Soling=seglar upp till 1,14 ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Soling=seglar upp till 1,14 ?

Inlägg av Ravage » mån 31 okt 2005, 20:52

Godkväll!

Har redan en fin Ravage 36:a som visserligen är en underbar kappseglare men att få tag i 6 man till en veckosegling känns ibland svårt.

Har därför planer på att även köpa en äldre (1968) soling för att använda till lysseglingar. Är det verkligen rimligt att en soling ritad 1963 med 6,1 meters vattenlinje ( 24,53 m2 krysställ / deplacement 1 ton ) kan segla upp till smått fantastiska 1,14 ?

Solingen skall isåfall segla jämnt med exempelvis X-79:an och Dominant Racen. Tacksam för all info i frågan så jag inte köper helt fel båt för ändamålet. Tacksam för alla upplysningar kring solingen eftersom jag är ute på okänt vatten.

mvh / Dan Ekström

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » mån 31 okt 2005, 22:31

Jag har visserligen bara seglat LYS mot en Soling men min uppfattning är att med moderna segel, uppdaterat trim och en besättning som hänger ordentligt är en Soling konkurenskraftig på LYS speciellt i lite friskare vind. Ett enklare alternativ för samma pengar är kanske en 606 som visserligen är lite trög i lättvind (jämfört med en Express i alla fall) men mycket snabb mot sitt LYS från 5 m/s och uppåt och den kan seglas på två. 606 har dessutom fördelen att det finns entyp om man vill ha mer seriös segling.

http://www.606-forbundet.se/

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Soling

Inlägg av Pelle-48 » mån 31 okt 2005, 22:37

Hej!

Soling, 606 & likn. kölbåtar är deplac.-båtar vid svag vind & planande/halvplanande vid stark vind.
Så 1,14 gäller inte vid vanlig (svag vind) tävling!

US Sailing använder Portsmouth Yard Stick (lägre värde för snabbare båt).
Där kan man se att Soling gynnas av Beaufort 5-9 jämfört med 4.
Tvärtom är det för X-99 där Beaufort 4 är det bästa.

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 31 okt 2005, 23:11

Alla,

Tack för svaren !

Man kan således sammanfatta det hela med att Solingen kräver över 8 m/s för att börja segla upp mot lystalet 1,14 och att det isåfall finns andra båtmodeller att välja på som både är mer allround samt erbjuder möjligheten till seriös entypssegling.

Har haft många segebåtar vid detta laget ( Ravagen är min 20:e ) eftersom mina båtköp ibland handlar mer om passion än steril logik. Har därför haft allt från NF,IF, Express, Dominant 95:a till Ansö 39:a ( stålbåt för långsegling ). Har seglat entyp i många år, vilket i mina ögon är det enda riktiga om man är helt seriös. Saken är bara den att livet nuförtiden ( 3 barn, krävande jobb e.t.c..m.m ) inte tillåter någon seriös segling på rimlig nivå. Idag handlar det mer om korta stunder av verklighetsflykt och eftersom det inte finns något bättre än att sitta långt fram på relingen och \"köra\" smal kryssbåt trodde jag Solingen kunde vara ett bra alternativ. Tyvärr är det bara ett litet problem....hur långt ner i svensson sörjan man än må komma finns alltid tävlings instinkten kvar som en aldrig slocknande källa till frustration då man inte ens längre lyckas vinna en veckosegling i den lokala segelklubben. Speciellt om båtvalet redan från början predistinerar en köplats.

Är ni helt säkra på att Solingen inte klarar segla upp till 1,14 mellan 1-6 m/s ? Det är den vind vi alltid har på veckoseglingarna i Öresund mellan 19:00 - 21:00 på kvällarna...

Tack igen ! /Dan

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » tis 01 nov 2005, 08:59

Jag har undersökt samma sak tidigare med samma behov (klubbseglingar på eftermiddagar), men vågar nog inte gå för en Soling när modernare båtar ofta passar bättre till vindförhållanden här hos oss. Solingen är faktiskt en hårdvindsbåt. Sen är den förstås en mycket vacker, tekniskt ren och bra regattamaskin, men det är inget skoj att kämpa mot LYS-talet i flertalet av onsdagsseglingarna. Idag är nog Solingen riktigtast som entyp.

Pers
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 08:13

Soling 1.14???

Inlägg av Pers » ons 02 nov 2005, 09:01

Jag har en Soling tillverkad av Selco omkring 1969. Efter en \"totalrenovering\" som pågick under två vintrar så kom den i sjön igen i år. Jag valde att strippa båten på \"onödiga\" trim och dubbelkommandon (häckstag och vagn har jag givetvis fortfarande dk på)
för att få en så ren och lättseglad båt som möjligt eftersom jag räknar med att segla den ensam eller med en gast. Jag har kappseglat på veckoseglingarna i Västerås och tycker att jag hängt med bra redan från början, placeringarna varierar mellan 1 och 3 av omkring 12 båtar, i vindar mellan 1 och 8m/s. Och då seglade jag ensam utan spinnacker. Segelgarderoben under dom seglingarna var riktigt sliten - ngt som nu är avhjälpt efter att jag kom över en fin beg spinnacker och två fina beg fockar (nu skulle jag bara behöva en hyffsad stor). I september seglade jag och en kompis 24h med hyffsat resultat. Det blåste bra och båten planade under spinnackersträckorna.

Jag tycker inte du ska avskräckas av det höga LYS-talet Dan. Min \"lilla\" erfarenhet är att jag ensam kan segla upp till LYS i vindar mellan 2-3 och 8m/s. Jag upplever den svårseglad i alltför lätta vindar, under 2m/s, men det hänger antagligen på mig. Nu har jag också fått veta att man måste luta masten extremt mkt bakåt i lättvind. Båten är extremt lättmanövrerad med utväxling till fockskot och självslående fock och i kortare kappseglinger är ju det en viktig egenskap.

/Christer

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » ons 02 nov 2005, 11:18

Intressanta erfarenheter du presenterar här! Låter ju bra. Vad menar du med 24h?

matsa

Inlägg av matsa » ons 02 nov 2005, 12:46

jag kappseglade mot en soling, med min MY i höstas på en 2-dagars LYS-segling och min uppfattning är att solingen är totalt chanslös mot en MY i upp till 3-4 sekundmeter. för den sortens segling som du tänker ha båten till så skulle jag köpa en \"billig\" MY . vi var inne på att byta till 606 ett tag men det känns som det är helt meningslöst. 606 kryssar bättre i frisk vind men på undanvind i lättare vindar har dom inte en chans. till en MY kan du ju köpa segel i moderna material och en spinnaker med modern skärning istället för att vara styrd av antika klassregler. visserligen är det ju kul om man är fler båtar av samma typ på kappseglingar, men jag tycker att det är mycket andra fördelar med MYn. den går även utmärkt när det blåser hårt. vi kom 2:a på byxelkroken i höstas, fast det blåste ca 15 meter. den funkar även utmärkt att segla själv, med spinnaker åxå, om det inte blåser för mycket. för då saknar man sin gast. men med vettig placering av råttor och beslag + enkelt roderlås så fixar du att gippa spinnakern själv utan problem. vi var väl lite sugna på att testa en soling åxå, men efter den kappseglingen i höstas så kändes det inte speciellt spännande längre. alla fall inte för att segla lys med. kör man entyp är det väl en annan sak. då går ju alla lika pissigt i lättvind. hälsningar från en dåre som har 2 MY och ska hämta en helmsman 20 (ruffad MY) imorgon. alla andra båtar känns väldigt tråkiga att segla när man seglat MY. så till nästa år ska jag sälja av allt annat och bara segla MY och helmsman 20. då jävlar!!! / matsa

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Genuan?

Inlägg av Pelle-48 » ons 02 nov 2005, 21:59

Är det genuan på din My som du menar är så avgörande vid svag vind?
Vissa båtar går bättre 75° mot vinden än 90° mot vinden vid svag vind.
Om det gäller My vet jag inte men en kryssfock klarar inte detta.

herr P

Inlägg av herr P » ons 02 nov 2005, 22:09

Hade Matsa seglat Soling, hade han seglat om alla my.
Visst Soling är en hårdvindsbåt, inget snack om det, men förlora mot en my i lättvind köper jag aldrig(med likartade seglare)

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Re: Soling 1.14???

Inlägg av Ravage » ons 02 nov 2005, 22:43

Pers skrev:Jag har en Soling tillverkad av Selco omkring 1969. Efter en "totalrenovering" som pågick under två vintrar så kom den i sjön igen i år. Jag valde att strippa båten på "onödiga" trim och dubbelkommandon (häckstag och vagn har jag givetvis fortfarande dk på)
för att få en så ren och lättseglad båt som möjligt eftersom jag räknar med att segla den ensam eller med en gast. Jag har kappseglat på veckoseglingarna i Västerås och tycker att jag hängt med bra redan från början, placeringarna varierar mellan 1 och 3 av omkring 12 båtar, i vindar mellan 1 och 8m/s. Och då seglade jag ensam utan spinnacker. Segelgarderoben under dom seglingarna var riktigt sliten - ngt som nu är avhjälpt efter att jag kom över en fin beg spinnacker och två fina beg fockar (nu skulle jag bara behöva en hyffsad stor). I september seglade jag och en kompis 24h med hyffsat resultat. Det blåste bra och båten planade under spinnackersträckorna.

Jag tycker inte du ska avskräckas av det höga LYS-talet Dan. Min "lilla" erfarenhet är att jag ensam kan segla upp till LYS i vindar mellan 2-3 och 8m/s. Jag upplever den svårseglad i alltför lätta vindar, under 2m/s, men det hänger antagligen på mig. Nu har jag också fått veta att man måste luta masten extremt mkt bakåt i lättvind. Båten är extremt lättmanövrerad med utväxling till fockskot och självslående fock och i kortare kappseglinger är ju det en viktig egenskap.

/Christer
Christer,

Vad har du för kappseglings erfarenhet sedan tidigare ? Är konkurrensen god i klubbseglingarna ?

mvh /Dan

Seglaren

Christers Soling...

Inlägg av Seglaren » tor 03 nov 2005, 10:48

Ha, nu har jag ju guldläge här och verkligen berätta hur duktig Christer är då vi känner varandra väl, men så elak ska jag inte vara:-)

Med 24h menar han 24-timmars kappseglingen på Mälaren i höstas.

Kika på WSS hemsida för lite resultat från träningsseglingar

http://www.wss.se/race.php?id=187
http://www.wss.se/race.php?id=188

//Tomas

Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Inlägg av Båtsman » tor 03 nov 2005, 11:10

1,11 är det utan spinnaker det?

Pers
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 08:13

Inlägg av Pers » tor 03 nov 2005, 11:41

Svar om konkurrensen i startfältet på tisdagsseglingarna:
Nja - man kan väl säga att det är som det brukar vara i veckoseglingar runt om på mälaren, stor variation. Det är främst en BB10 som brukar vinna allt. Och så är det ngn som brukar komma sist.. Jag seglade H-båt med \"seglaren\" i Torshälla tidigare och då fanns det ett gäng H-båtar som körde rätt mycket i Västerås. Då skulle jag tro att de dominerade veckoseglingarna. Nu finns det tyvärr just inget seriös entypsgäng förutom M30:orna och dom är sällan med på veckoseglingarna. Det vore ju jäkligt kul om det blev fler solingar, vi är tre nu i V-ås men bara två som är med och kappseglar ibland.

Det är ju egentligen tragiskt att vi inte är fler än 12st på veckoseglingarna när det ligger över 3000 båtar i V-ås. Jag tror att en bidragande faktor är att folk köper för stora båtar - flytande husvagnar. Dom klarar inte av att hantera båtarna och det går åt många gastar - och det är svårt att få ihop gastar. Om alla, förutom den stora båten, även hade en Soling...

1.11 är LYS utan spinnaker - jag seglade dessa kör ensam.

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » tor 03 nov 2005, 14:48

Det är ju egentligen tragiskt att vi inte är fler än 12st på veckoseglingarna när det ligger över 3000 båtar i V-ås. Jag tror att en bidragande faktor är att folk köper för stora båtar - flytande husvagnar. Dom klarar inte av att hantera båtarna och det går åt många gastar - och det är svårt att få ihop gastar. Om alla, förutom den stora båten, även hade en Soling...

I Köge Bugt ligger min klub och vi har slået ihop os med 4 segelklubber och her är vi typisk 50 (femti) båter på tisdagens reggata. Jätte :D l
Steen
Danmark

Skriv svar