Nockskruv till spridare M13?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av Gaidin » fre 25 maj 2012, 10:57

Hej

Mina spridare (raka) avslutas längst ut i en liten knopp formad som en gaffel där det sitter en plastskruv som man skruvar in för att hålla topvanten på plats i spridarnocken.
Denna plastskruv har nu efter nästan 40 år börjat spricka och fastna.

Benns har en "Nockskruv" på 10, 12 och 14 mm. För att testa ledade jag reda på en M12 skruv och provade, den var för liten. En M14 var för stor. Jag trodde inte ens det fanns M13-skruvar =)

Var får jag tag i en ny skruv? Hur vet jag vad det är för fabrikat på min rigg? Båten byggdes i Lysekil av en privatperson 1975, en Möre 30

Benns nocksruvar: http://www.benns.se/ShowSearchResult.as ... =nockskruv

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av Anders S » fre 25 maj 2012, 13:40

Gaidin skrev:Hej

Mina spridare (raka) avslutas längst ut i en liten knopp formad som en gaffel där det sitter en plastskruv som man skruvar in för att hålla topvanten på plats i spridarnocken.
Denna plastskruv har nu efter nästan 40 år börjat spricka och fastna.

Benns har en "Nockskruv" på 10, 12 och 14 mm. För att testa ledade jag reda på en M12 skruv och provade, den var för liten. En M14 var för stor. Jag trodde inte ens det fanns M13-skruvar =)

Var får jag tag i en ny skruv? Hur vet jag vad det är för fabrikat på min rigg? Båten byggdes i Lysekil av en privatperson 1975, en Möre 30

Benns nocksruvar: http://www.benns.se/ShowSearchResult.as ... =nockskruv
Fabrikatet på riggen hittar du kanske på en skylt på masten. Men om en M12 är för liten och en M14 för stor, så går mina tankar åt annat håll: 9/16 UNC Jag hade provat detta skott i mörkret, och sedan kanske använt en M14 som ämne för att skära om gängan. Att itta en nylonskruv kan nog bli svårt, men det gäller ju att veta gängan i så fall.
Anders S

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av jaba » fre 25 maj 2012, 18:07

Skruven kanske inte är så viktig heller?
Vanten hålls väl på plats när båten är riggad?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av toaen » fre 25 maj 2012, 18:30

nej- vantet skall sitta fast i spridaren

Det framgår inte var i Sveriges avlånga land frågeställaren befinner sig. Tycker jag känner igen signaturen och får för mig att han är från Stockholmstrakten.

Ta ur plastskruven - helst så hel som möjligt. Ta med dig resterna av skruven och spridaren

Åk till Stockholms Skruvcentral AB
Stationsvägen 8
184 21 Åkersberga
Telefon: 08-540 869 50

Skulle inte förvåna mig om du åker därifrån med rätt skruv. Fast det blir nog i tex rostfritt - kanske inte så bra på aluminium. Men en sommar duger det nog. Fetta in skruven.

Vet man gängerna går det väl att svarva till en skruv i nylon!? - under nästa vinter.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av jaba » fre 25 maj 2012, 18:42

rostfritt och aluminium går bra, men är det bra för vanten?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av Anders S » fre 25 maj 2012, 22:24

Om man får en skruv i metall kan man förmodligen använda en bit av den gamla skruven som bussning mot vantet. En av anledningarna att använda nylonskruv är att inte få korrosion. Fett eller TefGel kan lösa den saken. Sedan får man skruva lagom så att inte wiren plattas till. Att wiren inte kan lossna ur nocken är det allra viktigaste.
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av MiniMe » sön 27 maj 2012, 00:07

är kanske 1/2 -20 UNF? 9/16 är för stor skulle jag säga.
Det finns en del leverantörer av nylonskruv på nätet. De kostar inte heller hela världen.

kolla håldiameter. 1/2-20 UNF borde ha ca. 11,5 mm. 9/16 UNC har 12,2. dessutom är UNC grövre om jag minns rätt. Det går kanske att kolla stigning?
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av Anders S » sön 27 maj 2012, 08:39

MiniMe skrev:är kanske 1/2 -20 UNF? 9/16 är för stor skulle jag säga.
Det finns en del leverantörer av nylonskruv på nätet. De kostar inte heller hela världen.

kolla håldiameter. 1/2-20 UNF borde ha ca. 11,5 mm. 9/16 UNC har 12,2. dessutom är UNC grövre om jag minns rätt. Det går kanske att kolla stigning?
Klart man skall kolla. M12 var för liten, M14 för stor. Men att ha några olika skruvar i till hands för att kolla gängor är bra. Det finns ju ett par varianter som är såpass lika att man inte riktigt kan avgöra bara med att mäta litet "slarvigt".
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av bosseh » sön 27 maj 2012, 11:00

Det är nog troligt att det är vanlig 1/2" UNC. Bultens ytterdiam. 12,7mm. En bilverkstad tex har säkert en bult du kan prova med.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av Fredrik » sön 27 maj 2012, 12:55

Annars kanske du kan gänga upp hålet till M14, om du har lätt för att få tag i rätt sorts skruv för den dimensionen?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av MiniMe » sön 27 maj 2012, 15:57

Anders S skrev:
MiniMe skrev:är kanske 1/2 -20 UNF? 9/16 är för stor skulle jag säga.
Det finns en del leverantörer av nylonskruv på nätet. De kostar inte heller hela världen.

kolla håldiameter. 1/2-20 UNF borde ha ca. 11,5 mm. 9/16 UNC har 12,2. dessutom är UNC grövre om jag minns rätt. Det går kanske att kolla stigning?
Klart man skall kolla. M12 var för liten, M14 för stor. Men att ha några olika skruvar i till hands för att kolla gängor är bra. Det finns ju ett par varianter som är såpass lika att man inte riktigt kan avgöra bara med att mäta litet "slarvigt".
just det, därför kan man går via håldiameter samt stigning skillnad mellan 1/2 UNF och 9/16 UNC borde kunna ses. Jag vill minnas att man ange stigning för de engelska gängor med antal varv/ tum. Det borde ge en stigning på 1,27 mm/varv för 1/2-20.

9/16 UNC borde för den del vara för stor do ytterdiamter borde vara bnågot över 14mm.

Återgår vi till 1/2 UNC/UNF. UNC borde ha en borrdiameter/hål på 10,7mm medan UNF borde ha borrdiamter/ hål på 11,5mm. Det borde vara lätt att kolla upp. har man skruven då går det även kolla stigningen. 1/2-20 UNF har stigning på ca. 1,27 mm/varv och 1/2-13 har 1,95 mm/varv.

Det kan vara bättre att mäta sig fram än prova...
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av Gaidin » mån 28 maj 2012, 07:12

Toaen, jag bor i Jönköping. Sveriges marinbutikglesaste ort men det finns gott om mekaniska verkstäder.
Vad är det som gör att jag måste ha skruven? Vanten kommer nog inte att flytta sig när jag väl spänt dom och om jag fixerar dom temporärt med silvertape?

Tipset om en rostfri skruv som är infettad kunde ju kanske ge resultat men jag vet ju hur aluminium och rosfritt smälter samman till någon ny sorts mineral med en hårdhet på 11 av 10, hjälper det verkligen med fett?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av toaen » mån 28 maj 2012, 12:39

Gaidin skrev:Toaen, jag bor i Jönköping. Sveriges marinbutikglesaste ort men det finns gott om mekaniska verkstäder.
Vad är det som gör att jag måste ha skruven? Vanten kommer nog inte att flytta sig när jag väl spänt dom och om jag fixerar dom temporärt med silvertape?

Tipset om en rostfri skruv som är infettad kunde ju kanske ge resultat men jag vet ju hur aluminium och rosfritt smälter samman till någon ny sorts mineral med en hårdhet på 11 av 10, hjälper det verkligen med fett?
Förlåt mig. (Det är inte snällt att beskylla nån för att va Stockholmare :wink: )

Jag blandade nog ihop dig med nån med ett liknande nick på nått av våra båtforum.

Hade en gammal båt på Svinninge Marina, Åkersberga några år. Det var ett par gånger som jag behövde en bult men en speciell gänga. kanske inget ovanligt, men jag hade ingen aning. Gick till Affären som jag sett, visade provet. Killen tittade på bulten eller muttern och gick och hämtade rätt bult. På båtmässan i år var det en firma som sålde lite i ett par skrotlådor. Ett par fina rostfria knapar hade pinbultar men inte muttrar som man sålde för en spottstyver. När jag hade vägarna förbi Åkersberga smet jag in i affären med en av knaparna. Killen tittade som vanligt på gängorna och gick och hämtade muttrar som passade.

Fast gamla mekaniker brukar ju inte va så dumma som dom ser ut. Behövde några långa skruvar med 1/4 tums gänga, helst i mässing, när jag skulle reparera rorkulten på en av mina fidror. På järnaffären hade de inte. Smet in till en mekanisk verkstad. Den ny ägaren hade sparat alla skruvar mm som han fått när han köpte firman för minst 25 år sen. Samlingen låg längst in i ett förråd i den nybyggda verkstaden. Frågan var bara hur många jag ville ha. :wink:

Man kan naturligtvis sätta fast spridaren med vad som helst. Just silvertape får kanske mitt skinn att knottras, men som en tillfällig lösning får det väl gå - i värsta fall .

Själv hade jag föredragit vulktape täckt med eltape eller vävtape.

Men det är viktigt att spridarens ände sitter fast i vantet. Om den rör sig för mycket kan det i vissa läge förorsak masthaveri - inte så kul och dessutom dyrt.

För att få rätt mått brukar man ta vantet och sträcka det efter masten . Man tar ett märke där vanten möter inre delen av spridaren. Den punkten sätter man fast i yttre delen av spridaren. Då skall vinkeln bli rätt. Sen kanman ju sätta på en sån här- om man vill lyxa till det. http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 8&artname=

Det där med rostfritt i aluminium har man ju varit med om. Har då den rostfria bulten suttit i aluminiumgodset i 10 eller mer i en aggresiv miljö. "Då skall du ha tack" - ett lokalt uttryck för sånt som är näst in till hopplöst. Lite fett eller nåt annat tex det som Anders S föreslog fördröjer ju processen ett tag/ några år.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av naffatS » mån 28 maj 2012, 15:45

TefGel som Anders S föreslog är säkert bra. Benns har ett motsvarande medel:
http://www.benns.se/lanocote-p-214-c-214.aspx

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Nockskruv till spridare M13?

Inlägg av bosseh » tis 29 maj 2012, 21:14

Är du klar över dimensionen så är det väl enklast at skaffa tex gängstång i plast och kapa/fila till. "Nylon rod" finns säkert på eBay.

Skriv svar