Segla till holland via Kielkanalen
Segla till holland via Kielkanalen
Hej seglare!
Jag planerar en segling till holland i sommar och har lite frågor. Försöker kolla runt och så men har svårt att hitta bra info om vissa grejer.
Planerar att gå från malmö till kiel, sen ev. cuxhaven och vidare förbi ostfrisiska öarna och in i hollands kanaler vid Delfzijl. Tanken är väl att gå ända till amsterdam, om tid finns, och vända där. Jag har seglat en hel del, till 95% havssegling men har ingen erfarenhet av tidvatten. Båt: maxi84. Mina frågor;
Kanalerna (stående mast-rutten). Kommer jag hela vägen Delfzijl-Amsterdam utan att plocka masten?
Tidvatten Har ingen erfarenhet alls. Hur svårt kan det vara? En tabell där jag kollar referenshamnens vattenstånd vid aktuell tidpunkt och beräknar gällande djup genom att vikta avvikelsen med data på sjökortet. Behöver jag verkligen massa kurser för detta?
Kanalintyg måste jag ha, kan man ta det helt på distans? Några tips i så fall?
Ostfrisiska öarna ja de ser fina ut på google maps, kan man segla innanför dessa?
Är mkt tacksam för svar på dessa frågor!
mvh Linus
Jag planerar en segling till holland i sommar och har lite frågor. Försöker kolla runt och så men har svårt att hitta bra info om vissa grejer.
Planerar att gå från malmö till kiel, sen ev. cuxhaven och vidare förbi ostfrisiska öarna och in i hollands kanaler vid Delfzijl. Tanken är väl att gå ända till amsterdam, om tid finns, och vända där. Jag har seglat en hel del, till 95% havssegling men har ingen erfarenhet av tidvatten. Båt: maxi84. Mina frågor;
Kanalerna (stående mast-rutten). Kommer jag hela vägen Delfzijl-Amsterdam utan att plocka masten?
Tidvatten Har ingen erfarenhet alls. Hur svårt kan det vara? En tabell där jag kollar referenshamnens vattenstånd vid aktuell tidpunkt och beräknar gällande djup genom att vikta avvikelsen med data på sjökortet. Behöver jag verkligen massa kurser för detta?
Ostfrisiska öarna ja de ser fina ut på google maps, kan man segla innanför dessa?
Är mkt tacksam för svar på dessa frågor!
mvh Linus
Re: Segla till holland via Kielkanalen
Ja, se tex http://www.gpsies.com/map.do?fileId=pnbjsvftpakwljej
Det är enkelt. Enklast räknar man med tolftedelsmetoden det ger tillräcklig precision. Reeds innehåller tex bra beskrivningar. Tidvatten finns ofta i plottern eller tex Navionics i iPaden. Men lita inte enbart på elektroniken! Du bör ha koll på tidvattenströmmarna också så att man väljer rätt tidpunkt.
Det finns en bok av Tovås, Långfärdssegling. Inte lysande men tidvattenproblematiken beskrivs bra och framförallt, det finns övningsexempel.
Du köper en CEVNI, lär dig slå i den (det är det som du ska kunna), sen får du kontakta en förhörsförättare (NFB) och avlägga prov. http://www.nfb.a.se Det går inte att avlägga prov på distans
Det ska gå, med god koll på tidvattnet.
Bra kanalbeskrivningar: http://www.eurocanals.com/
Bra hjälpmedel: iPad med Navionics HD Europe. Mycket bra som planering hemma i soffan eller när man vill ta hjälp av urinvånare.
Det är enkelt. Enklast räknar man med tolftedelsmetoden det ger tillräcklig precision. Reeds innehåller tex bra beskrivningar. Tidvatten finns ofta i plottern eller tex Navionics i iPaden. Men lita inte enbart på elektroniken! Du bör ha koll på tidvattenströmmarna också så att man väljer rätt tidpunkt.
Det finns en bok av Tovås, Långfärdssegling. Inte lysande men tidvattenproblematiken beskrivs bra och framförallt, det finns övningsexempel.
Du köper en CEVNI, lär dig slå i den (det är det som du ska kunna), sen får du kontakta en förhörsförättare (NFB) och avlägga prov. http://www.nfb.a.se Det går inte att avlägga prov på distans
Bra hjälpmedel: iPad med Navionics HD Europe. Mycket bra som planering hemma i soffan eller när man vill ta hjälp av urinvånare.
Har kört 2 somrar i rad Ostfrisiska öarna och jag hade knappt gått in i stilltje med fin motor. Du kan iaf inte räkna med att det går. När vi passerade blåste det Nordan 25 knop och då kommer du inte in där, det är bara att hålla sig borta från kusten.
FredrikH
Ok, var har ni gått då? Bara passerat eller in i holland?
Man måste ju i alla fall kunna ta sig in till Delfzij hjälpligtl?!
Ok, var har ni gått då? Bara passerat eller in i holland?
Man måste ju i alla fall kunna ta sig in till Delfzij hjälpligtl?!
bosseh skrev:Kanalerna (stående mast-rutten). Kommer jag hela vägen Delfzijl-Amsterdam utan att plocka masten?
Ok Bosse, tackf ör ett bra svar!
Jag håller mig till gps och papperskort, kommer bara tappa ipaden i havet. plotter kan vara bra men känns lika mycket som en bekvämlighetsgrej...
Ska kolla in boken. Tack för bra svar!
Hej, Vi har seglat runt allting. Första gången från England och andra gången kom vi från Södra. Jo, man kan nog gå in hjälpligt där. Men när man seglar ute på havet där så känns det inte så lustigt att göra det vid lite hårt väder. Så visst, är det fint och så är det väl inga problem. Men se till att gå in i dagsljus (det är många fiskebåtar nattetid) och planera noga
menade egentligen bara att ute på havet är man trygg och fri från allt jox.
Oceanseglarklubben har börjat lägga in lite bra platser på MarinWiki som jag tror du har glädje av, bl.a. tips om gratis förtöjningsplatser i kanalerna och bra ankringsplatser.
Kolla på www.marinwiki.se.
Du kan säkert även få tips från Oceanseglarklubben, http://www.osk.org
Jag och rejas var och presenterade MarinWiki för dem och för en tid sedan och några tips kommer jag ihåg.
Varning för fiskebåtar nattetid!
Gå gärna innanför öarna utanför kusten, men var uppmärksam på djupen som förändras.
Kilkanalen får inte användas av fritidsbåtar under nattetid har jag för mig.
Ta jollen in i kanalerna i Amsterdam.
Viktigt att planera in och utfart ur kanalen så att man slipper stå still med motorn på full gas när tidvattnet går in och ut.
Finns möjlighet att lägga till på diverse båtklubbar, ofta billigare och trevligare än gästhamnarna.
Ha det så trevligt.
Mackey
Kolla på www.marinwiki.se.
Jag och rejas var och presenterade MarinWiki för dem och för en tid sedan och några tips kommer jag ihåg.
Gå gärna innanför öarna utanför kusten, men var uppmärksam på djupen som förändras.
Viktigt att planera in och utfart ur kanalen så att man slipper stå still med motorn på full gas när tidvattnet går in och ut.
Finns möjlighet att lägga till på diverse båtklubbar, ofta billigare och trevligare än gästhamnarna.
Ha det så trevligt.
Mackey
En sak till, om jag inte minns fel finns det möjlighet att ligga gratis eller mycket billigt på diverse ställen i småkanaler som ansluter till Kielkanalen och jag har också för mig att man kan ligga över natt gratis vid avledare till slussar och broar. Kolla upp detta om du vill hålla nere kostnaderna som lätt kan dra iväg när en gästhamnsplast kostar ca 300 kr per natt.
Mackey
Mackey
Ok, är inte helt med.. ni kom från södra? dvs genomkanal?FredrikH skrev:Hej, Vi har seglat runt allting. Första gången från England och andra gången kom vi från Södra. Jo, man kan nog gå in hjälpligt där. Men när man seglar ute på havet där så känns det inte så lustigt att göra det vid lite hårt väder. Så visst, är det fint och så är det väl inga problem. Men se till att gå in i dagsljus (det är många fiskebåtar nattetid) och planera nogamenade egentligen bara att ute på havet är man trygg och fri från allt jox.
Den enda sträcka jag egentligen ser som oklar är Nordeney - Delfzijl som är ca 25-30 nm...men här gäller det väl bara att ha koll på tidvattnet alltså.
Sen vill man ju även ta sig över den här sjön (merkelmeer?) vid amsterdam (efter att ha gått genom norra landet på stående mast-rutten), vilket är lite oklart. Kan man segla denna? Är det lika kraftigt tidvatten där som kusten?
Hej,
Sorry, skrev lite otydligt. Vi seglade upp vår båt (First 31.7) från Rotterdam. Vi frågade holländaren om innanhaven (av nyfikenhet) och han avrådde.
Hoppas någon annan kan fylla i som kört på innanhaven där men min uppfattning är att det är grunnt, tidvattnet är klurigt (vänder ju var 6:e timme) plus att jag personligen tycker det är mer safe att segla fritt. Men har som sagt inte seglat innanför öarna utan bara utanför. Det tyckte jag var ruskigt bra. Vi höll oss ganska nära trafiksepareringszonen för att undvika fiskebåtarna som är många och visar väldigt liten hänsyn.
/F
Sorry, skrev lite otydligt. Vi seglade upp vår båt (First 31.7) från Rotterdam. Vi frågade holländaren om innanhaven (av nyfikenhet) och han avrådde.
Hoppas någon annan kan fylla i som kört på innanhaven där men min uppfattning är att det är grunnt, tidvattnet är klurigt (vänder ju var 6:e timme) plus att jag personligen tycker det är mer safe att segla fritt. Men har som sagt inte seglat innanför öarna utan bara utanför. Det tyckte jag var ruskigt bra. Vi höll oss ganska nära trafiksepareringszonen för att undvika fiskebåtarna som är många och visar väldigt liten hänsyn.
/F
lite kan jag väl fylla i. Vi gick runt en av öarna, innanför där det tidvis saknas vatten gick vi för motor. P g a tidvattnet har man bara en tidslucka på några timmar med tillräckligt med vatten under kölen. Det är då lämpligt att kunna hålla en viss garanterad fart dvs motor. Förutom tidvattnet så har man ju även en ström som man ska ta hänsyn till. Dessutom flyttar sig sandbankarna, sjökorten stämmer inte alltid osv. Tidvatten är ingen exakt vetenskap, spring och nib är enkelt att hålla reda på men fördröjningen varierar, hög/lågtryck påverkar osv. Navigeringen är en heltidssyssla för en person. Utan plotter/dator skulle jag idag aldrig gå innanför öarna.
Mackey skrev:Oceanseglarklubben har börjat lägga in lite bra platser på MarinWiki som jag tror du har glädje av, bl.a. tips om gratis förtöjningsplatser i kanalerna och bra ankringsplatser.
Kolla på http://www.marinwiki.se.
Ha det så trevligt.
Mackey
Ok tack för tips, jag ska kolla marinWiki och OSK i lugn och ro i helgen =)
FredrikH skrev:Hej,
/F
Delar absolut din uppfattning om att man är fri från joxet på havet... hur som så blir det bara en koprtare etapp innanför öarna och då ska man väl klara av att hålla uppsikt... =)
Du menar att ni höll er mellan fiskebåtar och trafikesepareringszon alltså?
Ja jag förstår ju det att en etapp innanför öarna bara kan göras inom en viss tidsram då strömmen och djupet är på rätt håll... men att ta sig in till kusten från utsidan av öarna kan ju inte vara sååå svårt?bosseh skrev:lite kan jag väl fylla i. Vi gick runt en av öarna, innanför där det tidvis saknas vatten gick vi för motor. P g a tidvattnet har man bara en tidslucka på några timmar med tillräckligt med vatten under kölen. Det är då lämpligt att kunna hålla en viss garanterad fart dvs motor. Förutom tidvattnet så har man ju även en ström som man ska ta hänsyn till. Dessutom flyttar sig sandbankarna, sjökorten stämmer inte alltid osv. Tidvatten är ingen exakt vetenskap, spring och nib är enkelt att hålla reda på men fördröjningen varierar, hög/lågtryck påverkar osv. Navigeringen är en heltidssyssla för en person. Utan plotter/dator skulle jag idag aldrig gå innanför öarna.
Har nu beställt material till kanalintyg, reeds nautical samt björn borgs bok om tidvatten. Jag bedömer att den samlade visdomen i litteraturen borde räcka till ändamålet... Har även kontaktat förhörsförrättare till kanalintyget och ska skriva om ca 2 veckor... Vidare är det sjökort som ska inhandlas för denna sträcka;
Första etappen till kielkanalen tänker jag mig 24-36h.
Kanalen görs på en dag.
Sen börjar nordsjön, siffrorna är de preliminära tilltänkta stoppen.
Resan är planerad till ca 3veckor (23 dagar). Med lite flyt är vi i Delfzijl på 5-6 dygn och sen har man stående mastrutten och amsterdam 7-8 dagar innan det är dags att vända hem. Då har man troligen dryga veckan på sig hem från Delfzijl med så man slipper ha panik. Försöker nog tinga en 4e semestervecka med som man kan ta ut ifall något kör ihop sig...
Så vad säger ni om planeringen?
Första etappen till kielkanalen tänker jag mig 24-36h.
Kanalen görs på en dag.
Sen börjar nordsjön, siffrorna är de preliminära tilltänkta stoppen.
Resan är planerad till ca 3veckor (23 dagar). Med lite flyt är vi i Delfzijl på 5-6 dygn och sen har man stående mastrutten och amsterdam 7-8 dagar innan det är dags att vända hem. Då har man troligen dryga veckan på sig hem från Delfzijl med så man slipper ha panik. Försöker nog tinga en 4e semestervecka med som man kan ta ut ifall något kör ihop sig...
Så vad säger ni om planeringen?