Vp startar trögt
Vp startar trögt
Hej
En kompis till mig har en något trögstartad Penta 2001, allt verkar ok och motorn går bra när den går.Den förra ägaren har satt på en gummibälg typ en sådan till utombordare som bränslepump . Den sitter innan matarpupmen, Varför gör man så ?? kan det vara att matarpumpen är dålig känns fel att ha onödigt med skarvar på bränsle ledningen
//Johan
En kompis till mig har en något trögstartad Penta 2001, allt verkar ok och motorn går bra när den går.Den förra ägaren har satt på en gummibälg typ en sådan till utombordare som bränslepump . Den sitter innan matarpupmen, Varför gör man så ?? kan det vara att matarpumpen är dålig känns fel att ha onödigt med skarvar på bränsle ledningen
//Johan
Re: Vp startar trögt
Trolig gissning: Gummibälgen sitter där för att kunna lufta lätt, som i sig inte är en dum ide, vid filterbyte, t e x.
Spekulativ gissning: Det läcker en smula någonstans i bränslesystemet. Blåsan kan ha installerats som en "quick fix" för att enkelt lufta bort ett sådant problem. Jag hade (dubbel)kollat filter, vattenavskiljare, matarpump, ledningar och slangklämmor för täthet. En luftläcka behöver inte droppa om den sitter på sugsidan. Torra slangar kan vara en bov på en äldre båt.
Spekulativ gissning: Det läcker en smula någonstans i bränslesystemet. Blåsan kan ha installerats som en "quick fix" för att enkelt lufta bort ett sådant problem. Jag hade (dubbel)kollat filter, vattenavskiljare, matarpump, ledningar och slangklämmor för täthet. En luftläcka behöver inte droppa om den sitter på sugsidan. Torra slangar kan vara en bov på en äldre båt.
Anders S
Re: Vp startar trögt
Välkomna honom i gänget. De är sådana.omega skrev:Hej
En kompis till mig har en något trögstartad Penta 2001
Kräver också fräscht startbatteri, bara för att de går runt fint betyder det inte att de tänker starta.
Re: Vp startar trögt
Tja när du säger det så är min spontana känsla att startmotorn är lite slö ,trots nya batterier.den vill liksom inte upp i varv. Men detta är bara Som det låter
Re: Vp startar trögt
Denna serie av motorer (2001, 2002 och 2003) har en kallstartsfunktion . Ingen sådan motor jag har träffat på har varit svår att starta om man aktiverar denna funktion. Om inte motorn varit defekt förstås.
Man gör det med att lägga ur vaxeln, sen ge fullgas, sen drar man ut stopparen och skjuter in den igen. Då har kallstarten aktiverats och man startar sen.
När motorn kommit igång och oljetrycket kommit upp, så avaktiveras kallstartsfunktionen igen.
Man gör det med att lägga ur vaxeln, sen ge fullgas, sen drar man ut stopparen och skjuter in den igen. Då har kallstarten aktiverats och man startar sen.
När motorn kommit igång och oljetrycket kommit upp, så avaktiveras kallstartsfunktionen igen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Vp startar trögt
Modellerna i 2001--3-serien har en speciell chokefunktion. Man ska dra två gånger i stoppen. Därefter startar de ofta lätt även när det är kallt. En varm sommardag behöver kompisen troligen inte heller choka.
Själv tycker jag det är en mindre god idé att ge kraftig gas vid start eftersom motorn då rusar upp när den är kall. Använder man chokefunktionen startar min 2003:a ofta i tomgångsläge eller med kanske 20%-gas om det är kallt.
Själv tycker jag det är en mindre god idé att ge kraftig gas vid start eftersom motorn då rusar upp när den är kall. Använder man chokefunktionen startar min 2003:a ofta i tomgångsläge eller med kanske 20%-gas om det är kallt.
Henric D
Re: Vp startar trögt
kan vara ett tips att backventilen inuti blåsan är dålig ( gummilapp som inte gillar diesel en längre tid)..byt blåsa
Re: Vp startar trögt
Dieselmotorer har ingen choke däremot oftast en kallstartfunktion. Enligt instruktionsboken för 200X: "Drag ut och tyck in stoppreglaget".
Man kan göra detta några gånger så att kallstarten verkligen hoppar in.
Alla dieslar startar på fullgas dvs insprutningspumpen står i maxläge. "Gasen" påverkar bara varvtalsregulatorn, den blir inte aktiv först när motorn börjar gå. Kallstartsfunktionen påverkar insprutningspumpen så den ger extra mycket bränsle tills varvtalet ökar. Så en 200X ska starta utan "gas". Men det gör den oftast inte, man måste vid kall motor oftast ge ordentligt med "gas" och snabbt dra ner när motor tänder.
Eftersom jag inte riktigt var nöjd med startegenskaperna så tog jag ur spridaren och konstaterade att dess funktion var god. Nästa steg var att låna ett kompressionsinstrument. Nu hade de redan lånat ut det, men när min "varvskompis" fick veta vilken motor det var sa han att dessa brukar bli sega att starta med tiden, dock brukar de alltid starta förr eller senare. Det man kan misstänka är att tex matarpumpen har svårt att få fram tillräckligt med bränsle vid de låga varv. Vissa har satt dit elektrisk matarpump och upplever då att motorn startar lättare. Man kan också misstänka att kallstartsfunktionen "hoppar ur" för tidigt.
Men med ett bra startbatteri som ständigt hålls fulladdat mha solpanel så startar motorn snällt varje gång även om det tar en stund.
Man kan göra detta några gånger så att kallstarten verkligen hoppar in.
Alla dieslar startar på fullgas dvs insprutningspumpen står i maxläge. "Gasen" påverkar bara varvtalsregulatorn, den blir inte aktiv först när motorn börjar gå. Kallstartsfunktionen påverkar insprutningspumpen så den ger extra mycket bränsle tills varvtalet ökar. Så en 200X ska starta utan "gas". Men det gör den oftast inte, man måste vid kall motor oftast ge ordentligt med "gas" och snabbt dra ner när motor tänder.
Eftersom jag inte riktigt var nöjd med startegenskaperna så tog jag ur spridaren och konstaterade att dess funktion var god. Nästa steg var att låna ett kompressionsinstrument. Nu hade de redan lånat ut det, men när min "varvskompis" fick veta vilken motor det var sa han att dessa brukar bli sega att starta med tiden, dock brukar de alltid starta förr eller senare. Det man kan misstänka är att tex matarpumpen har svårt att få fram tillräckligt med bränsle vid de låga varv. Vissa har satt dit elektrisk matarpump och upplever då att motorn startar lättare. Man kan också misstänka att kallstartsfunktionen "hoppar ur" för tidigt.
Men med ett bra startbatteri som ständigt hålls fulladdat mha solpanel så startar motorn snällt varje gång även om det tar en stund.
Re: Vp startar trögt
Man skall alltså följa Volvo Pentas anvisning för kallstart minutiöst, se punkterna 4 och 5 i urklippet som bifogas. Utan BÅDE kallstartsmanöver OCH nära fullgaspådrag är 200X-serien tjuriga vid kallstart. Detta innebär att man gör kallstart med spaken kvar i fullgasläget efter att man har dragit ut och släppt stopparen. Och som sagt, alla de motorer i denna serie jag kallstartat har dragit igång inom några sekunder, även vid vårens första provstart på land i nollgradigt väder.
Senast nu i vår, med en alldeles nyinstallerad 2003:a i båten med nya bränsleledningar. Efter sedvanlig luftning endast med den påbyggda membranpumpen och luftskruven ovanpå finfiltret och kallstart efter handboken startade den efter c:a 3 sekunder vid nollgradigt. Sen gick den lite kryckigt i kanske 5 sekunder tills den tryckt ut lite kvarvarande luftfickor i spridarmatningar mm. Men sen dess startar den som en klocka, kall som varm.
Notera att anvisningen också säger att varmstart skall ske med en smula pådrag på spaken, men då brukar det fungera även utan gaspådrag.
Senast nu i vår, med en alldeles nyinstallerad 2003:a i båten med nya bränsleledningar. Efter sedvanlig luftning endast med den påbyggda membranpumpen och luftskruven ovanpå finfiltret och kallstart efter handboken startade den efter c:a 3 sekunder vid nollgradigt. Sen gick den lite kryckigt i kanske 5 sekunder tills den tryckt ut lite kvarvarande luftfickor i spridarmatningar mm. Men sen dess startar den som en klocka, kall som varm.
Notera att anvisningen också säger att varmstart skall ske med en smula pådrag på spaken, men då brukar det fungera även utan gaspådrag.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Vp startar trögt
Det finns tydligen olika instruktionsböcker, min (tryck sept 1990) stå inget om maxläge vid kallstart. Så är det dock för vissa andra motorer.
Vid närmare eftertanke är det nog så att 2001:an behöver bra startbatteri, kanske är startmotorn lite underdimensionerad? Mitt startbatteri började bli dåligt och det gick inte att starta med det om motorn var kall även om motorn gick runt fint. Men startade jag från husbatterierna så hoppade den igång direkt. Får se hur det blir med nytt startbatteri.
Det är nog också en viss skillnad mellan 2001 och 2003, med fler cylindrar behöver man vrida mindre innan någon cylinder tänder.
Varvsgubbarna pratade bara om just 2001 som trögstartad, de brukar veta vad de pratar om.
Vid närmare eftertanke är det nog så att 2001:an behöver bra startbatteri, kanske är startmotorn lite underdimensionerad? Mitt startbatteri började bli dåligt och det gick inte att starta med det om motorn var kall även om motorn gick runt fint. Men startade jag från husbatterierna så hoppade den igång direkt. Får se hur det blir med nytt startbatteri.
Det är nog också en viss skillnad mellan 2001 och 2003, med fler cylindrar behöver man vrida mindre innan någon cylinder tänder.
Varvsgubbarna pratade bara om just 2001 som trögstartad, de brukar veta vad de pratar om.
Re: Vp startar trögt
Även enligt din instruktion skall man (3) ge delpådrag med spaken. Varmt eller kallt. Vid kallstart (4) gör man sen stopparmanövern. Ingenstans står att man skall dra ner pådraget därefter innan man startar.bosseh skrev:Det finns tydligen olika instruktionsböcker, min (tryck sept 1990) stå inget om maxläge vid kallstart. Så är det dock för vissa andra motorer.
Sedemera tycks Volvo Penta erfarit att man uppnår ännu tillförlitligare start om man har fullt pådrag vid manöver (4) , kallstart.
Se dateringen på den instruktion jag relaterar till. Det där med vikten av kondition på startbatteri har jag aldrig erfarit. Under de 25 år jag använt 3 olika 200X-motorer har de alltid (100,00% av försöken) startat inom 1-3 sekunder, där 3 berott på finfilterbyten. Men visst, jag har bra koll på att kablar och anslutning har bra kontakt osv. Senast nu med 2003:an märker jag att startmotorn går lite saktare, men jag misstänker det beror mest på att den är 1 1/2-polig och har alltså en extra solenoid för att koppla batteriminus till motorgods just då startmotorn skall köra, och att jag vid renoveringen av denna solenoid kanske inte fick dess kontaktytor att bli helt parallella.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Vp startar trögt
Det står "något" vilket jag tolkar som "Dead Slow" men det står definitivt inte max.Seawolf skrev: Även enligt din instruktion skall man (3) ge delpådrag med spaken. Varmt eller kallt. Vid kallstart (4) gör man sen stopparmanövern. Ingenstans står att man skall dra ner pådraget därefter innan man startar.
Verkar rimligt. Jag tror 2001 slutade tillverkas 1991 eller 92 så min instruktionsbok som levererades med motorn -92 tillhör de sista för 2001:orna. Det flesta verkar vara överens om att det är max gas som gäller. En intressant detalj är att trögheten i att starta är densamma en kylen höstmorgon som en varm sommardag. Undantaget är när motorn forfarande är driftvarm.Seawolf skrev: Sedemera tycks Volvo Penta erfarit att man uppnår ännu tillförlitligare start om man har fullt pådrag vid manöver (4) , kallstart.
Du kanske har mer tur? Jag kollade på olika forum och det finns gott om folk som vittnar om att 2001 är tröga i starten så det är nog inte helt ovanligt. Tidigare har jag bland småmotorerna mest haft Yanmar där man knappt behövde nudda startknappen för att de skulle hoppa igång. Jag har också en del erfarenhet av Sabb, Lister, Petter, Bukh mfl. Dessa var också alltid mycket mer lättstartade än Volvo Penta motorerna. Kalla vinterdagar var man alltid tvungen att använda startgas för att få igång Volvomotorerna.Seawolf skrev: Under de 25 år jag använt 3 olika 200X-motorer har de alltid (100,00% av försöken) startat inom 1-3 sekunder, där 3 berott på finfilterbyten.
Re: Vp startar trögt
Jag har sällan sån tur. Det konstiga är att de olika 200X-motorer jag kört på andra båtar än min egen har också de startat hur snällt som helst, bara man följer proceduren med att ha minst ett pådrag som motsvarar ungefärligt marchvarv. Men visst är den gamla manual tveksamt formulerad när du (inte utan viss relevans) uppfattar det behövliga pådragsläget som "nästan tomgång". Det figurerar även en del engelskspråkiga manualer på nätet som uttryckligen anger önskat kallstartspådrag till 75% av fullt....
Kollar man verkstadsmanualen där insprutningsmekanismen beskrivs så förstår man bättre varför man måste ha ett rejälare pådrag då man manövrerar stopparen.
Dessa motorer har ju ett grundmurat rykte att vara svårstartade, och den dåliga anvisningen är säkerligen boven..... (Sätt en yngre bilförare i en gammal bil med choke, och han kommer inte ur fläcken en kall dag. Vad är en choke, och vad gör man den????)
Vidare har de ett dåligt rykte att läcka sjö- och glykolvatten omkring sig i tid och otid. Också detta är sant, försåvitt man inte är minutiös då man haft isär något av alla de yttre kopparrör som ingår i dessa kylsystem, och byter de speciella gummitätningarna till nya. Det positiva med dessa svagheter är att bra begagnade 200X-motorer är rätt billiga, trots att de eljest är ganska tillförlitliga. Bara man läst på läxan om dem.
Kollar man verkstadsmanualen där insprutningsmekanismen beskrivs så förstår man bättre varför man måste ha ett rejälare pådrag då man manövrerar stopparen.
Dessa motorer har ju ett grundmurat rykte att vara svårstartade, och den dåliga anvisningen är säkerligen boven..... (Sätt en yngre bilförare i en gammal bil med choke, och han kommer inte ur fläcken en kall dag. Vad är en choke, och vad gör man den????)
Vidare har de ett dåligt rykte att läcka sjö- och glykolvatten omkring sig i tid och otid. Också detta är sant, försåvitt man inte är minutiös då man haft isär något av alla de yttre kopparrör som ingår i dessa kylsystem, och byter de speciella gummitätningarna till nya. Det positiva med dessa svagheter är att bra begagnade 200X-motorer är rätt billiga, trots att de eljest är ganska tillförlitliga. Bara man läst på läxan om dem.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Vp startar trögt
Angående bollpumpen. Jag monterade en sådan på sugledningen från tanken före vattenavskiljaren och den elektriska bränslepumpen enbart för att kunna trycksätta ledningen och därmed se om det fanns något tjyvläckage före bränslepumpen.
Staffan
Staffan