Solcellsventilator

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Solcellsventilator

Inlägg av Mats Brage » sön 22 jul 2012, 18:15

Hej,

har idag en E-lux ventilator som inte ger tillräckligt med luftväxling när vi sover 4 ombord.

Det fanns tidigare en tråd här på forumet om detta, men den var från 2008 och det kanske har hänt en del, och några nytillkomna som har funderingar/tips.

Fungerar verkligen solcellsventilatorerna, och finns det någon som har erfarenhet av en bra sådan - har lurat på en datorfläkt, men har dels svårt att få plats med en sådan i den nuvarande placeringen (i rufftaket) och är dessutom osäker på om det verkligen fungerar med vatten mm.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solcellsventilator

Inlägg av Lasse L » sön 22 jul 2012, 18:22

Med "många" i båten låter jag ruffluckan / skylight vara öppna, ev. med myggnät, för att öka ventilationen.
Regnskydd får riggas till.
Billigare än en surrande fläkt. 8)

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Solcellsventilator

Inlägg av jaba » sön 22 jul 2012, 21:13

Ventilation är en knepig fråga, det gäller att få cirkulation .
Att bara öka på utluften ger inte rätt resultat.
På trålaren använder jag datafläktar för utsug under durk, det funkar bra.
Men när det är som varmast finns det ju bara fuktig luft..särskilt vid vattnet :D

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Solcellsventilator

Inlägg av Jaramaz » mån 23 jul 2012, 07:11

Det är som Lasse skriver, sover man i båten sommartid så måste en eller flera luckor vara öppna. Lite lagom drag genom båten, tex förluckan på glänt och så nergångsluckan ordentligt öppen. Myggnät är en välsignelse.
Vi människor svettas ut en hel del fukt, den fukten måste vädras bort. Också därför som man måste vara på sin vakt med madrassernas undersida så att det inte går mögel där - lätt hänt.

De vädringsventiler som finns i våra små båtar, typ E-lux m fl, är huvudsakligen för att vädra under den tid vi inte vistas i båten. De har alls icke kapacitet nog för att klara av några personers luftbehov - det räcker att se på deras totala öppningar för att se det.
Solcellsdrivna ventiler då? Jo, det är förvånansvärt bra, den lilla fläkten ökar på draget en hel del. Det finns en del att välja på, de som bara har en solcell och en tillkopplad fläkt, och så de med ett litet batteri så att fläkten går under nattetid också. Här är det viktigt att att välja något med lång livslängd, på både solcell och fläkt - skär fläktens lager blir ljudet olidigt. Det kan vara lite svårt att tro att ett billigt laddbart batteri håller i flera år, med regelbundna bottenurladdningar, men var och en på sitt vis ....
Varianter på detta är att koppla ventilen till 12 V-systemet och driva fläkten därifrån. Har man bra solceller så är det ett hyfsat val, det gäller då att ha en klar strategi för hur den kopplas in och kan stängas av (tråkigt aom batteribanken laddas ur) - ett autonomt system har stora fördelar. Det finns så klart alla möjligheter att snickra ihop sin egen lösning med ventilator och en liten strömsnål fläkt, den sistnämnda tex en "PC-fläkt".

På en tidigare båt bytte jag ut E-lux ventilen (som läckte som ett såll) mot en Tannoy. Då Tannoy (det är den där klassiska, engelska) är kända för sitt utomordentligt dåliga luftflöde så valde jag varianten med liten solcell och liten fläkt. Och si, det blev bra ventilation av det hela.

Det bör finnas en genomtänkt ventilation i hela båten, med både småventiler a la E-lux (eller Tannoy) och sådana som ger lite mer drag som Dorade-ventilatorer (svanhals + box + myggnät + ev reglering). Ofta sägs att småventilerna är till för att dra luft ur båten, medan Dorade & Co pumpar in luft. En bra ventialitionslösning ger en torr och frisk båt, utan sumplukt. Instängda båtar däremot luktar ofta plast, diesel, mögel och allmänt illa.

/J

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Solcellsventilator

Inlägg av Nautihamstern » mån 23 jul 2012, 07:41

Jag kör med datorfläkt i förpiken, men inte vilken datorfläkt som helst, utan en Noctua. Kostar inte mer än andra, men låter väldigt lite.

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Solcellsventilator

Inlägg av tompelompe » mån 23 jul 2012, 07:57

Jag har 4 ventiler i båten. Två solcellsdrivna och två vanliga. Det skapar ok cirkulation i båten.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Solcellsventilator

Inlägg av Mats Brage » mån 23 jul 2012, 20:18

Hej Igen,

Luckorna till ruffen är förevisso ventilerade, och jag kommer också att installera en portlight (som då även ger lite ljus till stickkojen), och givetvis har jag förluckan som kan vara öppen (helt eller delvis).

I övrigt blir det svårt att hitta ytterligare ventilationsmöjligheter annat är att sätta in en E-lux varaint till i rufftaket (el motsvarande solcellsventilerande variant.

Hälsn

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Solcellsventilator

Inlägg av Anders S » mån 23 jul 2012, 22:17

På min båt har jag bra ventilation. Där finns fyra doradeventiler (med lufthuvar, dvs böjda rör) en electroluxklon på toa och sedan några obetydliga springor i ruffluckan. Det är, är jag rätt säker på, doradeventilerna som gör jobbet. Skulle jag, av någon just nu obegriplig anledning, förstärka ventilationen på E-luxklonen skulle jag förmodligen använda en PCfläkt som vid behov kan saktas ner med ett vanligt 0.5W motstånd, inget fancy alls. En sådan håller så länge den håller och kan sedan bytas enkelt, vilket man inte skall ta för givet med färdiga lösningar.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Solcellsventilator

Inlägg av Mats Brage » tis 24 jul 2012, 16:50

Hej, är det ngt sådant här - hur mycket är 33 decibel - störande?

Axialfläkt 92x92x25 12VDC
Kapacitet: 83 m³/h
Ljudnivå: 33 dBA
Varvtal: 3200 rpm
Strömförbrukning: 0,23 A

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Solcellsventilator

Inlägg av MiniMe » tis 24 jul 2012, 20:37

dBA har en logaritmisk skala. 30 dBA är rätt tyst men hörs fortfarande. normalt samtal ligger ca. 60-70 dBA och man behöver minst 10 dBA för att överhuvudtaget höra.

Exempel på olika ljudnivåer enligt Vägverket:

Svagast uppfattbart ljud 0–15 dBA
Svagt vindbrus 25 dBA
Normalt samtal 65 dBA
Storstadsgata 75 dBA
Startande långtradare 95 dBA
Diskotek 100 dBA
Smärtgräns 125 dBA
I närheten av jetplan 145 dBA
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Solcellsventilator

Inlägg av Nautihamstern » ons 25 jul 2012, 05:46

Mats Brage skrev:Hej, är det ngt sådant här - hur mycket är 33 decibel - störande?

Axialfläkt 92x92x25 12VDC
Kapacitet: 83 m³/h
Ljudnivå: 33 dBA
Varvtal: 3200 rpm
Strömförbrukning: 0,23 A

Hälsningar

Mats
Noctuan ligger vid 17 dB

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Solcellsventilator

Inlägg av Jaramaz » ons 25 jul 2012, 08:32

Mats Brage skrev:Hej, är det ngt sådant här - hur mycket är 33 decibel - störande?

Axialfläkt 92x92x25 12VDC
Kapacitet: 83 m³/h
Ljudnivå: 33 dBA
Varvtal: 3200 rpm
Strömförbrukning: 0,23 A

Hälsningar

Mats
Om 33 dBA är störande eller ej beror på mycket. MiniMe ger en skala, till det kan läggas att det beror ju lite på hur nära man är störkällan, och ljudets karaktär. Ett helt vitt brus (som vind) stör inte speciellt mycket, inte ens om det hörs mer än 33 dBA, medan ojämnt brus (med distinkta toppar) upplevs som mycket mer störande. Avstånd och akustik i rummet är också avgörande, det är välkänt att båtar fungerar som akustiska förstärkare ...
Det kan vara värt att satsa på något som är ordentligt tyst. Ljudnivåer kring 20 dBA är ofta så att få irriterar sig på dem.

Men:
1) Behöver du verkligen flytta så mycket luft som 83 m³/h ?
2) Är inte förbrukningseffekten om 2.5 W lite hög?

Allt beror såklart på hur fläkten är tänkt att användas. Som jag skrev i det tidigare inlägget är det bättre, billigare, tystare och effektivare med passiv ventilation då man sommartid sover i båten. Ta bort nergångsluckorna helt och glänta upp förluckan så mycket som behövs (det är med den luftflödet regleras).
En "rätt" orienterad förlucka har öppningen akterut. Det kan vara fiffigt att komplettera med en liten lucka i ruffen, lite akter om masten, med öppningen förut - då får man in ljus och kan också välja hur mycket luft man vill ha in den vägen. Vill man inte ha en lucka där så passar en svanhals med Dorade-box bäst i samma placering - svanhalsen kan vridas så att luft trycks in eller sugs ut allt efter önskemål (medan en E-luxventil ger mycket få möjligheter till reglering, ful är den också).

Åter till fläktmotorn: Ju mindre mängd luft den skall hantera desstu tystare kan den bli, på samma gång minskas effektförbrukningen. Med en bra utförd passiv ventialtion i båten räcker det med en betydligt mindre fläkt än du hittat.

/J

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Solcellsventilator

Inlägg av jaba » tor 26 jul 2012, 09:51

Återigen man måste se till helheten vid ventilation(och annars).
Luften måste kunna dra igenom hela båten, ett jäkla drag mitt i salongen hjälper inte så mycket i förpiken.
I en stålbåt jag hade blev det bra först när jag satte en ventil på fördäck.
Detta trots att jag hade en väl ventilerad rufflucka.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Solcellsventilator

Inlägg av Mats Brage » fre 27 jul 2012, 14:33

Hej,
Håller absolut med att man måste se till helheten, och jag har en förlucka som oftast är lite på glänt, ventilation i ruffluckan, och även en mindre ventilation till aktra stuven (egentligen inte tänkt som en sådan men jag lämande hålet som den gamla ägaren gjort. Jag kommer även att installera en portlight i stickkojen för att få luftflöden för både den förliga och akterliga delen av ruffen, men anledningen till min fråga var att jag egentligen ville forcera evakueringen av luft i ruffen där jag har 4 platser (förpiken är inget problem med luften efter som det inte är något större avstånd till luckan från kojen).

Min tanke var därför att på både billigaste och bästa sätt lösa den evakueringen i rufftaket - inflödet av luft kan tillgodoses via andra öppningar. Tyvärr får jag inte plats med någon svanhals eller ytterligare E-lux variant på däck (för mycket neddragna fall och solpaneler)

Nog tycker även jag jag att 2,3W är för mycket liksom att kapaciteten är något hög - har tittat på andra fläktar som har en db-gräns på 17 db (och som man kan komplettera med ett mindre motstånd för att få ned ljudvolymen till 13 db, vilket enligt MiniMe's tabell är knappt hörbart. Dessa fläktar har då även en betydligt lägre el-förbrukning.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Solcellsventilator

Inlägg av jaba » fre 27 jul 2012, 15:09

Själv tänker jag prova att montera en datafläkt på inluften- från akterstuven, vilket oxå bör öka luftflödet.
och ljudet bör inte bli störande då fläkten ej sitter i boutrymmet.
minsta möjliga hade jag tänkt mig, de i trålaren från biltema har hållit i 6 år..hittils..dygnet runt..

Skriv svar