Placera plottern på svängarm inne i båten?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Placera plottern på svängarm inne i båten?

Inlägg av Lasse L » lör 14 jul 2012, 17:10

Lasse L skrev:Test
Bild
Laddade upp "din" bild. Fick efter en stund en "kod" som jag kopierade över hit.
Vola och det fungerade.
Urklipp-1.jpg

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 14 jul 2012, 23:36

Ahh, smart med ett helt "skott" med bra-att-ha prylar!

Jag fick dit mitt fäste idag och det blev lite annorlunda än jag först tänkt. Ett handtag på den sida jag ville ha fästet gjorde att jag efter lite funderande satte fästet i taket istället. Enda nackdelen jag kan se just nu är att jag med nuvarande lösning inte kan vinkla plottern åt sidorna men i så liten sittbrunn tror jag inte det blir ett problem och det går att komplettera med ex ett RAM-fäste om den funktionen behövs.

Däremot fick jag en bra sak på köpet och det är att jag kan har ruffluckan på plats med plottern framme.

Vidare gör den här placeringen högt uppe åt sidan att den nästan inte inkräktar på utrymmet alls och inte sitter i vägen för passage. Med två barn och liten hund ombord, alla med mycket spring i benen och med den egenskapen att de alltid ska vara ute i sittbrunn när de är inne i båten och vice versa tror jag det här är en bra placering :wink:

Bild

Bild

Bild
Hemsk rufflucka, jag vet, men det är inte jag som slipat ned den 8)
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 15 jul 2012, 05:28

Förstår inte hur den där armen håller plottern på plats. Armen har väl inget motstånd i det som normalt är sidled på den? Hur kan plottern då "sväva" i luften så som den gör i näst sista bilden? Jag tycker det istället borde finnas en risk att plottern hoppar av rufftaket och gör en rallarsving ner i ruffen om man lutar åt babord och det skumpar lite?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 15 jul 2012, 06:45

Jag har två sådana armar i båten (till TV och båtdatorn). Man kan justera trögheten i lederna från "lealös" till "omöjlig att rubba". Däremot får man tänka på hur man sätter armen, eftersom lederna inte är "universal".

Tips: En universalled kan man köpa till dyra pengar (RAM är snordyra, tycker jag). Man kan också använda en stabil kamerakulled, om man nu skulle ha en sådan liggande. De bättre modellerna har snabbplattor också.
Anders S

jansan
Guldmedlem

Inlägg av jansan » sön 15 jul 2012, 10:21

Yepp!
Det var de bilder jag laddade ner :D
Det bästa är ju att man kan stå nere i ruffen och ha full koll samt att när man lämnar båten så är instrument, kikare mm alltid inombords.

Tusen tack för hjälpen!!!

jansan
Guldmedlem

Inlägg av jansan » mån 16 jul 2012, 09:58

Vill också tillägga att den "extradörr" jag satt plottern på är superstadig dvs den fjädrar inte åt något håll när man trycker in knapparna.
Plottern kan även vinklas åt alla håll mha originalfästet.
Plottern är placerad en bit framför själva "dörren" då anslutningskabeln annars skulle gå in i skottet i öppet läge.

Om man vill så kan man ju faktiskt göra en betydligt större "dörr" och förutom plotter, kikare, mobilhållare och penn/glasögonhållare även montera VHF, vanlig radio/stero mm.
Allt blir ju då lättåtkomligt från sittbrunn eller inne i kajutan när man är inombords.

Skriv svar