Axeltätning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gaidin
Diamantmedlem

Axeltätning

Inlägg av Gaidin » mån 07 maj 2012, 09:20

Hej Hjärntrusten!

Jag skall byta axelgenomföring på min Möre 30 och hade tänkt mig en Black Jack.
Vega Marin har en liknande produkt: http://www.vegamarin.se/propeleraxeltat ... c-214.aspx

Är det någon som testat denna? Som jag förstår det behöver man inte klämma igång denna vid sjösättning då det kommer in vatten i muffen som sedan hålls kvar genom att man ansluter en slang uppåt som avslutas ovan vattenlinjen.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Axeltätning

Inlägg av Ridax » mån 07 maj 2012, 09:39

Jag har den och den fungerar fint (vilket säkert även Black jack skulle göra). Till luftningsnippeln ansluter du bara en slang som du drar upp en bit ovanför vattenlinjen (och sätter fast ordentligt där). Du behöver inte ansluta den änden till något eftersom det bara kommer luft ur den. På detta sätt slipper du "burpa" (klämma) på blåsan vid sjösättning på våren. I våra farvatten så är det ju en begränsad fördel, då det kanske inte är så jobbigt att burpa den en gång på våren. Där det finns tidvatten och båten torrställs dygnsvis så är denna funktion mer eftersträvansvärd.

En annan skillnad mellan denna tätning och Black jack är att du har en öppning för att fylla på smörjning. På Black jack så har du istället ett speciellt plastvektyg där du skjuter in fett via axelöppningen.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » mån 07 maj 2012, 09:46

Det låter ju som en mer genomtänkt lösning, det får bli en sådan.
Plastverktyget till Black Jack har jag sett, det såg ut som något tillverkat av en orange engångsmugg, det känns som om den kommer att gå sönder efter andra säsongen...

Tack för det snabba svaret Ridax!

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 07 maj 2012, 10:23

Jag brukar bara klämma på blackjacken så att den blir en öppning mellan den och propelleraxeln, trycka in lite fett och snurra lite på axeln innan sjösättning. Efter sjösättning luftar jag den och glömmer sedan bort den tills nästa sjösättning. Jag har ingen aning om varför man ska använda ett speciellt verktyg för att få in fettet i den.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 maj 2012, 13:07

Baksidan med Black-Jack och den här (förmodligen italienska) tätningen är att de är beroende av att axeln är slät och fin. Verktyget för att smeta fett (det skall sitta en klick i "förråd" på insidan är bara för att man inte skall skada tätläppen i gummit, den är känsligare än man tror. Byter man black-jack (eller liknande) kan det därför vara klokt att se till att tätläppen får en ren och slät axelyta att löpa mot. Det räcker att flytta blackjacken några mm på stävröret vid nyanskaffning av en likadan - byter man märke blir det sannolikt så i alla fall. Men axeln skall vara helt perfekt polerad och rund, inget mindre.

Det kan också nämnas att luftningsslangen kan användas som tillflödesslang också, om båten går så fort att att vattnet sugs ur propellerröret. Då tar man litet kylvatten från motorns utlopp till detta, via ett T-rör. Men på en segelbåt skall det inte behövas.
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » mån 07 maj 2012, 15:04

Tänkvärt

När jag fått bort axeln och den gamla tätningen får jag helt enkelt göra en inspektion. Om nu axeln är repig, oval och rostig, är det annan tätning som gäller eller är det axelbyte?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 maj 2012, 15:30

Gaidin skrev:Tänkvärt

När jag fått bort axeln och den gamla tätningen får jag helt enkelt göra en inspektion. Om nu axeln är repig, oval och rostig, är det annan tätning som gäller eller är det axelbyte?
Det kommer den inte att vara. Men har du svagt spårad axel, där den gamla tätningen ätit spår (kanske en traditionell packbox?) så skall du akta så att du inte får tätning just där. En polering med autosol och att ditt känsligaste finger inte känner någon ojämnhet räcker. Det jag sett är målarfärg eller ingrodd smuts saboterat en ny packning på kort tid. (Läpptätning, litet mer tekniskt).

Men OM det är så illa, så finns det lösningar: En dyrare sorts axeltätning finns, där tätytan sitter i ena delen och sätet i den andra. http://www.tnorrismarine.co.uk/manecraft.php (Jag har en sådan). Men de kostar (numera) så mycket att man kan räkna hem en ny axel och en ny black-jack(variant) med minsta tur.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » tor 10 maj 2012, 06:47

Anders S skrev:Men OM det är så illa, så finns det lösningar: En dyrare sorts axeltätning finns, där tätytan sitter i ena delen och sätet i den andra. http://www.tnorrismarine.co.uk/manecraft.php (Jag har en sådan). Men de kostar (numera) så mycket att man kan räkna hem en ny axel och en ny black-jack(variant) med minsta tur.
Manecraft har höjt sina priser kraftigt men det finns alternativ som heter PSS. Kolla på
http://www.goteborgsmarincenter.se/prod ... ar-1696387
där produkten beskrivs med lite bilder.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 10 maj 2012, 08:13

paliswe skrev:
Anders S skrev:Men OM det är så illa, så finns det lösningar: En dyrare sorts axeltätning finns, där tätytan sitter i ena delen och sätet i den andra. http://www.tnorrismarine.co.uk/manecraft.php (Jag har en sådan). Men de kostar (numera) så mycket att man kan räkna hem en ny axel och en ny black-jack(variant) med minsta tur.
Manecraft har höjt sina priser kraftigt men det finns alternativ som heter PSS. Kolla på
http://www.goteborgsmarincenter.se/prod ... ar-1696387
där produkten beskrivs med lite bilder.
Ser bra ut, den också.

För min båt skulle an tätning kosta 2.500 ungefär, i runda slängar kostar en läpptätning ("Black-Jack med varianter) runt en tusenlapp. Frågan kan ju vara om man hittar en ny axel för mellanskillnaden, om man nu skulle ha spår i tätningsområdet. (Spår är inget problem för de tätningar som har en egen tätyta). Sleipner (säkert inte billigast) tar ca 2700 för en 30 mm axel på 1.5 meter så ekonomiskt kan en tätning av PSS/MAnecraft-typ vara vettigt om axeln är felfri för övrigt. Funktionellt är nog en Black-Jackvariant bra nog.

Både med Black-Jack och PSS/Manecraft-modellerna måste axeln dras ur sin fläns för att kunna installera, medan en konventionell packbox kan underhållas (byta flätan) utan att dra axeln. För att montera den krävs dock att axeln dras, där också. Många (jag också) uppskattar mycket att de nya modellerna på tätning inte läcker så mycket, medan baksidan med de rätt robusta packboxarna är att de läcker en droppe i minuten i drift. Med en fettkopp kan man enkelt täta dem i veckorna i hamn, dock.

Jag har (jag är sån) en traditionell packbox som reserv i båten, om (mot förmodan) något skulle kunna hända. Detta eftersom den allra första packboxen havererade och innebar en vecka på land, mitt i säsongen för att ordna fram en ersättning. Det som tar två timmar på land, med delar, verktyg och rostolja till hands tar lätt en vecka om man skall skicka efter delar från Långtbortistan.
Anders S

Skriv svar