Hög- rigg- effekten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Hög- rigg- effekten

Inlägg av Pelle-48 » sön 06 nov 2005, 17:39

Skoj att läsa alla synpunkter på RAVAGES båtval tycker jag.
Det är några saker som är skumma med LYS-tal.
Villka vindstyrkor dominerar i våra stora tävlingar?
Hög-rigg-effekten är känd och det finns en formel på internet som tar hänsyn till den. Om vi tittar på P=mastliket
P
M606 7,00
My 7,20
Soling 8,50
Express 9,50
M Racer 10,00
M806 9,00

för några aktuella båtar så är det två situationer som är vanliga
inomskärs (numera brukar jag se Tjörn Runt & förr Lidingö Runt):
1. Vindstilla upp till en viss höjd
2. En vindgradient som ökar med höjden
M606, My & Soling har ju bommen på ung. samma höjd så Soling gynnas
verkligen av detta.
Ruffbåtarna har högre bom så de gynnas ännu mer.
Detta förklarar även att de båtar som ändrats fråm MH till 7/8
tex Linjett 32 & Comfort 32/Comfortina kan behålla eller höja LYS trots
mindre försegel.

Jag såg hög-rigg-effekten tydligt en gång i Lidingö Runt där en Swan 57 hade vind hela tiden men ingen annan båt. Vindstilla upp till 18-20m?

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Re: Hög- rigg- effekten

Inlägg av Ravage » sön 06 nov 2005, 19:55

Pelle-48 skrev:Skoj att läsa alla synpunkter på RAVAGES båtval tycker jag.
Det är några saker som är skumma med LYS-tal.
Villka vindstyrkor dominerar i våra stora tävlingar?
Hög-rigg-effekten är känd och det finns en formel på internet som tar hänsyn till den. Om vi tittar på P=mastliket
Pelle,

Att det blåser mer högre upp är ju också anledningen till att alla segel är twistade. Utdrag ur granboken:

Fartvinden är till sin riktning och storlek konstant längs hela seglets höjd. Den verkliga vinden är konstant till sin riktning men inte till sin styrka. Den ökar med höjden över vattnet, på grund av friktionen mot vattenytan. Detta medför att den skenbara vinden kommer mer från sidan uppe i toppen och mera framifrån nere vid däck.


Har för mig att lysreglerna säger att storens akterunda ej får överstiga 0,4xE mätt 3/4 upp i seglet. Detta innebär ju att storen får vara 40 % av maxmåttet på underliket vilket i sin tur borde göra att man skulle be segelmakaren göra samma storsegel som Americas cup båtarna har, du vet de med en fet topplatta som gör att storen får en rejäl yta precis uppe i toppen. Det står ju inte något mer än trekvartsbredden.

Har för mig att toppskeddan också är måttstyrd men det går ju att göra denna standard och ändå ha en fete latta under den.

Kanske ett underbart sätt att bli impopulär på alla kappseglingar....

/ Dan

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Tala om trollen ...

Inlägg av Ravage » tis 08 nov 2005, 21:11

Pelle,

I förra inlägget pratade jag om att man skulle haft samma storsegel som AC båtarna. Var inne och kollade på gransegel idag och där finns denna nyhet att beskåda även för oss vanliga seglare. De kallar det \"fathead\".

http://www.gransegel.se/seglaren/fathead.html

/ Dan

herr P

Inlägg av herr P » ons 09 nov 2005, 21:30

Självklart är seglens övre del det primära vid lätt vindssegling.
Vem lägger ner stort bekymmer hur seglet ser ut upptlill vid kuling.
Då gäller det att ha bra driv i underdelen.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 09 nov 2005, 21:51

Lätt vindssegling???? Har seglat i massor av år men detta begrepp är helt nytt för mig. Vänligen förklara!

herr P

Inlägg av herr P » ons 09 nov 2005, 22:02

Det är inte lätt

Skriv svar