Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst! UPPDATERAD! Igen!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst! UPPDATERAD! Igen!

Inlägg av Anders S » tis 15 maj 2012, 19:22

Det är dags att se över flytvästarna ombord, och de tre år gamla Baltic-västarna skall ha nya delar i mekanismerna, första servicen och ingen har öppnat dem eller ifrågasatt dem. Då var det mycket obehagligt att upptäcka att på en av dem (vi har två) var inte CO-flaskan fastskruvad i mekanismen, utan låg vid sidan. Detta är förstås inget annat än ett tillverkningsmisstag, jag har aldrig sett något i den stilen tidigare. Men det kan ju få vara en varning för den som handlar (oavsett märke) att kontrollera så att flaskan och mekanismen sitter på plats redan från dag ett.

Så förvånad man blivit om man ramlat i... Hu!

Uppdatering: Jag har idag varit i kontakt med VD för Baltic, och uppmanats skicka in västen för en noggrann produktionsspårning och utredning. Vad som sedan kommer ut av det får vi se. Företaget gav intryck att ta saken på högsta allvar.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av AndersGustafsson » tis 15 maj 2012, 19:29

Ett argument för den klassiska seglarvästen.... mindre som kan krångla...
/Anders G

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av Lasse L » tis 15 maj 2012, 19:52

Hörde på nyheterna häromdagen att pappan drunknade i seglarväst, barnet klarade sej med "riktig" flytväst.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av Anders S » tis 15 maj 2012, 20:01

Poängen med "seglar-" och "uppblåsbara" ligger i att man får både flyt (åtminstone i princip) och livsele, om man nu köper en modell med inbyggd sele.

Men nu handlade det inte om den saken, utan om att det var Murphy som jobbade i monteringen den dagen.
Anders S

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av Ove T » tis 15 maj 2012, 20:32

Hej
Uppblåsbara västar skall kontrolleras regelbundet, bland annat skall man för varje användande se till att patronen sitter fast och inte är punkterad. Här finns utförlig instruktion http://www.baltic.se/flytvastservice/
Hälsningar Ove

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av Anders S » tis 15 maj 2012, 20:57

Ove T skrev:Hej
Uppblåsbara västar skall kontrolleras regelbundet, bland annat skall man för varje användande se till att patronen sitter fast och inte är punkterad. Här finns utförlig instruktion http://www.baltic.se/flytvastservice/
Hälsningar Ove


Ja, titta, minsann. De menar tydligen att man skall skruva isär mekanismen och kolla allt, varje gång man tar på sig västen. Men det är klart, om de då och då bara skickar med patronen är det ju nödvändigt. (IMNSHO; det är inget rimligt krav att ställa på en brukare av flytvästar).
inför användning
Varje gång du tar på dig din uppblåsbara räddningsväst bör följande kontrolleras:
1. Kontrollera gaspatronen
Skruva loss gaspatronen (motsols) och kontrollera att den inte är perforerad. Skruva tillbaka den operforerade gaspatronen (medsols) för hand. Perforerad gaspatron är förbrukad och måste bytas.
2. Kontrollera säkerhetsstift och cartridge
Vid automatutförande: Kontrollera att båda säkerhetsstiften sitter på plats. Saknas något av de gröna säkerhetsstiften och/eller
gaspatronen är perforerad måste räddningsvästen återuppladdas. Följ noggrant instruktionen i våra återuppladdningskit.
Kontrollera att cartridge ej är för gammal.
Se sidan 6.
Vid manuellt utförande: Kontrollera att säkerhetsstiftet sitter på plats. Saknas det är gaspatronen perforerad och måste bytas.
Följ noggrant instruktionen i våra återuppladdningskit.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av Maxi33 » tis 15 maj 2012, 21:31

Min spontana åsikt om den användarinstruktion du redovisar, Anders S, är att den är en variant på att instruera köpare av microvågsugnar i USA att inte torka husdjur i den efter bad.

Själv har jag ständigt i huvet en liten devis från inledningen till en bok av en engelsk tekniker och uppfinnare i elektroniska sammanhang som jag hade intressant samarbete med på sjuttiotalet: "If it isn´t there it can´t go wrong."

Hela mitt yrkesliv med arbete och felsökningar och reparationer på utrustningar på fartyg och i hamnar har bekräftat den visdomen, så jag har aldrig ens funderat över att ha flytväst baserad på intrikat high-tech för att fungera.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av Anders S » tis 15 maj 2012, 21:42

Maxi33 skrev:Min spontana åsikt om den användarinstruktion du redovisar, Anders S, är att den är en variant på att instruera köpare av microvågsugnar i USA att inte torka husdjur i den efter bad.

Själv har jag ständigt i huvet en liten devis från inledningen till en bok av en engelsk tekniker och uppfinnare i elektroniska sammanhang som jag hade intressant samarbete med på sjuttiotalet: "If it isn´t there it can´t go wrong."

Hela mitt yrkesliv med arbete och felsökningar och reparationer på utrustningar på fartyg och i hamnar har bekräftat den visdomen, så jag har aldrig ens funderat över att ha flytväst baserad på intrikat high-tech för att fungera.

MVH
Håkan
Då kan man ju hävda att de minskat felrisken, genom att inte ha någon CO-patron. It wasn't there. Hi-tech, lo-tech eller, i mitt fall o-tech. Hu, igen.
Anders S

gungner
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 14:16
Kontakt:

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av gungner » ons 16 maj 2012, 06:30

Samma sak hade vi med våra Baltic-västar, i en av västarna var patronen lös, i den andra satt den med ett varv gänga. Vi har numera bytt till ett annan märke.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av Anders S » ons 16 maj 2012, 06:34

gungner skrev:Samma sak hade vi med våra Baltic-västar, i en av västarna var patronen lös, i den andra satt den med ett varv gänga. Vi har numera bytt till ett annan märke.
Sedär. Trodde man inte.

Då kan det ju vara all anledning att påtala saken för Baltic.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av Ridax » ons 16 maj 2012, 06:47

Jag kan förstå att man inte kontrollerar sin flytväst varje gång man använder den, men att man ALDRIG kontrollerar den på TRE ÅR, trots anvisningarna, tycker jag nog bör leda till lite självkritik...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av Seawolf » ons 16 maj 2012, 07:06

Maxi33 skrev: Hela mitt yrkesliv med arbete och felsökningar och reparationer på utrustningar på fartyg och i hamnar har bekräftat den visdomen, så jag har aldrig ens funderat över att ha flytväst baserad på intrikat high-tech för att fungera.

MVH
Håkan
Absolut!
Jag kommer omgående att arkivera den där icke-underbara uppblåsbara till förmån för den konventionella. En tillverkare som dels publicerar en så dålig instruktion för inspektion som Baltic hade i länken, dels kräver att en säkerhetsanordning skall kontrolleras på ett sätt som i praktiken få kommer att göra, är inte att betrakta som seriös över huvud taget. Anders rapport om ofullständig montering från leverans är också skrämmande.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av Nautihamstern » ons 16 maj 2012, 07:55

Lite OT kanske, men vi bytte från uppblåsbara till seglarvästar och valde då Baltics Offshore, för att de har inbyggd livsele.
Om jag trillar i med Offshoren på mej så lever jag just så länge som jag aktivt orkar simma och trampa vatten, för när jag har testat den har det visat sej att så fort jag slappnar av så svänger den mej på mage med huvudet under vattnet. Nu har jag visserligen en rätt så försvarlig övervikt, men jag tror inte att den saken påverkar så värst mycket.
Nu blir det att hitta nya, ordentliga räddningsvästar istället, för som det är nu kunde jag väl lika gärna vara utan väst. Helst skulle jag köpa Baltics RIB med både hängslar och bälte 8) men eftersom priset är vad det är, får vi väl nöja oss med vanliga, kanske Hokka och använda separata livselar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av Anders S » ons 16 maj 2012, 10:12

Ridax skrev:Jag kan förstå att man inte kontrollerar sin flytväst varje gång man använder den, men att man ALDRIG kontrollerar den på TRE ÅR, trots anvisningarna, tycker jag nog bör leda till lite självkritik...
Alldeles riktigt. Inget har hänt, och jg kunde upptäckt det tidigare, därför är jag inte totalt ballistisk. Men det är ändå (förstås) helt igenom oacceptabelt. JAg kommer att ta kontakt med Baltic och så får vi se hur de bemöter frågan.

Tycker de (från sin position) som du (från en annan position) kommer jag inte att bli nådig.
Anders S

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: Obehaglig upptäckt på uppblåsbar flytväst!

Inlägg av Ove T » ons 16 maj 2012, 11:10

Hej
Saken har flera sidor, som någon skrev så fungerar seglarvästar så länge du själv är aktiv och kan ta dig upp eller någon i din närhet kan hjälpa dig upp. Efter en tid i vattnet beroende på temperaturen så är du inte längre aktiv, och då är risken stor att ansiktet hamnar i vattnet. Rättvänd kan du ännu en tid, även avsvimmad räddas till livet.
En vanlig rättningväst på 100 N eller en som motsvarar en uppblåsbar på 150 N blir så otymplig att det är stor risk att de inte används. Nya Baltic västar har ett fönster med två gröna streck som indikerar att patronen är iskruvat och att patronen inte är perforerad. Minst en gång om året bör man blåsa upp västen och låta den ligga ett dygn för att kontrollera tätheten. Byter man inte bobinen så kommer den med tiden att utlösa västen då den har tagit till sig för mycket fukt.
Jag kommer att fortsätta använda mina uppblåsbara men kontrollera dem med jämna mellanrum. Jag litar på tekniken i många andra sammanhang och litar där på att andra kollar att tekniken fungera.
Hälsningar Ove

Skriv svar