Montera Furlex

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Furlex novisen

Montera Furlex

Inlägg av Furlex novisen » tis 01 nov 2005, 20:26

Hejsan seglarvänner, investerade i höstas in Furlex och nytt segel. Tänkte bara kolla om det är något man bör tänka på inför monteringen (bortsett från att läsa monteringsinstruktionen :wink: )? Bland annat funderar jag på att hämta ut Furlexen nu i höst och göra rigg arbetet nu snarare än till våren. Men som sagt, om någon har några erfarenheter kring Furlex montering så tas dessa emot med glädje.

MVH/
m

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av August » tis 01 nov 2005, 23:34

Jag har monterat furlex på min Maxi 77. Mät, mät och mät en extra gång, jag tror jag mätte ett tiotal gånger innan jag kapade nya förstaget och furlex-profilen. Om du mot förmodan göra fel så finns det alltid möjlighet att köpa extra profil,men förstaget får du inte mäta fel på, var uppmärksam på om du har hake som sitter fast i bommen och räkna bort längden på den etc. Det är inte alls svårt och instruktionen är väldigt bra, bara du är noggrann, lycka till. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

Fribbe

Inlägg av Fribbe » tis 01 nov 2005, 23:37

Läs monteringsinstruktionen! :D
Nä men ärligt... Jag monterade ett sådant system för ett par år sedan och jag tyckte att instruktionen var bra. Jag läste den noga och gjorde som det stod och då uppstod inga problem.
Det pilligaste var att klämma ihop vajern men det gick bra.
Se till att kapa allting i rätt längder bara och räkna med eventuella toggles och liknande men som sagt; allt sånt står i manualen. Läs den några gånger innan och gör monteringen i huvudet innan så går det nog bra.

Fribbe

Inlägg av Fribbe » tis 01 nov 2005, 23:38

Typiskt att nån hinner svara under tiden man skriver...

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av August » tis 01 nov 2005, 23:45

Fribbe skrev:Typiskt att nån hinner svara under tiden man skriver...
Haha, ja så är det, jag var nog lite väl snabb och skrev bom istället för mast och nu får jag mysql-error så det går inte att ändra. Internet... :)
Bär av, bär av, BÄR AV

Skriv svar