nmea inkoppling

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

nmea inkoppling

Inlägg av omega » mån 25 jun 2012, 21:54

Hej
jag har just fått min nya Garmin 720, håller på att koppla in apparaten ,fick då för mig att koppla in nmea till nexus servern(nx2)tycker anvisningarna är lite luddiga garmin skriver port 1tx ut ,port 1 rx in sen port 2 tx ut port 2 rx in. men på servernkabeln står NMEA IN 2 , NMEA RETURN 2 .NMEA OUT , NMEA RETURN

Däremot på servern står OUTPUT A OUTPUT B INPUT A INPUT B skall försöka få med en bild på detta ,blev lite snurrigt men poängen är att signalerna benäms lite olika, jag har liten erfarenhet av nmea
fick ej in bild pga pdf fil

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: nmea inkoppling

Inlägg av omega » mån 25 jun 2012, 22:00


bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: nmea inkoppling

Inlägg av bosseh » mån 25 jun 2012, 23:33

Så här:
Bilagor
GPSmap700-NexusServer.png

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: nmea inkoppling

Inlägg av omega » tis 26 jun 2012, 06:45

hej igen
tack Bosseh ,kan du bara för mitt intresses skull förklara varför jorden ligger in på input o output b . Om jag nu väljer att koppla på vhf en också vart blir det

Mvh Johan

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: nmea inkoppling

Inlägg av peterh » tis 26 jun 2012, 07:01

omega skrev:hej igen
tack Bosseh ,kan du bara för mitt intresses skull förklara varför jorden ligger in på input o output b . Om jag nu väljer att koppla på vhf en också vart blir det

Mvh Johan
Skälet att koppla garmins jord till nmea (-) är att garmin fuskar.
nmea skall egentligen transporteras på två ledningar som körs diffrentiellt,
när den ena har + har den andra - och tvärtom. På så sätt reducerar man
störningar av signalen.

Faktum är att jag skulle lämna anslutning 4 öppen ( det är ingen bra ide att jorda
en utgång, det drar en massa ström och kan skada utgången )

Kom ihåg : GARMIN FUSKAR med signalerna !!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: nmea inkoppling

Inlägg av bosseh » tis 26 jun 2012, 08:18

Det är som Peterh skriver, Nexus kör EIA-422, vilket NMEA är specad för men Garmin kör EIA-232, något som fö många andra gör också.
Däremot måst du nog jorda 4:an för att få ut signal. Det brukar inte bli så mycket output från en differentiell utgång om man bara använder den ena ledaren.
VHFen kopplar du till port 2 på Garmin, du vill ha både position till VHF och in position från ett DSC-anrop.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: nmea inkoppling

Inlägg av peterh » tis 26 jun 2012, 08:49

bosseh skrev:Det är som Peterh skriver, Nexus kör EIA-422, vilket NMEA är specad för men Garmin kör EIA-232, något som fö många andra gör också.
Däremot måst du nog jorda 4:an för att få ut signal. Det brukar inte bli så mycket output från en differentiell utgång om man bara använder den ena ledaren.
VHFen kopplar du till port 2 på Garmin, du vill ha både position till VHF och in position från ett DSC-anrop.
Se gärna "http://www.cruisersforum.com/forums/f13 ... 12967.html"

Att jorda den oanvända utgången är att be om problem, det drar mer ström och värmer upp kretsen
utan att åstadkomma något.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: nmea inkoppling

Inlägg av bosseh » tis 26 jun 2012, 09:49

Nexus anger själva att #4 och #11 skall jordas.
Output A = signal +
Ouput B = signal -
Den differentiella utgången är antagligen mittjordad, tar man bara signalen från Output A får man också bara halva spänningssvinget och det kan ge ökad känslighet för störningar.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: nmea inkoppling

Inlägg av peterh » tis 26 jun 2012, 10:09

bosseh skrev:Nexus anger själva att #4 och #11 skall jordas.
Output A = signal +
Ouput B = signal -
Den differentiella utgången är antagligen mittjordad, tar man bara signalen från Output A får man också bara halva spänningssvinget och det kan ge ökad känslighet för störningar.
Ok.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 19 nov 2005, 16:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: nmea inkoppling

Inlägg av AndersJ » tis 26 jun 2012, 13:41

Som genom en händelse sitter jag just nu på möte med IEC TC80 WG6, dvs den grupp som skriver NMEA-standarden.

Det är rent bedrövligt att tillverkare har kunnat använda NMEA 0183 som ett mjukvaruprotokoll och helt kunnat strunta i vad som står i standarden, men så har det dessvärre blivit.

Kolla om NMEA OUTPUT B har spänning relativt signaljord (den ska i så fall ligga på plusspänning, 3-4 V eller så, mellan varje meddelande och pulsa lågt med 4800 b/s vid varje meddelande). Om det är så så anslut den inte, den gör då ingen nytta utan bara skada (risk för störningar bl a) och går i värsta fall sönder.

Allt jag konstruerat eller medverkat till har galvaniskt isolerade drivsteg och då går det bra att koppla Out B till Garmins jord.
Se t ex http://qe.se/products-2/small-interfaces/1n4b/

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: nmea inkoppling

Inlägg av bosseh » tis 26 jun 2012, 17:56

Se Nexus rekommendation för koppling till dator (som inte heller har differentiella in/ut-gångar).
--
Ang. differentiella in/ut så ska dessa vara galvaniskt skilda från övrig elektronik. Oftast är det inte så utan man har en mittjord, vilket ju egentligen är fusk.
Nu är även den gamla hederliga RS232 ganska okänslig för störningar vid normala hastigheter. På den tiden man körde terminaler mot en stordator via RS232 kunde man köra 9600 baud över 100 m kabel i industrimiljö utan problem. Standarden sa max 50 fot.

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 19 nov 2005, 16:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: nmea inkoppling

Inlägg av AndersJ » tis 26 jun 2012, 20:58

Jovisst, men problemet är ju om NMEA0183 = RS422 = (ung) RS485-drivare inte är galvaniskt isolerad (vilket de sällan är) så har den ju en enorm drivförmåga, typ 50 mA eller så, vilket ger upphov till rätt så kraftiga störningar. Men om Nexuspryttlarna är isolerade så är det ju bara att lyckönska till det!

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: nmea inkoppling

Inlägg av Jaramaz » ons 27 jun 2012, 06:51

AndersJ skrev:Det är rent bedrövligt att tillverkare har kunnat använda NMEA 0183 som ett mjukvaruprotokoll och helt kunnat strunta i vad som står i standarden, men så har det dessvärre blivit.

Anders, är det egentligen inte bara ett tecken på att vissa tillverkare funnit det bra att bara använda delar av protokollstacken på ett annat fysiskt lager (#1) än vad standardiserarna tänkt sig? Anledningen är väl att dessa tillverkare funnit att deras val av fysiskt lager passar dem och deras kunder bättre?
- lite i stil med vad Bosseh framför: RS232 är tillräckligt robust för enklare nät i mindre båtar. *

I så fall är det snarast standarden som inte lever upp till tillverkarnas behov/krav (gissar att dessa tillverkare inte deltar så aktivt i denna standardisering). Hade kanske varit bättre för alla med tydligare separering mellan fysiska lagret och högre lager i standarden, vilket medfört ökad transparens och mindre otydlighet av den form som uppdagats här.

/J

PS: * illa genomtänkt jordning är grunden till många problem. Helst skall jordning ske i endast en punkt, vilket det slarvas mycket med.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: nmea inkoppling

Inlägg av bosseh » tor 28 jun 2012, 12:28

Kommentar från Nexus support ang min skiss (ovan):
Det ser bra ut, dock bör 11 & 12 byglas.

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: nmea inkoppling

Inlägg av Tomas B » fre 29 jun 2012, 06:58

Måste sno tråden och fråga en ytterligare en fråga ang Garmnin & Nexus server nu när vi har experter på tråden.
Har precis köpt en båt med detta installerat och ihopkopplat med ett datauttag. Hade detta i min gamla båt också fast utan server.
Har problem med att få kontakt med plottern via datauttaget (i min nya båt), det går bra via Nema protokollet, men för att skicka waypoints etc. måste man använda Garmins eget språk - detta fungerar inte. Är det så att det inte går att skicka Garmin språk genom Nexus server? Skall ja då flytta dataanslutning på den sidan av servern som plottern är ansluten för att få det att funger?

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Skriv svar