Laddning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Rapp
Trogen medlem

Laddning

Inlägg av Rapp » sön 20 maj 2012, 09:05

Jag har en yanmar 2gm20f med standardgenerator. En förbrukningsbank om tre ett år gamla 80ah batterier och ett start batteri på 80ah skiljda från varandra med skyllermarks skiljerelä. Allt ihopkopplat enl. skyllermarksschemat.
Generatorn laddar fint vid tomgång men igår natt körde jag hem båten efter en kappsegling och letade upp batt.spänningsvisningen på min GPS. Den visade stundtals så lågt som 12.3 och stundtals 13.1. Jag körde kyl, ebersprächer, laptop, lanternor(ej led), alla instrument och autopilot.
Jag tyckte siffrorna var knepiga och mätte därför manuellt på batterierna och siffrorna stämde överens så det är inget spänningsfall.
När jag närmade mig hamnen så slog jag av allt utom kylen och spänningsnivån var fortsatt typ 12.5 men när jag körde på tomgång vid kaj så var det 13.1 och när jag stängde av motorn 12.9.
Är det normalt, trodde att spänningen borde ligga högre vid motorgång.
Jag körde på landströmsladdning natten innan så batterierna bör vara full-laddade.

peterh
Diamantmedlem

Re: Laddning

Inlägg av peterh » sön 20 maj 2012, 13:47

Nej det är inte normalt, såvida batterierna inte är helt tomma.

Du skall ha 13.5 - 14.4 V när motorn går och batterierna närmar sig fulladdning.

Kolla generatorrem och anslutningar .
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar