Sopdumpningen i Västerhavet - Bohuslän slutstation

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Sopdumpningen i Västerhavet - Bohuslän slutstation

Inlägg av Brendan » mån 14 maj 2012, 22:07

Om Kusträddardagen på svenska syd- och västkusten.

http://www.seniorseglarna.se/seniormedl ... kriver.htm

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Sopdumpningen i Västerhavet - Bohuslän slutstation

Inlägg av Maxi33 » tis 15 maj 2012, 16:43

Eftersom du nu igen tar upp detta tema sedan många år, Brendan, dristar jag mig till att ställa en fråga.
På hemsidan du länkar till sägs att den innehåller fakta, men också medlemmarnas strikt personliga åsikter, och jag utgår från att din anklagelse att skräpet kommer från folk som medvetet kastar det i havet är din strikt personliga åsikt och inte fakta.

Citat:
"...den hämningslösa dumpningen av avfall från fartygen i Västerhavet samt från kontinenten och de brittiska öarna."
Slut citat.

Eller har du nu efter alla år av anklagelser fakta som stöder påståendet?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Sopdumpningen i Västerhavet - Bohuslän slutstation

Inlägg av S-B A-son » tis 15 maj 2012, 17:53

Det här fotot tog jag i ett s.k. Hänsynsområde i Fjällbackaskärgården nära Getryggen i augusti 2009.
Skräp nära Getryggen.jpg
Tappat skräp?
Vad säger Maxi 33?

mvh Sven-Barry

PS. Maxi33, nog borde det väl vara mer relevant att angagera sig i frågan om strandskräp i Bohuslän, en tråkig realitet, än om Brendans bevisförings fel och brister? DS.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Sopdumpningen i Västerhavet - Bohuslän slutstation

Inlägg av Maxi33 » tis 15 maj 2012, 18:13

Maxi33 säger att det ser bedrövligt ut, Sven-Barry, vad hade du väntat dig?
Vilket fartyg, eller nation, tror du dataskärmen kommit från?

Beträffande Brendans bevisföring väntar jag på den.
Ser mina påminnelser till honom om behovet av sådan som ett engagemang i sopproblematiken.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sopdumpningen i Västerhavet - Bohuslän slutstation

Inlägg av Anders S » tis 15 maj 2012, 18:34

Jag tror det är rimligt med en induktiv ansats här.

Det är bara att studera typen av vrakgods, skräp och avfall för att få för sig att det handlar om fiskeskrot, matförpackningar och oljeskrot. Fiskeskrotet må vara hänt, att förlora sina nät eller en trål är väl straff i sig, men resten är ju ingen tvekan att det kommer från Nordsjön eller Kattegatt/Skagerack och är kastat i havet, av någon. Det obehagliga är bara att det kastas en del skit från ställen närmare än Storbrittanien. Dataskärmen kan nog ha kastats varsomhelst mellan Rörö och Stornoway, det går inte att veta, om man inte kan spåra det man hittar på ursprungsbeteckningarna.

Det trista är även med en aldrig så stringent efterlevnad av tipp- och dumpförbud rent allmänt kommer kusten ändå att ha mycket "vådaskräp" (eller vad vi skall kalla fiskeskrot och genuina olyckshändelser) skit, eftersom det är här (eller "där", enär jag sitter i Lomma för tillfället) det landar.
Anders S

Flayban
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 18:38

Re: Sopdumpningen i Västerhavet - Bohuslän slutstation

Inlägg av Flayban » tis 15 maj 2012, 20:45

Är det Långskär? I så fall ligger dataskärmen kvar, jag var där för tre V sedan och såg den.

//Jonas

bavaria40.dinstudio.se

Skriv svar