Takskivor?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Takskivor?

Inlägg av AndersGustafsson » ons 30 maj 2012, 12:09

Har inte ens båten i sjön ännu, men funderar redan på nästa vinters projekt :)

Innertaket är fanérskivor, klädda med vinyl. Om man ändå klär om skulle jag vilja byta fanér mot något mera inert. Finns det något lämpligt som kan böjas som fanér?
/Anders G

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Takskivor?

Inlägg av peterh » ons 30 maj 2012, 12:14

AndersGustafsson skrev:Har inte ens båten i sjön ännu, men funderar redan på nästa vinters projekt :)

Innertaket är fanérskivor, klädda med vinyl. Om man ändå klär om skulle jag vilja byta fanér mot något mera inert. Finns det något lämpligt som kan böjas som fanér?
Aluminiumplåt ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Takskivor?

Inlägg av toaen » ons 30 maj 2012, 12:26

AndersGustafsson skrev:Har inte ens båten i sjön ännu, men funderar redan på nästa vinters projekt :)

Innertaket är fanérskivor, klädda med vinyl. Om man ändå klär om skulle jag vilja byta fanér mot något mera inert. Finns det något lämpligt som kan böjas som fanér?
Gott att höra att det finns fler "fommar" än jag. :?

Jag har renoverat ett antal båtar helt eller delvis och jag har förkärlek för en inredningsmatta som heter Super Marina den melerade varianten. http://www.hjertmans.se/webshop/framese ... r%20marina
Rulle.jpg
http://thallatha.blogspot.se/2010/04/al ... -vitt.html

Om jag nån gång blir klar med det jag håller på med, har jag ett flertal "takskivor" som jag skall klä.

Men vad katten betyder "inert"? Det ordet har jag aldrig hört.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Takskivor?

Inlägg av AndersGustafsson » ons 30 maj 2012, 12:41

Inert = reagerar inte med annat :) Typ suger inte fukt och slipper mögel.

Edit: Aluminium? Jo det kunde funka.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Takskivor?

Inlägg av Anders S » ons 30 maj 2012, 14:14

Jag hade inte valt aluminium, utan någon form av plastmaterial. Här kanske de tidigare diskuterade glasfiberskivorna kan vara av intresse?

Annars har jag i flera båtar (de två senaste) använt fanerskivor, både som takskivor med vinyl och som garnering mot skrovet. De har varit inerta nog för mina behov, men en liten luftspalt är aldrig fel. I det ena fallet höll de stilen i minst 20 år, i det andra fallet är de på god väg.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Takskivor?

Inlägg av bosseh » ons 30 maj 2012, 16:09

Jag har använt plywood av "cigarrlådträ" typ luan. Lackat och klistrat matta på. Betydligt enklare än att klistra matta direkt i taket och enkelt att plocka ner när något genomgående ska installeras på däck. Skivorna är lätta och därför enkla att plocka upp/ner skälv. Jag använder också en del oljehärdad masonite, jag vet att vissa får rysningar när de hör masonite och båt i samma mening men det håller alldeles utmärkt. Det fanns tex inga fel på masoniten i en båt jag byggde för 30 år sedan. Är man smart så ritar man av skivorna på brunpapper så är det enkelt att göra nya hemma i källaren och som passar perfekt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Takskivor?

Inlägg av Anders S » ons 30 maj 2012, 17:00

Oljehärdad masonit kanske är en smula tung som takskiva, annars håller den utmärkt. Jag känner till en båt som hade masonitremsor som fjäder i notspåret i ståedne TEAK-panel. Det hade fungerat alldeles utmärkt i många, många år.
Anders S

jansan
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 14:07

Re: Takskivor?

Inlägg av jansan » ons 30 maj 2012, 17:52

Hjertmans skivor, går inte dessa att limma direkt mot ett tak som är plastat och dåligt målad med gelcoat?

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Takskivor?

Inlägg av sator » ons 30 maj 2012, 21:22

Skummad pvc. Finns i många storlekar, tjocklekar osv.
3mm är mycket lätt att skära med en kraftigare brytblads kniv.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Takskivor?

Inlägg av matz » tor 31 maj 2012, 04:49

här är en som satt kopplingslister från clas ohlson på skrovsidorna
Bilagor
nmago.jpg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Takskivor?

Inlägg av AndersGustafsson » tor 31 maj 2012, 08:32

OK. Skall kolla skummad PVC
/Anders G

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Takskivor?

Inlägg av barry » tor 31 maj 2012, 13:31

AndersGustafsson skrev:OK. Skall kolla skummad PVC
Gör det - ett kanonmaterial för båtinredning och du behöver inte klä in det så ett moment sparat.

Edit. ett tips om du blir övertygad av materialet är att göra viss prisundersökning innan du slår till (ex http://www.scandraft.se/artikel/469/skummad-pvc.html vs http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1480).

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Takskivor?

Inlägg av stangen » tor 31 maj 2012, 16:05

Tipsar om en annan renoverare som gjort liknande jobb. Tydligen fanér som målats för fuktskydd. Ytskikt ngn form av laminat.

http://www.maxi77tess.se/2012/05/nya-pa ... ertak.html
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Takskivor?

Inlägg av bosseh » tor 31 maj 2012, 21:54

stangen skrev:Tipsar om en annan renoverare som gjort liknande jobb. Tydligen fanér som målats för fuktskydd. Ytskikt ngn form av laminat.
[/url]
De skriver "board" vilket kan vara träfiberskiva, MDF, masonite, asfalbord eller?
Masonite funkar men den ska var oljehärdad. Lite tung som Ander påpekade, 3,2 mm skiva väger ca 3,2 kg/m2.
Men sen limmar de laminat på ena sidan. Vilket i mina ögon är en dödssynd för precis som med faner skall man alltid lägga på båda sidor annars slår det sig. Folie, som på moderna möbler, kan man lägga på en sida men man bör ha ett högt limtryck. Vill man ha laminat så är det bättre att bara sätta upp laminatet med skruv och karosseribrickar. Men det är lätt att fransa kanterna.
En annan sak med laminat är att det är hårt och reflekterar ljud bra så att miljön blir "dagisaktig". Ett mjukt material ger kortare efterklangstider och ger en akustiskt trevligare miljö.
De skummade PVC-skivorna som nämns i tråden tycker jag verkar väldigt intressanta, jag ska försöka få kolla på ett prov. Enda funderingen är väl hur de beter sig vid brand.
Den gamla metoden med klädd plywood har en fördel, eftersom man viker runt kanterna så blir skarvarna mor sidorna mer förlåtande.

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Takskivor?

Inlägg av sator » tor 31 maj 2012, 22:16

Skummad pvc från en skyltmakare el. dyl. Är brandklassad.
Be om ett intyg.
Intyget är iof inget som säger att materialet inte brinner. Snarare
att det brinner. :wink:
Dock är de godkända för att bygga inredningar vid mässor osv.

Kan brova att fjutta på en bit med gasolbrännaren om det är intressant med ett äkta prov. :o

Tilläggas är att skummad pvc finns även i allsjöns möjliga färger. Det skiljer även
i denicitet mellan leverantörerna.
I "folkmun" i branschen. Kallas de Forex skivor. som är ett varumärke, likt plexiglas.
Material leverantören ovan, som levererar till skylt och dekorbranschen, handlar jag
mycket ifrån. Deras skummade pvc är hyffsat bra. Relativt hård.

Personligen skulle/ska jag använda materialet som bas skiva för att klä in med ny modern
ruffmatta.

Skriv svar