"proppa" bordsgenomföring?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av toaen » mån 14 maj 2012, 11:25

Seglaren skrev:
toaen skrev: Var det min bild som du avsåg med texten ovan?

Är det så . Hur har du då belägg för vad du skriver?
Hur vet du hur mycket det är utfasat?
Hur mycket annseer du att det skall va utfasat?
Tar det i tur och ordning. Ja, det var din bild jag avsåg, försökte "citera" men bilden kom inte med så jag gjorde inget citat.

Mina belägg har jag redogjort för, och jag säger dessutom att jag kan ha fel.
Hur mycket det är utfasat på utsidan syns av fotot.
Hur mycket bör det fasas ut, tja ju mer desto bättre så klart. 3-4ggr laminattjockleken skulle inte skada. Men epoxi fäster väl riktigt bra på gammal polyester och man får anta att insidan ser helt annorlunda ut och att du gjort en rimlig avvägning för att inte skapa onödigt merjobb på utsidan som man vill ha slät efteråt. Och jag påstår inte att du har fel. Det jag säger är att jag vet att inte alla skulle ta det för en bra utförd reparation - Men jag upprepar, beroende på hur avfasningen och plastningen på insidan gjorts så tror jag mycket väl att det är en mer än fullgod lagning - så måhända var det en förhastad slutsats av mig.
Jag är inte alls irriterad eller "sint" på att du antyder att jag fuskar när jag gör plastreparationer. Det var bara intressant att höra hur du kom fram till att min plastning var ett fuskjobb.

Det finns ytterligare en person som brukar skriva här på Sailguid som ofta inte heller har en aning om vad han skriver och kommer med påståenden helt tagna ur luften. Det du skriver är helt fel.

När man gör en reparation av en plastskada skall man kona ur ordentligt. En riktlinje som jag brukar hävda är 1;12.

Anders S skrev 1:8 eller 1:10.

Hålet som jag satte igen var 28 mm, tjockleken av lagningen på utsidan var 5 mm, vilket ger en önskvärd urkoning på 60 mm runt om(om jag inte räknar fel). Min urkoning var ca 100 mm runt om dvs en urkoning på ca 1:20.

Sen har jag gjort likadant på insidan, men där var lagningen 10 mm tjock och urkoningen nog inte mer än 1:12. Att jag valde att lägga den tjockare delen, är att det är lättare att plasta uppifrån och ner än tvärt om.

Jag har plastat i mer än två tredjedelar av mitt liv - visserligen på amatörnivå. Jag är definitivt inte snabb. Jag har ingen förmåga att skynda mig. Gör jag ett jobb får det ta precis hur lång tid som helt. Ett av de arbeten jag gillar att göra är att slipa. Att slipa glasfiber är inget jag ryggar det minsta för.

Jag tror varken du eller din pappa kan slå mig på fingrarna när det gäller plastjobb. :wink:

Dessvärre glömde jag att ta en bild på hålet på utsidan efter att jag slipat ur. Men det har ju ingen betydelse. Det är min båt och jag gör vilka jobb jag vill på den och på vilket sätt jag finner lämpligt. Sen får vem som helst tro vad som helst.

Det som förvånar mig är hur en människa kan hitta på saker utan att något som helst belägg för den hon i sin sjuka fantasi hittar på. :?:
Bilagor
aIMG_3097.jpg
urslipat på insidan
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Seglaren » mån 14 maj 2012, 12:21

toaen skrev: Det finns ytterligare en person som brukar skriva här på Sailguid som ofta inte heller har en aning om vad han skriver och kommer med påståenden helt tagna ur luften.
Usch vilken tråkig attityd. Låt mig också upprepa att jag redan i första inlägget just sade att jag kunde ha fel.
toaen skrev:Jag tror varken du eller din pappa kan slå mig på fingrarna när det gäller plastjobb. :wink:
Hur kan en människa hitta på en sådan sak utan några som helst belägg för sin sjuka fantasi.... Nej, men vänta det var ju så du skrev...hmm. Alltså av reaktionen att döma är det nästan lätt att tro att du känner komplex för din kunskapsnivå när det kommer till plastning.

När det gäller min erfarenhet av plastjobb har du gissat rätt. Jag har bara byggt 4-5 småbåtar i glasfiber, sportbåtar runt 5-6m och lagat diverse missfoster jag under åren släpat hem och har inte en bråkdel av min fars kunnande på området. Gällande min fars kunskapsnivå finner jag det högst osannolikt att det du påstår är korrekt. Men å andra sidan är jag ingen expert och känner inte att jag kanske likt dig sitter med fullständiga fakta på hand för att göra den bedömningen, jag känner ju bara till min fars liv, inte ditt, du kanske kan redogöra i detalj för min fars erfarenhet och kunskaper så att vi andra kan få ta del av din stor kunskap på området. Alltså inte dina kunskaper utan min fars:roll: För jag kan ju bara anta att med din svaghet för korrekta påståenden inte själv skulle komma med lösa påståenden.
toaen skrev:Det som förvånar mig är hur en människa kan hitta på saker utan att något som helst belägg för den hon i sin sjuka fantasi hittar på. :?:
Jag tycker efter din andra bild och redogörelse att det du gjort är overkill :D Men bättre så än så som jag av första bilden tyckte att det såg ut att vara gjort. Jag tolkade hålet på den bilden till kanske 30-40mm. En avlägsnad genomföring där man pliktskydligt kretat runt lite med kniven och sedan plastat. Vi är alla påverkade av tidigare upplevelser och i mitt liv har jag snudd på aldrig stött på en korrekt lagning (så som din) utan mer regel har varit dessa fusklagningar och det var väl den kopplingen jag gjorde och tyckte mig se på din första bild.

Jag ber om ursäkt för om jag sårat din självkänsla och hoppas för din egen skull att du kan ta saker och ting för vad de är och inte dra så stora växlar på sånt. Och också att du tål ifrågasättanden, korrekta eller falskeliga utan att direkt ta till spydigheter.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11669
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Anders S » mån 14 maj 2012, 12:42

Seglaren skrev:... Vi är alla påverkade av tidigare upplevelser och i mitt liv har jag snudd på aldrig stött på en korrekt lagning (så som din) utan mer regel har varit dessa fusklagningar ...
Att du aldrig sett en ordentlig lagning styrker ju inte direkt din tes om att du och far din är östkustens vassaste plastmicklare (typ). Om man nu skall vara sådan.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Seglaren » mån 14 maj 2012, 13:05

Anders S skrev:
Seglaren skrev:... Vi är alla påverkade av tidigare upplevelser och i mitt liv har jag snudd på aldrig stött på en korrekt lagning (så som din) utan mer regel har varit dessa fusklagningar ...
Att du aldrig sett en ordentlig lagning styrker ju inte direkt din tes om att du och far din är östkustens vassaste plastmicklare (typ). Om man nu skall vara sådan.
Naturligtvis kan man om man önskar tolka det så, (och det finns säkert en del som önskar det) men då har man missat en del i kontexten också att jag släpat hem och lagat diverse missfoster, det är dessa som snudd fått mig att tappa tron på mänskligheten när man ser hur folk tror att man ska laga en glasfiberbåt 8) Och alla reparationer min far utfört åt bla försäkringsbolag har lärt mig hur det ska se ut och vilket arbete det är att särskilt ovan vattenlinjen försöka trolla bort en skada. Men visst, vi står var och en fria att tolka det som vi vill, och det gör vi alla med olika stor framgång :D Säkert är att missförstånden på ett forum är betydligt fler än vad de vore i ett samtal mellan två personer. Men det hör ju formen till och det får man ta. Allt beror ju inte på illvilja och sjuka hjärnor :D
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11669
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Anders S » mån 14 maj 2012, 13:20

Seglaren skrev:
Anders S skrev:
Seglaren skrev:... Vi är alla påverkade av tidigare upplevelser och i mitt liv har jag snudd på aldrig stött på en korrekt lagning (så som din) utan mer regel har varit dessa fusklagningar ...
Att du aldrig sett en ordentlig lagning styrker ju inte direkt din tes om att du och far din är östkustens vassaste plastmicklare (typ). Om man nu skall vara sådan.
Naturligtvis kan man om man önskar tolka det så, (och det finns säkert en del som önskar det) men då har man missat en del i kontexten också att jag släpat hem och lagat diverse missfoster, det är dessa som snudd fått mig att tappa tron på mänskligheten när man ser hur folk tror att man ska laga en glasfiberbåt 8) Och alla reparationer min far utfört åt bla försäkringsbolag har lärt mig hur det ska se ut och vilket arbete det är att särskilt ovan vattenlinjen försöka trolla bort en skada. Men visst, vi står var och en fria att tolka det som vi vill, och det gör vi alla med olika stor framgång :D Säkert är att missförstånden på ett forum är betydligt fler än vad de vore i ett samtal mellan två personer. Men det hör ju formen till och det får man ta. Allt beror ju inte på illvilja och sjuka hjärnor :D
Jag menar nog mest att om du gjort en ordentlig lagning av ett liknande hål, så vet du också att arbetets kvalitet inte syns på utsidan. Och så visade det sig vara i detta fall.
Anders S

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av matsa » mån 14 maj 2012, 14:43

fan nu måste ju även jag skriva!

ta en vanlig kork och tryck in i genomföringen. mycket sika på så glider den på plats lätt. tryck in den så du får plats med en tjockt lager sika ytterst. det håller skitbra!!! kork håller ju i flera hundra år i gamla vinflaskor.
klart bättre än exempelvis gamla silva 2000 tätningen som bestod av 2 o-ringar bara.
klart mindra anledning att vara nervös med en kork å sikaflex : )

för att inte tala om gamla sumloggstätningar. lossade slangklämman så va det verkligen botten.

svårare än så behöver det inte vara : )
men dom flesta båtägare gillar tydligen att göra det mesta på ett jävligt jobbigt sätt....

eller har jag fel, som vanligt : )

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Jaramaz » mån 14 maj 2012, 15:10

matsa skrev:
ta en vanlig kork och tryck in i genomföringen. mycket sika på så glider den på plats lätt. tryck in den så du får plats med en tjockt lager sika ytterst. det håller skitbra!!! kork håller ju i flera hundra år i gamla vinflaskor.

eller har jag fel, som vanligt : )
Ja, du har fel. Kork håller inte i flera hundra år i vinflaskor. Omkorkning var ~15 år rekommenderas.
Sedan finns det kork och kork. Kvaliteten har försämrats ordentligt på senare år, många (vin-)korkar är nu av pressat korkmaterial. För att inte tala om alla plastkorkar som pressats in i vinflaskor! (usch). Skruvkork anses vara bättre på vinflaskor, men har inte samma mysfaktor.

Visst kan man trycka in kork, eller träplugg. Med sika så kan det hålla ett tag, men det är ju inte riktigt så de flesta av oss vill ha det - som du så riktigt påpekar.


/J

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Seglaren » mån 14 maj 2012, 17:16

Anders S skrev: Jag menar nog mest att om du gjort en ordentlig lagning av ett liknande hål, så vet du också att arbetets kvalitet inte syns på utsidan. Och så visade det sig vara i detta fall.
Ok, jag vet inte hur man gör, har aldrig vetat och har framförallt aldrig sett en korrekt utförd lagning i hela mitt liv. Tack för upplysningen. Inte heller finns det någon, amatör som proffs som kan tänkas besitta samma expertis som ett par skribenter i denna tråd gör. Vad värre är kommer jag helt säkert aldrig att lära mig heller eftersom det visat sig att allt jag vet idag om detta är fel.

Ja, ja tro vad ni vill. Jag vet vad jag tolkade bilden som. Ett hål på 30-50mm med slarvigt fasade kanter. Helt fel visade det sig. Men det är väl inte rätt det heller.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11669
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Anders S » mån 14 maj 2012, 17:40

Seglaren skrev:
Anders S skrev: Jag menar nog mest att om du gjort en ordentlig lagning av ett liknande hål, så vet du också att arbetets kvalitet inte syns på utsidan. Och så visade det sig vara i detta fall.
Ok, jag vet inte hur man gör, har aldrig vetat och har framförallt aldrig sett en korrekt utförd lagning i hela mitt liv. Tack för upplysningen. Inte heller finns det någon, amatör som proffs som kan tänkas besitta samma expertis som ett par skribenter i denna tråd gör. Vad värre är kommer jag helt säkert aldrig att lära mig heller eftersom det visat sig att allt jag vet idag om detta är fel.

Ja, ja tro vad ni vill. Jag vet vad jag tolkade bilden som. Ett hål på 30-50mm med slarvigt fasade kanter. Helt fel visade det sig. Men det är väl inte rätt det heller.
Vi kan väl i så fall nöja oss med att fastslå att den slutsats du drog om den här reparationen var fullständigt fel, vilket Toaen trevligt nog hade bilder som kunde bevisa.

Ingen här har sagt att du har fel i något annat än i din förhastade slutsats om det hela, vilket jag också förklarade för dig.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Seglaren » mån 14 maj 2012, 17:50

Anders S skrev: Vi kan väl i så fall nöja oss med att fastslå att den slutsats du drog om den här reparationen var fullständigt fel, vilket Toaen trevligt nog hade bilder som kunde bevisa.
Ingen här har sagt att du har fel i något annat än i din förhastade slutsats om det hela, vilket jag också förklarade för dig.
Där är jag helt enig med dig.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Berra2 » mån 14 maj 2012, 19:57

Måste ni vara så stränga?
Det blir roligare för alla här om vi kan vara mer förlåtande, kan dra in de ömma tårna och inse att fingrarna kan fara iväg över tangentbordet ibland.
Det går väl att le åt det som inte blev helt rätt formulerat istället för att visa ilska?
Både för att det blir roligare för oss som inte deltar i fighten men också för att det ger utrymme för den som inte skriver så ofta att skriva mer, om hon/han vet att man inte blir nedsablad bara för att man skriver något som inte faller någon annan in.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11669
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Anders S » mån 14 maj 2012, 20:11

Berra2 skrev:Måste ni vara så stränga?
Det blir roligare för alla här om vi kan vara mer förlåtande, kan dra in de ömma tårna och inse att fingrarna kan fara iväg över tangentbordet ibland.
Det går väl att le åt det som inte blev helt rätt formulerat istället för att visa ilska?
Både för att det blir roligare för oss som inte deltar i fighten men också för att det ger utrymme för den som inte skriver så ofta att skriva mer, om hon/han vet att man inte blir nedsablad bara för att man skriver något som inte faller någon annan in.
Vem tycker du blivit nedsablad?
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Jaramaz » mån 14 maj 2012, 20:35

Jo, men visst har det varit lite svingar i denna tråd. Berra2 har ju en poäng i att det är svårt att rekrytera nya skribenter till ett expertvälde, speciellt om det varken följer med ära, berömmelse eller rikedom.

Andra sidan av myntet är att här diskuteras mycket av karaktären råd och rekommendationer. När det kommer till kritiska områden, som hål i båten, så är det högst rimligt att felaktiga råd kritiseras. Och så är vi där!
Nu har jag inte refererat till något specifikt i just denna tråd, resonemanget är generellt.

Det är alltså nästan oundvikligt att det bränner till ibland. Samtidigt ...

/J

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: "proppa" bordsgenomföring?

Inlägg av Berra2 » mån 14 maj 2012, 22:10

Jo, jag tycker också att vi ska påpeka det så om är fel de gånger det behövs. Det är bra och viktigt.
Men, i denna som all annan kommunikation, är tonen är viktig. Ingen båt löper större risk att sjunka för att vi varit trevliga på detta forum, tvärt om lär sig fler mer om vi har trevlig ton och uppmuntrar varandra.

Skriv svar