Navionics Mobile (Android)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Navionics Mobile (Android)

Inlägg av richardk » tor 07 jun 2012, 13:35

Laddade ner Navionics Mobile appen och den verkar ju kul som komplement till vanliga navigatorn i båten eller som en enkel back up. Gillar enkelheten att snabbt lägga upp en rutt i denna app men vore ju ännu bättre om det på ett enkelt sätt gick att skapa rutten i mobilen och sen tanka över den på nåt sätt till den fasta navigatorn i båten ( en Lowrance HDS5). Nån som har koll på om det går att göra på nåt smidigt sätt? Mobilen är en Samsung Galaxy SII.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Navionics Mobile (Android)

Inlägg av Jaramaz » tor 07 jun 2012, 14:28

Tracks etc sparas:
Markers and Routes are stored in the application data. Tracks are stored both in the SD card and in the application data.
De kan också skickas direkt från Navionics-appen till ett mailkonto.

Sedan kan man föra över dem till ett SD-kort som sedan används i din plotter. Ev behövs här lite konvertering, finns nog något program som fixar den delen.

Men är det värt det? Vilken precision får du på din mobil och med tryckkänslig skärm? Ser du allt på mobilen, har du rätt skala osv? Är det inte, trots allt, enklare, säkrare och bättre att lägga i WP och tracks via din plotter?

/J

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Navionics Mobile (Android)

Inlägg av richardk » tor 07 jun 2012, 14:53

Tyckte det gick klart mycket fortare att lägga upp en route i telefonen jfrt med att göra det i plottern. Precisionen blir kanske inte riktigt lika bra men tillräcklig för det syfte jag tänkte mig ( egentligen bara skapa ett hjälpspår att följa så man vet vart man ska när man kör plottern i inzoomat läge).

Maila rutten från telefonen till datorn gick ju bra, frågan är ju bara om formatet på filen som skickas kan läsas av plottern direkt eller om det måste till nåt konvertertingsprogram precis som du nämner. I så fall börjar det ju bli lite bökigt och det kanske går enklare att lägga upp route i plottern direkt.

Nån mer som har några ideer eller vet om filen från appen funkar i plottern direkt?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Navionics Mobile (Android)

Inlägg av stangen » tor 07 jun 2012, 16:06

Jag använder GPS Babel som är gratis för att konvertera tracks från min Lowrance till ett i datorn användbart format (tex Google Maps format KML) http://www.gpsbabel.org/. GPS Babel stöder en radda av olika format.

Aldrig prövat andra vägen, men det borde ju gå lika bra.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Navionics Mobile (Android)

Inlägg av bosseh » tor 07 jun 2012, 16:30

Jag kör IOS och vet inte om det skiljer något mot Android men jag kan bara exportera som .kmz fil. Program som GPSBabel kan dock konvertera det mesta. Nästa generation plotters kommer säkert kunna integreras med mobila enheter, Raymarine kan det med c och e serien.

Håller med om att det är otrorligt smidigt att lägga upp rutter i telefon eller ännu bättre i iPad el likn. Man kan lägga upp snabbt och sen zooma in och rätta till. Eller spara ett track och göra rutt från det. Dessutom kan man sitta hemma och göra det. Kvalitet och precision på sjökorten är lika bra som i plottern.
För mig har det blivit så att plottern visar var jag är och några rutter till min hemma hamn. Till övriga turer använder jag paddan. Eftersom paddan synkar trådlöst med telefonen så finns alltid rutten på två ställen. Faktum är att min mesta navigering idag sker med paddan. Navionics är klart bra även om det saknas lite funktioner. Definitivt prisvärd. Jag har även Plan2Nav och Seapilot men det blir mest Navionics som används.

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Navionics Mobile (Android)

Inlägg av richardk » tor 07 jun 2012, 18:51

Filen med den skapade routen som kommer från mobilen har formatet *.kmz. Om jag förstått det rätt så vill min Lowranceplotter ha en fil på formatet *.usr.

Provade att ladda ner GPS babel men lyckades inte konvertera min .kmz fil till .usr format. Någon som har tips på nån annan konverterare som kan klara detta..?

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Navionics Mobile (Android)

Inlägg av gungner » tor 07 jun 2012, 19:35

Kolla gpsu.co.uk. Den är shareware, det finns begränsningar om man inte betalar. Det kommer mer funktioner hela tiden. Jag har använt den för att konvertera till raymarine format

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Navionics Mobile (Android)

Inlägg av richardk » tor 07 jun 2012, 20:02

Jag tackar för alla tips! Har (tyvärr kan jag börja tycka..) en mac vilket gör att en del konverterare går bort för att de bara finns i PC version. Men... lyckades använda GPS babel efter att först ha konverterat .kmz-filen till en .kml fil via verktyget på den här sidan: http://www.gpsvisualizer.com.

.kml-filen gick sen att konvertera till en .usr-fil via GPSBabel. Lite omständligt sätt att jobba med dubbla konverteringar som tar bort lite av enkelheten att skapa rutter i telefonen. Får hoppas att det dyker upp nån smart konverterare som kan klara av det här i ett steg så småningom (eller, ännu hellre, att man kan välja direkt i Navionics appen att man vill ha rutten sparad som en .usr fil. Lite märkligt att de inte har det valet redan nu kan jag tycka.

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Navionics Mobile (Android)

Inlägg av gungner » tor 07 jun 2012, 20:29

Klar man kör MAC:) Jag använde Wine och gpsu, funkar även under linux. Jag har haft kontakt med iSailor och Seapilot ang att få till ruttöverföring via NMEA. vad man behöver då är en NMEA-wlan brygga. Efter kontakt med iRegatta så har den appen lagt till at få rutten via en nmea-wlan brygga, funkar klockrent. Få se vad som kommer i apparna framgent

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Navionics Mobile (Android)

Inlägg av bosseh » tor 07 jun 2012, 20:43

kmz är egentligen en zippad kml-fil dvs för Google Maps. Unzip .kmz-filen så blir det en kml fil.
Man kan också ladda upp .kmz-filen på GoogleMaps och sen spara den som .kml

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Navionics Mobile (Android)

Inlägg av stangen » tor 07 jun 2012, 20:47

GPSBabel klarar upp/nedladdning av Lowrance USR
http://www.gpsbabel.org/htmldoc-develop ... ceusr.html

Rätt mycket begärt av en app att kunna spara i de olika format som finns kanske:
http://www.gpsbabel.org/capabilities.html

.kmz är en zippad .kml -fil med ytterligare info:
KML files are very often distributed in KMZ files, which are zipped files with a .kmz extension. These must be legacy (ZIP 2.0) compression compatible (i.e. stored or deflate method), otherwise the .kmz file might not uncompress in all geobrowsers. The contents of a KMZ file are a single root KML document (notionally "doc.kml") and optionally any overlays, images, icons, and COLLADA 3D models referenced in the KML including network-linked KML files.
Ev kan du pröva att exportera, zippa upp och sedan konvertera .kml -filen
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Navionics Mobile (Android)

Inlägg av bosseh » tor 07 jun 2012, 21:59

stangen skrev: Rätt mycket begärt av en app att kunna spara i de olika format som finns kanske:
Det räcker om appen kan leverera "NMEA 0183 sentences" via wlan och vidare till plottern. Till detta behövs en wlan/NMEA burk men då kan man även få NMEA-data från vind-logg-lod etc till telefon/padda.

Skriv svar