och skum som lättast skärs med cirkelsåg, men sovmadrasser hör inte dit. Såvitt jag kan förstå talar vi om bäddmadrasser och hur man skall undvika att böja skumplasten (madrass!) med en handhållen såg undgår mig helt, sågen skall ju köras på materialet. Jag köpte dynämnen (kallskum) till min förra båt och då fick jag tipset att använda en mycket vass, lång kniv. Därav "bästa kökskniven-tipset". Den bet gott även på ikeas bäddmadrass, väl den klätts av sitt ytterhölje.

Men Makke kanske vill utveckla tipset en smula och berätta om tekniken?
Anders S

Skriv svar