Läsplatta eller sjökortplotter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Läsplatta eller sjökortplotter

Inlägg av Jaramaz » tis 26 jun 2012, 06:35

febb skrev:Hej
Jag undrar om man kan flytta waypoints från läsplatta till lowrance plotter. Tex navigatören sitter inne och lägger ut waypoints åt rorgängaren som står och styr efter plottern. Vad jag vet går det inte med ipad. Men det går med en dator. Går det också med läsplatta.
/fredrik
Visst går det, det var uppe i en annan tråd nyligen. Men sådär direkt är inte processen, det är väl det Bosse avser. Formatet på läsplattan är inte detsamma som på plottern, dessutom skall data överföras mellan enheterna. Det borde inte vara så svårt, har Android-plattan (du har själv avfört iPAD) en USB-utgång (har de flesta) så behövs bara
- ett program på plattan som läser de lagrade wp, konverterar till plotterns format och
- skickar iväg på serieporten på rätt sätt
- en USB- RS232 (eller vad nu plottern har)

Att fixa med BT är en variant, då får man skaffa en BT/serial-enhet att ansluta till plottern.

Du skriver att det går att skicka data från PC till din Lowrance, medan plottern kör som vanligt. Hur gör du då, och vilken plotter har du? (sägs inte gå till min Lowrance-plotter, där skall man flytta minneskort.)

/J

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tis 26 jun 2012, 15:12

Jag köpte en Raymarine E7 i våras och den kan interagera med iOS enheter iPhone/iPad på ett mycket smidigt sätt! I plottern finns en wifi-nod/hotspot med kryptering och allt inbyggd och från iPad/iPhone ansluter man bara till det nätverket som plottern alltså skapar själv. Därefter finns det såväl en gratis app att ladda hem som fungerar som ren slavskärm någonstans på båten som appar Du får köpa på App store.

Dessa är Raymarines egna, den ena av dem, för några hundralappar, låter Dig fjärrstyra/dubbelkommando allting på plottern. Manövrera den på alla sätt, skapa waypoints et.c.. Ytterligare en annan till iPhone fungerar som en extern knappsats till din plotter.

Dessutom, kör man med Navionics i sin iPhone/iPad får man en otroligt smidig hantering av waypoints och rutter.. Lägg WP´s, skapa rutten var Du vill ombord på Din iPad, i samma ögonblick som Du sparar den på din mobila enhet så finns den i plottern, bara att välja och köra!
Skitsmidigt!

Notera att plottern alltså skapar sitt eget wifi, det behövs INGA routrar, datorer eller annat..plottern kommunicerar direkt med din iOS enhet!!

Upplever att Raymarine är först ut med att ta till sig de bästa av två världar, interface med touchskärm på plottern som i övrigt är blixtesnabb och dessutom smart interaktion med enheter utanför, i detta fall iOS enheter. Appar för Android lär vara på gång oxå..

Jag har inga intressen i att promota produkten, men är riktigt nöjd med den!
Men det klart att som med allt nytt hittar man buggar här och var i programvaran..men de är ju bara till för att rättas..

Mvh

//OLA//

febb
Silvermedlem

Inlägg av febb » ons 27 jun 2012, 07:29

Du skriver att det går att skicka data från PC till din Lowrance, medan plottern kör som vanligt. Hur gör du då, och vilken plotter har du? (sägs inte gå till min Lowrance-plotter, där skall man flytta minneskort.)

/J
Äh jag tänkte fel där. Det var en gammal handhållen garmin som jag kunde skicka waypoints till, från en dator.
Jag hade köpt en sladd som jag kopplade in i datorns serieport till garminen.
Febb

Skriv svar