Skillnad på 3 och 4kw bogpropeller från Lewmar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
dvraptor
Guldmedlem

Skillnad på 3 och 4kw bogpropeller från Lewmar?

Inlägg av dvraptor » tor 02 aug 2012, 14:25

Jag har monterat en 4 kw Swing-Thruster RMC på min segelbåt.
Motorn levereras från Lewmar och är märkt både 3.0 och 4.0 kW, enligt RMC är det samma motor till 3 och 4Kw, skillnaden sitter i utväxlingen och hur du säkrar upp motorn.

Jag får inte riktigt ihop det hela, hur kan en 3 Kw motor ge 4 Kw bara för att man säkrar upp den med en 400Ah säkring istället för 250Ah och ändrar utväxlingen i själva överföringen till propellern?

Räcker det att kolla vilken effekt jag får ut genom att mäta med en tångamperemeter?
4 Kw borde ge en ström på omkring 330 Ah givet ett väl dimensionerat kablage utan spänningsfall.

Tänker jag rätt här?

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Skillnad på 3 och 4kw bogpropeller från Lewmar?

Inlägg av Peter_K » tor 02 aug 2012, 14:34

Det beror på om de menar att dragkraften på propellern är 3 kW eller 4 kW - eller..?
Alla borde ha skägg

dvraptor
Guldmedlem

Inlägg av dvraptor » tor 02 aug 2012, 14:42

Kan det vara så dom menar?

Skulle det betyda att det kan vara samma motor men olika utväxling?
Får ändå inte ihop att dom säljs som både 3.0 Kw samt 4.0 Kw med 250 respektive 400Ah säkring.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 02 aug 2012, 14:55

Det är propellern och utväxlingen som bromsar motorn. Det medför att den avger olika effekt i de två fallen. Då behövs också olika stora säkringar.
Men det medför också att motorn blir varmare vid 4kW än vid 3kW.

(En viss person kan utföra både lättare och tyngre jobb, men han behöver anstränga sina muskler mer i det tunga jobbet, och han behöver mera käk då )
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

dvraptor
Guldmedlem

Inlägg av dvraptor » tor 02 aug 2012, 15:36

Ok, ska kolla med en tångamperemeter. Om den visar över 300Ah så borde motorn alltså leverera 4kW.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 06 aug 2012, 08:59

Hej !
Av ren nyfikenhet, vad har du för båt?
Jag har själv en RMC 4kW på min Faurby424 som funkat utmärkt sedan 2008. Enda sevicen är en bytt anod.
Rent generellt kan man kanske påpeka att det krävs rejält tilltagen kabeldimension för att transportera 330 A (inte Ah;-)) med 12V, speciellt om det är några meter mellan batteri och gubbskruv. Har man inte tillgodosett detta får man inte bättre prestanda än en 3kW:are hade gett med rätt kablar.

dvraptor
Guldmedlem

Inlägg av dvraptor » ons 08 aug 2012, 02:33

Kul att du är nöjd med din Swing-thruster!

Jag har en Jeanneau SO 36i, -07.
I samband med installationen plastade jag fästen till batteriet precis bakom bogproppen, så det handlar om totalt max 2 meter kabel...
Lär inte vara några problem med spänningsfall (0.25V) eftersom jag drog 95mm2.

Hade jag dragit kabel till batteribanken bak hade det handlat om 17m fram och tillbaka, vid en halv volts spänningsfall hade det behövts drygt 400mm2 kabel!
Om jag nöjt mig med 240mm2 (dubbla 120mm2) hade spänningsfallet hamnat på 0.85V och bara kabeln hade kostat 11.000:-!!!

Men jag kanske överdriver, hur stort spänningsfall kan man egentligen tillåta på en bogpropeller?

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 08 aug 2012, 06:47

Side-power brukar väl ange effekten vid en spänning på 10,5V, så det kanske är det som de ser som realistiskt? Vet inte hur mycket batterispännibgen brukar sjunka vid belastning?

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » ons 08 aug 2012, 07:15

dvraptor skrev:Kul att du är nöjd med din Swing-thruster!

Jag har en Jeanneau SO 36i, -07.
I samband med installationen plastade jag fästen till batteriet precis bakom bogproppen, så det handlar om totalt max 2 meter kabel...
Lär inte vara några problem med spänningsfall (0.25V) eftersom jag drog 95mm2.

Hade jag dragit kabel till batteribanken bak hade det handlat om 17m fram och tillbaka, vid en halv volts spänningsfall hade det behövts drygt 400mm2 kabel!
Om jag nöjt mig med 240mm2 (dubbla 120mm2) hade spänningsfallet hamnat på 0.85V och bara kabeln hade kostat 11.000:-!!!

Men jag kanske överdriver, hur stort spänningsfall kan man egentligen tillåta på en bogpropeller?

Med den set-up du har (36 fot båt, korta kabelvägar och en 4kW RMC) kommer du bli mycket nöjd med din funktion. Faurby installerar standardmässigt 3kW på 424:an och jag vet att Maxi 1300 (som är tyngre, längre, högre än min 424:a) funkar bra med 4kW.
Ang. spänningsfallet så är det nog så enkelt att "ju mindre dessto bättre". Effekten är ju som bekant strömmen x spänningen så ju mer spänning (och därmed ström) du får fram till motorn ju snabbare orkar den snurra runt proppen.
//Niklas S

Vagabond
Silvermedlem

Inlägg av Vagabond » tor 09 aug 2012, 12:50

dvraptor skrev:Jag har monterat en 4 kw Swing-Thruster RMC på min segelbåt.
Motorn levereras från Lewmar och är märkt både 3.0 och 4.0 kW, enligt RMC är det samma motor till 3 och 4Kw, skillnaden sitter i utväxlingen och hur du säkrar upp motorn.

Jag får inte riktigt ihop det hela, hur kan en 3 Kw motor ge 4 Kw bara för att man säkrar upp den med en 400Ah säkring istället för 250Ah och ändrar utväxlingen i själva överföringen till propellern?

Räcker det att kolla vilken effekt jag får ut genom att mäta med en tångamperemeter?
4 Kw borde ge en ström på omkring 330 Ah givet ett väl dimensionerat kablage utan spänningsfall.

Tänker jag rätt här?
Hej

Appropå att mäta med tångamperemeter, så kan jag delge forumet mät-data som kanske kan vara av intresse, och som jag själv mätt upp mha just tångamperemeter på vår installation. Den består av 3 kW Sidepower bogpropeller (BP) samt separat bogpropellerbatteri kopplat i startbatterikretsen. Märkströmmen för en 3kW förbrukare detta 12 V system torde vara ca 230-240A. Säkringarna i systemet är så klart tröga och på 250A

Kabelarea BP-batteri till BP: 50 mm2
(0,3 m ger < 0,1V spänningsfall vid drift)

Kabelarea startbatteri till BP-batteri: 50 mm2
(6m ger < 0,1V i spänningsfall vid laddning upp till 15A))

Mätningar gjorda med tångamperemeter:
Vid körning med BP rusar 460A mellan BP-batteri och BP. Samtidigt går det 160A mellan Start-batteri och BP-batteri.

Jag har talat med en sakkunnig på Volvo Penta om detta då jag tyckte det lät anmärkningsvärt högt, och fick sagt mig att upp till 3 ggr märkströmmen är inte ovanligt initialt. Det som är något förvånande är att jag mätte under ca 8-10 sekunder och strömmen låg då konstant på 450-460A. Och ja. Amperémetern var kalibrerad ;-)

Mycket Nöje

Miguel i Vagabond 31:an "Vattenvind"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 10 aug 2012, 07:00

Vagabond skrev:
Jag har talat med en sakkunnig på Volvo Penta om detta då jag tyckte det lät anmärkningsvärt högt, och fick sagt mig att upp till 3 ggr märkströmmen är inte ovanligt initialt. Det som är något förvånande är att jag mätte under ca 8-10 sekunder och strömmen låg då konstant på 450-460A. Och ja. Amperémetern var kalibrerad ;-)

Mycket Nöje

Kan norskarna kanske vara hederliga?

Om en bogis drar 3 kW och med en antagen spänning på 10.5 V (Tångamperemätaren måste kompletteras med den verkliga spänningen vid förbrukaren för att man skall kunna beräkna effekten, vi vet ju bara strömstyrkan) blir nominella förbrukningen mer rimlig (ca 300 A). Om det sedan är så att effektsiffran egentligen avser en typisk dragkraft får vi lägga till verkningsgradsförlusterna i propellern, och är de 30 % eller så (slip, kavitation, ingen medvatten att tala om etc) så blir ju plötsligt siffrorna rimliga.

Alltså: Betecknar 3 kW dragkraften eller motorns nominella effekt? Olika svar på detta ger olika strömförbrukning.

Alltså, det är ju genererad effekt ut i vattnet som är det viktiga, och förbrukningen måste bli större pga förluster (verkningsgrad).
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 10 aug 2012, 07:26

Side-power brukar märka sina propellrar med dragkraften (SE60=dragkraft 60kg och output power 3,1kW/4hp) och detta anges vid en spänning på 10,5V. Medelströmförbrukningen för detta anges till 340A. Om man kommer upp till 12V spänning så stiger dragkraften till 73kg, output power till 3,6kW och medelströmförbrukningen stiger till 385A. Då 385*12=4,6kW, så verkar det ganska klart att 3,6kW är efter förluster.

Vagabond
Silvermedlem

Inlägg av Vagabond » fre 10 aug 2012, 08:12

Hej

Korrekt Ridax. Det är en SE 60, det kunde jag ju hasplat ur mig tidigare ;-) och det är tryck-kraften på 60N som Sidepower anger vid 10,5 V.
Jag hade minsta av döttrarna, som är av otålig natur, som BP-operatör när jag körde mina test-serie på 3 mätningar med amperémetern, så jag gavs inte tid att se vad polspänningnen var vid försöken, men jag skall se om det blir tillfälle i höst att undersöka detta. Är man av nyfiken natur så.....
Jag tyckte det var lite intressant att se den ström som gick mellan startbatteriet och BP-batteriet, 160A, i förhållande till vad som gick mellan BP batteri och BP, 460 A :-)

Mycket nöje

Skriv svar