Jolle till mig och sambon

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av Anders S » fre 15 jun 2012, 06:26

saibot skrev:
Vad tror ni om Bohus-ekan? Är det en vettigt seglare?
Du måtte mena en GKSS-eka eller Långedragseka?

Det är en charmig kluns, som kan seglas. men den är inte jämförbar med något modernare plastvidunder. Det krävs en del arbete med underhåll och du kommer nog att tycka att den behöver en bryggplats, för den är ganska tung. Ihop med den grunda, långa kölen blir den den litet knepig att dra upp. Kan du tänka dig de begränsningarna, så kan det mycket väl tänkas att du tycker det är den perfekta sommarstugebåten. :)
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av stangen » fre 15 jun 2012, 07:36

Mirror var vanlig tidigare. Kappseglades en del. Kappseglas fortfarande i England tror jag.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av tompelompe » fre 15 jun 2012, 08:15

saibot skrev:Ni ger mig många bra tips. Tack för det! Men valet blir ju än mer klurigt. Behöver nog gå och klämma lite på dom för att bilda mig en uppfattning.

Anledningen till att jag kände lite för Lasern var att jag känner på mig att det kanske blir ganska mycket ensamsegling. samt att vi inte är så storväxta någon av oss. Däremot kanske ovigheten blir ett hinder.

Tanken på kanot har slagit mig. När jag för flera år sedan slutade segla stod jag just inför bytet från optimist till A-kanot. Det blev aldrig så.

Udda-jollar får ni gärna föreslå. Priset kan ju dock som sagts bli ett problem.

Vad tror ni om Bohus-ekan? Är det en vettigt seglare?
Kul att du nämner A-kanot, min far fick mig att ta steget till A-kanot från Optimist när jag var 12 genom att vi byggde en tillsammans. C-kanoten kan seglas med både gast och egen skeppare.

Skriv svar