Jolle till mig och sambon

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
saibot
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 18:56

Jolle till mig och sambon

Inlägg av saibot » mån 28 maj 2012, 18:25

Hej!

Går i tankarna att köpa en jolle och skulle behöva lite hjälp på traven då jag är ganska ny inom området.

Är ute efter en jolle att ha ute vid sommarstället för att ta på kortare turer när vädret tillåter. Tanken var också att min sambo skulle kunna åka med då och då. Min sambo är dock inte så sugen att komma i närkontakt med vattnet varje gång vi är ute. Detta ställer ju vissa krav på jollen (och på den som seglar kanske).

Jag var lite inne på en Laser med den kan man väl segla hjälpligt 2 stycken(?), dock tror jag den går bort pga ovan nämnda skäl?
Har även kollat på 2-krona som verkar vara en ganska bra kombination av båda världarna men den är lite för dyr. Betalar gärna inte mer än runt 15000 SEK.

Har sökt en del på forumet och är medveten om att det finns en del bra information men jag skulle behöva lite råd här.
Har ni något bra tips på vad som skulle passa?

För info kan ju sägas att jag har seglat en del optimist när jag var yngre och det är ungefär så mycket erfarenhet jag har av just segling.

Tack på förhand

/TP

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av Mats Brage » tor 31 maj 2012, 22:55

Hej,

Beror helt på hur mycket "racing-känsla" du vill ha. 2-kronan är bra och används av en hel del scoutkårer, äldre varianter som är stabila och går att dagsegla är Monark 44 och Askeladden, båda användes på 70 talet i scouterna (men är tycker jag lite tråkigare). Båda dessa kan du ha en liten motor på om du skulle vilja. Askeladden är dessutom bra att ro med , om än tung.

Jag skulle välja bort Laser mm som är rankare, kräver mer och är "blötare", och om din vana är från Optimist är steget ändå rätt långt mellan dessa.

//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av Seawolf » fre 01 jun 2012, 05:49

Kolla in Snipe, en av världens mest spridda entypsklasser, dock oförtjänt ovanlig i Sverige.
http://scira.se/
Den är en väldigt trevlig tvåmansjolle med fock och stor, som kan seglas av en. En av de stora fördelarna är att storbommen sitter så högt att det räcker med en lätt duckning i slagen. Speciellt bra för de inte längre helt unga.
Dessutom saknar den spinnaker, vilket ytterligare gör den trevlig för mindre akrobatiska par, ifall man kommer på iden att kappsegla. Det finns en svensk Snipe-klubb som träffas ibland och kappseglar, men där fokus är väl så mycket att ha trevligt tillsammans.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av bosseh » fre 01 jun 2012, 10:56

Det första jag tänker på är Askeladden eller Triss. Mycket användbara båtar som ju också går bra att ro och köra motor. Troligen ganska "sambovänliga" också. Brukar löna sig att köpa med motor. Lägg en bevakning på Blocket, det dyker upp båtar till väldigt bra priser ibland men de går fort.
Sen finns ju andra lite mer "riktiga" båtar typ StorTriss mm för under 15 tkr.

saibot
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 18:56

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av saibot » sön 03 jun 2012, 19:46

Tack för alla tips!

Snipen var en båt som jag helt missat. Hade en diskussion med min far och han hade tydligen seglat snipen. Han ville dock minnas att han druttat i flertalet gånger undertiden. :)

Börjar inse att det blir svårt att kombinera båda världarna. Hade inte 2-kronan varit så ovanlig och dyr så hade jag nog gått på den känns det som nu.

Flera tips på båtar är välkommet! Sökandet fortsätter

/Tobias

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av stangen » mån 04 jun 2012, 09:38

Börja med en Trissjolle. Sedan är det lätt att växla upp till roligare om experimentet röner framgång. Triss är tillräckligt roligt för de flesta newbies. Eller 2-krona. Kolla blocket och vad som finns i din närhet. Om möjligt kanske prova-på någon båtklubb eller seglarskola i närheten?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av Seawolf » mån 04 jun 2012, 11:42

Trissjollen är nog lika lätt att kapsejsa med so Snipe, sen är det frågan om inte en Snipe är lättare att få länsad efteråt. Den har troligen krav på högre fribordshöjd med besättning efter rätning efter kapsejsning än trissen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

saibot
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 18:56

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av saibot » sön 10 jun 2012, 12:00

Nu står det mellan Trissjollen och Lasern. Båda verkar det finnas gott om på begagnatmarknaden iaf.

Två ganska olika båtar känns det som. Vet så lite om det så jag kan lika gärna bara köpa en och se efter om det var rätt beslut eller ej.

/Tobias

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av bosseh » sön 10 jun 2012, 13:05

Lasern är en kul båt men du bör ha en liten, snabb förstående sambo som torkar snabbt!
Jag provade en Laser i vuxen ålder men tyckte nog den gör sig bäst för en ensam tjej/kille i 20-års åldern.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av Anders S » sön 10 jun 2012, 13:35

saibot skrev:Nu står det mellan Trissjollen och Lasern. Båda verkar det finnas gott om på begagnatmarknaden iaf.

Två ganska olika båtar känns det som. Vet så lite om det så jag kan lika gärna bara köpa en och se efter om det var rätt beslut eller ej.

/Tobias
Lasern (jag har en) är inte en tvåmansbåt för vuxna. Trissjollen är däremot en bra nybörjarbåt för två personer. Bara en sådan sak: Man får vara tämligen akrobatisk för att byta plats på rorsman och gast på Lasern, om man nu är två. Sedan har gasten inget att göra i Lasern, mer än att hålla sig fast, och det finns inga handtag eller skot... Men sedan kan man tänka som man vill, det är ganska kul att segla själv också, bara att om man delar Lasern mellan två vuxna får man turas om att segla.

Köpråd: Lasers kan vara rätt nedgångna, precis som Trissjollar. Tillverkningsmetoden (de är olika) ger de här båtarna en del typfel:

Lasern lider av att den är sammanfogad till en enhet som i princip inte kan öppnas utan verktyg, då talar jag hålsåg. Mastfoten kan läcka, sittbrunnen kan dela sig från skrovet precis där självlänsen sitter, och då blir det otätt där också. Blir det otätt så rinner inte vattnet ut, utan måste dräneras genom dränpluggen i aktern. Den sitter där av en anledning. Flytkropparna är cellplast inneslutna i plastpåse (stark modell). Däcket och skrovet är i sandwich och kan mjukna. Givetvis kan man reparera, det bara det att det är knepigt och kräver en viss oräddhet. Jag vet ALLT om detta, ty min var ett lågprisvrak då den kom i min vård. Sens moral: Köp bara en gammal Laser om den är extremt välvårdad. Bonuskunskap: Laser har gjort en stor uppgradering genom åren, ny kick, uthal och cunningham. Det är värt mycket om detta är gjort på båten. Tidiga Laser har också en klen bom, nyare har en förstärkning i form av dubbelt gods i den klena delen.
Utmaning då man seglar: Att med rorkultsförlängaren lära sig att flirpa loss skotet, som fastnar runt akterdäckets hörna. Tänk på att både roder och centerbord SJUNKER om de lossnar.

Trissjollar finns i fyra varianter (minst). De allra första hade inget innerskrov, de är förmodligen de bästa av de gamla. Eminent lätta att renovera och laga, och det behövs. De senare modellerna med innerskrov fanns i ett par varianter, båda med olämpligt flytskum som tar upp vatten. De är svåra att laga, eftersom de måste delas för att göras i ordning. Trissjollar finns med trämast och i några fall med en glasfibermast (en sådan seglade jag en del förr). Här gäller normala vaksamhetsregler, skador under slitbanden och -foten kan förekomma, och har inte masten fått någon form av kickbeslag kan bomhålet i masten blivit mycket slitet. Vaksamhet också på centerbordet, som har en lyftanordning som kan vara sliten och en svängtapp som kan (kommer att vara på en äldre) sliten. I båda fallen fixar man det med båten på land, men en sliten svängtapp kan kräva att man meckar med centerbordet, om det är ett "för stort hål" som är problemet. Lägg båten på sidan och kolla så att centerbordet inte glappar i lagringen. Som tvåmansbåt kan den här vara roligare eftersom gasten har en fock att sköta om och en spinnaker att trimma sin rorsman med...


I båda fallen blir båten (nästan oavsett skick) mer värd om den har fina segel.
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av MiniMe » mån 11 jun 2012, 00:05

bor man i södra Sverige kan den tyska marknaden vara intressant. Där finns jollar som Yxilon, Pirat, Schwertzugvogel eller Korsar som skulle kunna passa bra.

Pirat - här ett mycket fint ex (och något utanför budget)
http://www.segel-markt.com/?section=seg ... 0&anr=1929

Yxilon - med dubbla centerbord ger mycket yta i mitten. På så sätt ges plats om man vill sova över under presenningen... Jollen är stabil och har dubbelbotten vill jag minnas. Stuv i fören och aktern, mao. en campingjolle
http://www.segel-markt.com/?section=seg ... 0&anr=2127

Schwert- och Kielzugvogel är jollar (nja kielzugvogel är i och för sig en kölbåt) är en av tysklands större klasser. Även de är rätt enkla att hantera.
http://www.segel-markt.com/?section=seg ... 0&anr=2376#

kanske en korsar?
http://www.segel-markt.com/?section=seg ... 0&anr=2067


sen finns en hel del andra jollar omman inte begränsar sig till de klassiska "svenska" jollar.

I mina förslag utgick jag ifrån att enkel hanterig är viktigt. Pirat, Schwert- och Kielzugvogen samt Yxilon borde vara vara bra kandidater i denna kategorin.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av Anders S » mån 11 jun 2012, 06:07

MiniMe föreslår säkert finfina jollar, men det är sällan ekonomiskt sunt att åka till (tillexempel) Tyskland och betala ett premiumpris för en omtyckt tysk jolle för att sedan ta den till Sverige, där den tappar allt värde utom bruksvärde. Att köpa utomlands kan man visst göra, men då bör man fundera på vad det kostar att göra inköpet och vad båten sedan är värd i Sverige. De här båtarna är uddabåtar i Sverige och köps med fördel här. Precis som en tysk, som garanterat inte ser Trissjollens storhet... :D

Sedan kan man lägga till: Om man på riktigt överväger den förvuxna surfbrädan Laser, så skall man inte utesluta 420 och 470 från urvalet. De är ganska krävande (kräver gasten i trapets för att gå bra), men det är Lasern också. Snipe har nämnts, och den skulle jag personligen tittat extra på - en kappseglingsmässigt värdelös Snipe har massor kvar som ren nöjesbåt. Vill man sedan gå kombibåtvägen (dit får vi räkna Trissen) så finns det en snarlik båt som heter Gavott.
Anders S

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av tompelompe » mån 11 jun 2012, 07:05

Varför inte en segelkanot? En c-låda förslagsvis, finns några på blocket nu.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av MiniMe » mån 11 jun 2012, 08:34

Anders S skrev:MiniMe föreslår säkert finfina jollar, men det är sällan ekonomiskt sunt att åka till (tillexempel) Tyskland och betala ett premiumpris för en omtyckt tysk jolle för att sedan ta den till Sverige, där den tappar allt värde utom bruksvärde. Att köpa utomlands kan man visst göra, men då bör man fundera på vad det kostar att göra inköpet och vad båten sedan är värd i Sverige. De här båtarna är uddabåtar i Sverige och köps med fördel här. Precis som en tysk, som garanterat inte ser Trissjollens storhet... :D

Sedan kan man lägga till: Om man på riktigt överväger den förvuxna surfbrädan Laser, så skall man inte utesluta 420 och 470 från urvalet. De är ganska krävande (kräver gasten i trapets för att gå bra), men det är Lasern också. Snipe har nämnts, och den skulle jag personligen tittat extra på - en kappseglingsmässigt värdelös Snipe har massor kvar som ren nöjesbåt. Vill man sedan gå kombibåtvägen (dit får vi räkna Trissen) så finns det en snarlik båt som heter Gavott.
Man kan alltid diskutera de ekonomiska aspekter kontra hur pass båtarna passar den egna användningen. 15 kSEK är inte mycket pengar för en segelbåt och värdeförlust påverkas av flera faktorer. Jag tror nog att värdeförlust inte bli så stor ändå. Naturligvis påverkar transport och dylikt de totala kostnader. Jag skrev därför, om man bor i södra Sverige. Transportkostnaderna påverkas dock även av resor inom just Sverige.

I fallet av en eventuell försäljning kan man lätt idag inkludera även granländerna, dvs. samma marknad man köpte båten ifrån. Ytterligare värdeförlust är naturligtvis svårt att förutse.

Angående val av 420 och 470 skulle jag föredra 420 som är något mer förlåtande men i det segmentet finns en hel del andra båtar som gamla OS-jollen Flying Duchtman (FD), 5O5, Fireboll mm.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

saibot
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 18:56

Re: Jolle till mig och sambon

Inlägg av saibot » tor 14 jun 2012, 21:52

Ni ger mig många bra tips. Tack för det! Men valet blir ju än mer klurigt. Behöver nog gå och klämma lite på dom för att bilda mig en uppfattning.

Anledningen till att jag kände lite för Lasern var att jag känner på mig att det kanske blir ganska mycket ensamsegling. samt att vi inte är så storväxta någon av oss. Däremot kanske ovigheten blir ett hinder.

Tanken på kanot har slagit mig. När jag för flera år sedan slutade segla stod jag just inför bytet från optimist till A-kanot. Det blev aldrig så.

Udda-jollar får ni gärna föreslå. Priset kan ju dock som sagts bli ett problem.

Vad tror ni om Bohus-ekan? Är det en vettigt seglare?

Skriv svar