Lazyjacks

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Lazyjacks

Inlägg av typhoon » sön 17 jun 2012, 13:37

Går i tankar på ny stor och då även lazyjacks och ev. en så kallad lazybag. Är det någon idé på en stor som är 18m^2.

Vad innebär det för ingrepp i riggen för att montera lazy jacks? Var fäster man linorna i masten och bommen?
Jag har en mast en enkla spridare.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Lazyjacks

Inlägg av Jaramaz » sön 17 jun 2012, 14:54

typhoon skrev:Går i tankar på ny stor och då även lazyjacks och ev. en så kallad lazybag. Är det någon idé på en stor som är 18m^2.
Mycket handlar om personliga preferenser, varje svar blir oundvikligen subjektivt.

Lazyjacks + lazybag är ett bra sätt att enkelt hantera ett storsegel som kanske annars flyter runt på däck och ruff när det tas ner. Men det är inte utan besvär det heller - det kräver en del snören som skall sättas upp. Risk för att det kladdar vid hissning av storseglet finns också. En lazybag är lite ivägen under segling, stör en del av vinden. Lazybag är också dyrare än ett vanligt storkapell, bla då det har sin öppning uppåt, som måste fixas så att det blir tillräckligt tätt osv.
Systemet fungerar bäst på storsegel med genomgående lattor.

Jag provade lazyjacks på en tidigare båt jag hade med en stor om ca 35 kvm. Tyckte det var för kladdigt, så jag tog bort det igen. Nuvarande båt med lite större stor är det alldeles utmärkt, fungerar bra.

/J

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Lazyjacks

Inlägg av typhoon » sön 17 jun 2012, 15:08

mm ok, tack för input.

Det jag tror är viktigast för mig är att det förenklar hanteringen när jag seglar själv, vilket jag oftast gör. Jag hade önskat mig smidigare hantering framför allt när jag tar ner storen. Att göra det själv i hård vind är... utmanande; med 18 m^2 duk drällande på däck och ibland nedblåst i sjön.

Å andra sidan kanske en lazybag är för stor och klumpig på min lilla båt med 3.2m lång bom. Även om jag inte kappseglar så gillar jag trimma och försöka få ut max.

Hur är det med infästning? Behöver man borra och nita mycket i mast och bom?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lazyjacks

Inlägg av Anders S » sön 17 jun 2012, 16:14

Jag har också meckat en del med lazyjacks (nu har jag rullstor, dvs andra problem). En av anledningarna till att olika åsikter finns att få tror jag kommer sig av att varje kombination av segel, lazyjacks, vinklar och var de olika linorna möter seglet på väg upp respektive ner kan bli helt olika. Den lazyjack-lösning som innebär att lattor inte möter lazyjackslinor på vägen upp (eller ner; mindre akut, eftersom det inte fiskar lika effektivt åt det hållet) brukar bli bra. Att komma därhän kan kräva litet experimenterande. Många finner att de skall ha lazy-infästningen på spridarna, en bit från masten, andra tycker det går utmärkt att sätta fästena helt nära masten.

Att sedan behöva justera litet hit och dit tills allt flyter och löper får man räkna med. Men när det fungerar är det mycket smäckert. Jag TROR att alla båtar kan få en fungerande lösning, men man kan få pröva en del. Ett sätt att slippa borra och skruva på fel ställe kan vara att testa med en lina längs bommen, där man knyter in lazy-nederdelen. Likadant kan man upptill testa med att ha en lina runt spridarna till att börja med - det brukar vara ett lagom utgångsläge. Inte borra och fästa öglor innan man vet säkert.

En Stack-Pack, Lazy-Bag, Zip-pack (kärt barn har många namn) är ingen dum ide, men annars får man anpassa sitt vanliga segelkapell. Men vänta med det i så fall, tills du är helt klar över var linorna går ner. Sedan kan man klippa upp och sätta överlappande skoningar och extra öljetter. Har man dragkedja under kapellet kan man dela den efter behov, eller så sätter man på snäppfästen på remmar, mycket bekvämt.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Lazyjacks

Inlägg av Mats Brage » sön 17 jun 2012, 16:58

Hej,

Jag tycker för min del att Lazy Jacks är riktigt bra, låt vara att det ibland krånglar när man sätter segel, men för mig överväger fördelarna att ha segel samlat, framförallt då jag numer seglar ensam eller med ganska ovan besättning. Det blir också lite stökigare att få på bomkapellet, men inte mycket. Jag hade inte satsat på en Lazy bag, dels pgs av kostnad och dels då det stör mer (sen tycker jag inte att det är snyggt heller)

Med tank på att din bom inte är så lång räcker det med den lilla varianten, och då blir det två beslag i masten (en på vardera sida) och två stycken under bommen samt och du vill reglera dom, två stycken råttor. Enkelt att sätta dit med popnit.

//mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Lazyjacks

Inlägg av T » sön 17 jun 2012, 18:31

Om man har lazy-jacks tillsammans med ett vanligt bomkapell är det en bra idé att fästa tamparna (beslagen) på sidan av bommen, inte mitt under. Babords lazy-jacks-linor dras då under bommen och upp i beslagen på bommens styrbordssida. Och styrbords samma fast tvärtom. Då kan man dra ner bomkapellet ordentligt mellan bom och lazy-jacks.
Om man har råttor så att lazy-jacksarna är justerbara kan man ordna med ett gummisnöre, eller två, så att dom dras föröver mot masten när dom slackas. Så kan man slippa trasslet med att seglet vill fastna när man hissar.

:o
/T

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Lazyjacks

Inlägg av Archibald » sön 17 jun 2012, 19:07

T skrev:Om man har lazy-jacks tillsammans med ett vanligt bomkapell är det en bra idé att fästa tamparna (beslagen) på sidan av bommen, inte mitt under. Babords lazy-jacks-linor dras då under bommen och upp i beslagen på bommens styrbordssida. Och styrbords samma fast tvärtom. Då kan man dra ner bomkapellet ordentligt mellan bom och lazy-jacks.
Om man har råttor så att lazy-jacksarna är justerbara kan man ordna med ett gummisnöre, eller två, så att dom dras föröver mot masten när dom slackas. Så kan man slippa trasslet med att seglet vill fastna när man hissar.

:o
/T
Jag provade att rigga upp ett tillfälligt arrangemang i fjol. Jag drog linorna som du under bommen till motstående sida. Det fungerar bra men jag missade att det gör att man måste ha beslagen något mer akteröver än annars, särskilt det aktersta. Jag använde gummilina till de två nedre v:na och en tunn stum lina till spridarna ringar för sejnfall. Spänningen blev större i den stumma linan än vad jag tycker är komfortabelt mitt på och tvärs spridarna. I år tänker jag prova att fästa två microblock till toppvanten ca 1,5 m ovanför spridarna. Någon som har idéer för hur göra detta? Dels provisorisk och dels senare permanent.
En lockande idé som jag tror att jag sett skissas i något forum eller tidning är tunna, med masten parallella , linor som fäst mellan bom och dirk. De går genom öljetter sicksack genom seglet från akterlik till bommen. Någon som sett eller använt arrangemanget i verkligheten? Torde det fungera?
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

bran
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 08:43

Re: Lazyjacks

Inlägg av bran » mån 18 jun 2012, 14:44

Och jag som har lazyjacks och lazy-bag till en 11.5 kvadrats stor :D

Jag tycker det är suveränt, speciellt om man seglar själv eller med bara en annan person, som kanske inte kan så mkt dessutom. Storsegel-lattorna har fastnat i kanske 2-3ggr hittills på ca 330 seglade sjömil med tillhörande hissning och nedtagning, har man lite koll när man hissar är det inget problem öht.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lazyjacks

Inlägg av bosseh » mån 18 jun 2012, 23:07

Den här lösningen tänkte jag prova. Dra i grön tamp när seglet ska upp och röd tamp när seglet ska ned. Stoppknuta på tamparna så att de hamnar i rätt läge. Inga snören ivägen när man sätter segel.
Lazyjacks är bra men kräver lite inpassning.
Bilagor
Lazyjacks.png
Lazyjacks.png (10.4 KiB) Visad 9204 gånger

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Lazyjacks

Inlägg av typhoon » tis 19 jun 2012, 09:06

Bosse : Hur högt sitter blocket för den röda linan? Den svarta, är det akterstaget?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lazyjacks

Inlägg av bosseh » tis 19 jun 2012, 10:57

typhoon skrev:Bosse : Hur högt sitter blocket för den röda linan? Den svarta, är det akterstaget?
Jag vet inte riktigt, men typ spridarhöjd. Jag såg detta arrangemang för några år sen bara som hastigast. I efterskott har jag försökt komma på hur det fungerade så det här är som jag tror det ska vara. Det är möjligt att det inte alls funkar men jag tycker det ser lovande ut och värt att prova.

Den svarta är dirken.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Lazyjacks

Inlägg av Mackey » tis 19 jun 2012, 16:53

Jag har fäst mina "topplinor" gansak längt ut på spridarna vilket gör att öppningen akterut blir större så att lattorna inte fastnar så lätt vid hissning av segel. Funkar bar för mig.

Min kapellmakare ville inte sy en Lazy-bag till mig. Enligt hans uppgift blir seglet förstört i förtid eftersom darkedjan sitter på ovansidan så att det regnar in i bagen.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Lazyjacks

Inlägg av delta160 » tis 19 jun 2012, 18:14

bosseh skrev:Den här lösningen tänkte jag prova. Dra i grön tamp när seglet ska upp och röd tamp när seglet ska ned. Stoppknuta på tamparna så att de hamnar i rätt läge. Inga snören ivägen när man sätter segel.
Lazyjacks är bra men kräver lite inpassning.
Varför vill du ha ett block på masten för den röda linan ? och därmed en extra lina ner längs masten
som kommer att slå i vinden?

Fäst istället den röda linan i masten en bit ovanför spridarna (och ha gärna en gummikord som drar isär lazy jack vid spridarna)

vill du justera spänningen gör du det med den gröna linan längs föröver på bommen.
Ett tipps till är att slop block i systemet helt, använd bara pålstekar, (möjligen en taglad ögla med kaus i )
så slipper man hårda prylar som skaver mot seglet.
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Lazyjacks

Inlägg av Jaramaz » tis 19 jun 2012, 18:29

Mackey skrev:Jag har fäst mina "topplinor" gansak längt ut på spridarna vilket gör att öppningen akterut blir större så att lattorna inte fastnar så lätt vid hissning av segel. Funkar bar för mig.
Det kan vara lite risk med den lösningen, det kan bli stor belastning på spridaren åt ett håll den inte är avsedd för. Beror helt på spridarens konstruktion och dimensioner. Många har satt blocken tilllazy-jacks ca 1/4 ut på spridaren, från masten räknat.

Min kapellmakare ville inte sy en Lazy-bag till mig. Enligt hans uppgift blir seglet förstört i förtid eftersom darkedjan sitter på ovansidan så att det regnar in i bagen.
Byt kapellmakare. Det är rent struntprat. På den båt jag har nu har det alltid varit lazy-bag. Jag bytte stor efter ca 20 år, då var den urseglad - som förväntat.
Däremot är det inte helt enkelt att sy en lazy-bag, som fungerar bra. Likaså är det inte lätt att hitta tillräckligt lång blixtlås, av god kvalitet. Men det är väl sådant som en bra kapellmakare fixar, inte sant?

Har skaffat ny lazy-bag också. Kapellmakaren var helt med på noterna, och fixade det bra.
(en helt annan fråga är om du skulle vara tycka att en lazy-bag är värt priset, det diskuteras längre upp i tråden).

Håller helt med Delta160 - inga onödiga block i masten och nära seglen. Bosses ide är att kunna justera, en bra poäng, men i den avvägningen skulle jag göra som Delta föreslår.

/J

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lazyjacks

Inlägg av bosseh » tis 19 jun 2012, 22:54

delta160 skrev:
bosseh skrev:Den här lösningen tänkte jag prova. Dra i grön tamp när seglet ska upp och röd tamp när seglet ska ned. Stoppknuta på tamparna så att de hamnar i rätt läge. Inga snören ivägen när man sätter segel.
Lazyjacks är bra men kräver lite inpassning.
Varför vill du ha ett block på masten för den röda linan ? och därmed en extra lina ner längs masten
som kommer att slå i vinden?

Fäst istället den röda linan i masten en bit ovanför spridarna (och ha gärna en gummikord som drar isär lazy jack vid spridarna)

vill du justera spänningen gör du det med den gröna linan längs föröver på bommen.
Ett tipps till är att slop block i systemet helt, använd bara pålstekar, (möjligen en taglad ögla med kaus i )
så slipper man hårda prylar som skaver mot seglet.
Jag har sett arrangemanget och det är så här jag tror det funkar. Så det behövs nog en del praktiska prov.
Om man sträcker upp den gröna tampen så kommer alla tampar att dras intill masten och inget är i vägen när man hissar segel. Sträcker man upp den röda så kommer lazyjacksen i läge för att bärga seglet. På skissen saknas fö en stoppknut på den gröna tampen precis där den möter den röda.
Ev skulle den röda tampen kunna ersättas med gummicord, fastsatt lite högre upp. Nackdelen är att corden tappar spänst med tiden och att man då måste upp i masten för att byta.
Röda tampen bör troligen hållas ut på spridarna mha gummicord, då slipper man också tampskrammel.
Block tänkte jag inte använda utan rostfria ringar.

Skriv svar