Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av speed295 » mån 07 maj 2012, 10:22

Hallå alla glada båtägare....

Har skrapat och slipat ren hela botten på Fotrissimo´n. Dom saknar tydligen gelcoat under vatten linjen, för det kom fram ren glasfiberplast.

Botten är ca 30m2, det är ingenting man vill slipa ner igen, så det är av högst vikt att resultatet blir bra.

Min fundering nu är ska man köra Gelshield 200 eller kan man med gott samvete köpa någon industri epoxi färg som ger samma resultat?

Hoppas att ni som redan gjort det jag nu håller på med kan komma med tipps eller länktipps till någon annan tråd som tar upp temat.

Tack på förhand
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av Anders S » mån 07 maj 2012, 12:56

speed295 skrev:Hallå alla glada båtägare....

Har skrapat och slipat ren hela botten på Fotrissimo´n. Dom saknar tydligen gelcoat under vatten linjen, för det kom fram ren glasfiberplast.

Botten är ca 30m2, det är ingenting man vill slipa ner igen, så det är av högst vikt att resultatet blir bra.

Min fundering nu är ska man köra Gelshield 200 eller kan man med gott samvete köpa någon industri epoxi färg som ger samma resultat?

Hoppas att ni som redan gjort det jag nu håller på med kan komma med tipps eller länktipps till någon annan tråd som tar upp temat.

Tack på förhand
Gelshielden är helt OK som skyddsskikt, men du får måla (typ) sju lager. (Been there, done that...). Fördelen är att den torkar vackert och sträcker bra, så man får en vettigt slät botten. Om du litar på din rollerteknik kan man använda epoxy (lösningsmedelsfri) - då blir det billigare och färre målningsomgångar. Men det krävs litet mer teknisk målarskicklighet och värme i både luften och skrovet.
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av Nubben » mån 07 maj 2012, 15:01

Teknos Inerta primer 5 används flitigt av båtägare på andra sidan östersjön i alla fall.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av coppertail » mån 07 maj 2012, 17:29

Jag vet inte vem som tillverkar Biltemas epoxyprimer.
Men både förpackning och innehåll känns väldigt bekant på något vis.
Jag gillar den, särskillt för 169 kronor burken.

EDIT: 149 kronor burken kostade den visst. Tillverkare så gissar jag samma som LeFant.
Senast redigerad av 1 coppertail, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av Seawolf » mån 07 maj 2012, 22:19

speed295 skrev:Hallå alla glada båtägare....

Har skrapat och slipat ren hela botten på Fotrissimo´n. Dom saknar tydligen gelcoat under vatten linjen, för det kom fram ren glasfiberplast.
Lars Olof Norlin specade att Allegro-båtarna samt Fortissimo INTE skulle ha gelcoat under vattenlinjen. I stället lade man ren genomskinlig polyester i ett skikt ytterst. L-O menade att då fick man ett tätare skikt än man får med pigmenterad polyester=gelcoat.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av speed295 » mån 07 maj 2012, 22:29

Billig är bra, men har man lagt ner en månads hårt gnetande (ca) så vill man helst att resultatet ska bli Kanon...

Sen skulle det inte vara helt fel att få epoxin i ex vitt och grått. Så man ser var man har varit och ser att det täcker ordentligt.

Behöver man någon sorts primer som biter fast i "plastskrovet" ?

Tack för era tipps
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av Anders S » tis 08 maj 2012, 06:38

Seawolf skrev:
speed295 skrev:Hallå alla glada båtägare....

Har skrapat och slipat ren hela botten på Fotrissimo´n. Dom saknar tydligen gelcoat under vatten linjen, för det kom fram ren glasfiberplast.
Lars Olof Norlin specade att Allegro-båtarna samt Fortissimo INTE skulle ha gelcoat under vattenlinjen. I stället lade man ren genomskinlig polyester i ett skikt ytterst. L-O menade att då fick man ett tätare skikt än man får med pigmenterad polyester=gelcoat.
Det är några andra småskillnader mellan gelcoat och lamineringspolyester också, men knepet är välkänt. Det greppet var mycket vanligt på jollar och andra båtar som inte normalt ligger i vatten, men då mer för att spara vikt. Jag skulle tro att det är pigmentet som saknas (som är principiellt bra för fuktskyddet), i övrigt finns nog de förtjockningsmedel som måste till för att bygga ett tillräckligt tjockt skikt. I saken; har "speed295" någon som helst anledning att misstänka att ytmattan blottlagts vid slipningen?

Det är standard att pigmentera de olika skikten olika, det behövs inte kraftfulla färger för att ögat skall se. Till epoxy finns det pigment man kan röra ner i från leverantörerna, färgerna brukar finnas i två. Jag hade valt endera ett färgprogram (med lösningsmedel) från Hempel eller International (eller någon annan etablerad tillverkare) och följt deras instruktioner till fullo, eller så hade jag valt ett epoxyprogram från någon av de kända leverantörerna och varit mycket vaken på deras instruktioner. Vi har målat våra två senaste båtar med Gelshield, så det tror vi på. Priset är högt, men i relation till sliptider, ansträngning och resultat känns inte pengarna som en kritisk faktor. Sedan är "fusk" ibland möjligt för erfarna fuska... eh, målare, men haken för "oss" är att vi saknar erfarenheten att avgöra när man kan ta en genväg. Därför följer man reglerna, även då man undrar över deras giltighet.

PS: angående olika färger: Det är inget som hindrar att man på "sista skiktet" slår samman det man har kvar av grå och grön. I alla fall inte under vattnet :-)
Anders S

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av speed295 » ons 09 maj 2012, 09:44

har "speed295" någon som helst anledning att misstänka att ytmattan blottlagts vid slipningen?
Båten är renslipad ner till den genomskinliga polyestern. Inte ända ner till glasfiber matta. var det svar på frågan?, har aldrig hört "ytmatta"....

Har fått pris på industri epoxi.... ca 140:- / liter, men ska begära en offert på gelshield 200 programet...

Jag vill som sagt inte vara för snål
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av Anders S » ons 09 maj 2012, 11:05

speed295 skrev:
har "speed295" någon som helst anledning att misstänka att ytmattan blottlagts vid slipningen?
Båten är renslipad ner till den genomskinliga polyestern. Inte ända ner till glasfiber matta. var det svar på frågan?, har aldrig hört "ytmatta"....

Har fått pris på industri epoxi.... ca 140:- / liter, men ska begära en offert på gelshield 200 programet...

Jag vill som sagt inte vara för snål
Ytmatta är en särskild, finvävd matta som ligger närmast gelcoaten (vi kallar den för det, även om den är klar). Den är till för att stabilisera och ge styrka och täthet till ytskiktet. Den hindrar också att fibrer från grova mattor "tittar ut " med tiden, om gelcoaten skulle ha en svaghet eller bubbla, sådant händer ibland. Man ser direkt om man slipat så långt.

Jag håller epoxy som precis lika lämplig som Gelshield ("färg") men färgen är snällare att måla och funkar i litet sämre väder. Epoxy blir (bevisat av massor med behandlade båtar) också mycket bra och pålitligt, men är svårare att måla slätt och man kan åka på slipning av ytan mellan skikten med otur. Till 140 kronor litern kommer du hur som helst inte att hitta ett färgprogram som kommer i närheten. Till exempel bygger epoxy dubbelt mot färg, och du målar "bara" fyra skikt där du målar sju med färgen.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av Jaramaz » ons 09 maj 2012, 15:06

"Industriepoxi" kan trots sin seghet få en hård yta. Mycket hård. Att slipa den för att få fäste för antifouling (eller ev primer) är inte helt kul. Försök kolla innan köp!

Likaså kan det vara värt att få kläm på viskositeten vid målning. Epoxi finns i alla möjliga viskositeter, det är definitivt inte kul att måla något tjockflytande.

Annars ... Har Anders helt rätt: Det låter sällsynt bra med 140:-/l.

/J

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av Peter_K » tor 10 maj 2012, 10:07

Jag håller på nu med Biltemas epoxy på min båtbotten.
Fugerar jättebra att lägga på, hur den är i sjön vet jag ju inte än förstås.
Att den inte finns i grått har jag löst med brytpasta avsedd för färg.
Jag hade lite "grön umbra" hemma, vilket gör färgen grå.
Tillverkaren rekommenderar 4-5 lager, så jag kör sex lager.
Sista lagret våtslipar jag, låter härda ut, sedan på med ett lager Lefants primer och två lager Lefant Nautica.
Och - PLUMS! i sjön...
Alla borde ha skägg

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av jaba » fre 18 maj 2012, 18:52

Jag tror anledningen till avsaknad av pigment på allegro / fortissimo var att lättare se luft i laminatet..
för att minska risken för böldpest

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av speed295 » lör 19 maj 2012, 11:31

Ju mer jag läser om Epoxi och epoxi målning, ju mindre inser jag att jag vet....

Att säga att man målat med epoxi är nästan som att säga att jag målat huset med färg, men vadå för färg?...

Epoxi finns väl i en hel hög med olika recept, vad jag förstått efter ha läst ett gäng med trådar i ämnet.

Vissa målar med ren wescoast epoxi, andra med gelshield eller high protect.

http://www.bostream.nu/oe36/html/proj_renslip.htm Den här killen målar först med ren epoxi och sen med gelshield.

Ren epoxi luktar ingenting, men epoxi färgerna luktar en massa.... är det lösningsmedlen i färgen som luktar då?


Båten har stått på land nu i snart 2 år .... okey då 1år och ca 8 månader.... Längtar till plasket.....
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: Gelshield 200 lr något likvärdigt fast billigare?

Inlägg av speed295 » ons 30 maj 2012, 19:53

Nu har jag köpt färg

det blev Tema coat RM40 en industri epoxi, som flera båtägare här i västerås har kört med.
16l och ca 140:-/l

Det enda som jag funderar på nu är om man ska köra en lösningsfri epoxi typ west coast dom första lagrena? Eller är det överkurs?

rollrar, mät burkar och tråg hittade jag hos De-ijssel-coatings till bra pris 20:-/roller, som tål 2 komp epoxi färg

http://www.de-ijssel-coatings.se/produk ... stillbehor

Tack för era tipps :)
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Skriv svar