Klibbiga mantåg
Klibbiga mantåg
Vänder mig till oraklet Sailguides forum för vägledning och råd:
Mitt mantåg (kanske 5 år på nacken) har blivit smutsigt och klibbar även. Det är vajer som är överdragen med krympplast.
Hur få rent och ta bort klibberiet (i och med att det klibbar så fastnar skiten gissar jag)? Har prövat med Jif, men upplever ingen riktig bättring.
Någon som upplevt liknande?
Någon som med framgång har åtgärdat detta?
Erfarenheter premieras, råd är också välkomna.
*Uppdaterat* det var Jif (inte Vim) jag inte lyckats så bra med.
Mitt mantåg (kanske 5 år på nacken) har blivit smutsigt och klibbar även. Det är vajer som är överdragen med krympplast.
Hur få rent och ta bort klibberiet (i och med att det klibbar så fastnar skiten gissar jag)? Har prövat med Jif, men upplever ingen riktig bättring.
Någon som upplevt liknande?
Någon som med framgång har åtgärdat detta?
Erfarenheter premieras, råd är också välkomna.
*Uppdaterat* det var Jif (inte Vim) jag inte lyckats så bra med.
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Re: Klibbiga mantåg
Jorå, det är alltför vanligt. Jif (med grön scotch-brite) har fungerat, men gör det inte det så har diverse lösningsmedel också funkat hyfsat. Bäst att börja med snälla lösningsmedel som fotogen/lacknafta, och sedan gå uppåt som via bensin till aceton. Mer än så vill inte jag gå, aceton tar det mesta, ibland för bra.
Det finns säkert något dyrt specialmedel att köpa.
/J
Det finns säkert något dyrt specialmedel att köpa.
/J
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
jag tog i lite för mycket med kemikalier och det hela slutade med att jag fick ta fram kniven och ta bort all krympslang och sätta dit ny - man lär sig av sina misstag (men borde ibland kanske lära av andras)
//Mats
jag tog i lite för mycket med kemikalier och det hela slutade med att jag fick ta fram kniven och ta bort all krympslang och sätta dit ny - man lär sig av sina misstag (men borde ibland kanske lära av andras)
//Mats
Scanner 391 nr 142
Jag har helt skippat plastöverdraget på mantågen. Ser snyggare ut med naken wire, man slipper risken för spaltkorrosion och dessutom så ser man när det börjar bli dags att byta.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Dessutom blir man av med hår på benen.hedgehog skrev:Jag har helt skippat plastöverdraget på mantågen. Ser snyggare ut med naken wire, man slipper risken för spaltkorrosion och dessutom så ser man när det börjar bli dags att byta.
Men jag håller med, enklare och snyggare.
Man kan experimenter med att dra på transparent silikon, jag har testat på vant och det satt kvar under några år som jag hade kvar båten.
Ta en slägga och något halvhårt motstånd eller kniv beroende på hårdheten på plasten.
Ta bort allt överdrag, kontrollera att vajern inte är skadad.
Överdragen är alltid på väg att ta slut.
Ta bort allt överdrag, kontrollera att vajern inte är skadad.
Överdragen är alltid på väg att ta slut.
Hehe, det är sant. Fast det uppfattas som en fördel av halva besättningen.bosseh skrev:Dessutom blir man av med hår på benen.hedgehog skrev:Jag har helt skippat plastöverdraget på mantågen. Ser snyggare ut med naken wire, man slipper risken för spaltkorrosion och dessutom så ser man när det börjar bli dags att byta.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Och barnen lär sej nya ordhedgehog skrev:Hehe, det är sant. Fast det uppfattas som en fördel av halva besättningen.bosseh skrev:Dessutom blir man av med hår på benen.hedgehog skrev:Jag har helt skippat plastöverdraget på mantågen. Ser snyggare ut med naken wire, man slipper risken för spaltkorrosion och dessutom så ser man när det börjar bli dags att byta.
Prova att rengöra med vanlig båtpolish. Det funkar ofta på allehanda mjukplaster, fendrar mm.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
T röd funkar utmärkt.
Innan man tar till det grövre artilleriet kan det var ide att prova polish. Det tar en hel del. Vim o likn brukar innehålla slipmedel och efter avslutad behandling måste man lägg på vax annars blir det snabbt skitigt igen. Fendrar brukar behöva hård behandling, t o m Autosol. Vaxar man de sen ordentligt så åller de bra under säsongen och rengöringen brukar vara enklare nästa gång.
Jag börjar med lacknafta och tar sen T-sprit. Om det är det bästa vet jag inte men det funkar ganska ok. Blir det inte tillräckligt rent så får man övergå till "förstörande metoder" eller lära sig leva med lite skitig plast.
Jag börjar med lacknafta och tar sen T-sprit. Om det är det bästa vet jag inte men det funkar ganska ok. Blir det inte tillräckligt rent så får man övergå till "förstörande metoder" eller lära sig leva med lite skitig plast.
Polish kan nog också fungera, som Seawolf påpekade.bosseh skrev: .... prova polish. Det tar en hel del. Vim o likn brukar innehålla slipmedel och efter avslutad behandling måste man lägg på vax annars blir det snabbt skitigt igen. Fendrar brukar behöva hård behandling, t o m Autosol. Vaxar man de sen ordentligt så åller de bra under säsongen och rengöringen brukar vara enklare nästa gång.
Polish brukar vara en kombinationsprodukt med vax och slipmedel. Fint slipmedel förvisso, men slipmedel likväl.
Autosol, den vanliga krämen, är definitivt ett slipmedel. Dessutom något vax/fett så att det blänker så fint när man putsat ett tag, men slipar ordentligt gör det.
Skillnaden mellan Vim (som heter Jif sedan några år) och Autosol, förutom det där klegget som finns i Autosol? Svårt att känna skillnad på "kornstorleken", samma sak gäller alla de där flaskorna med "rubbing" utan vidare deklaration.
Nå, hursomhelst så satt jag där i helgen och putsade på överbygganden. Där finns det några svanhalsventiler i sån däringa plast, som sett väldigt trötta ut ett längre tag. Gulaktig hinna. Började med att putsa med ... rubbing, för det var det jag hade på trasan. Gick väl sisådär, det var tydligt att det jobbet skulle ta en evighet. Men, likaså tydligt att det fanns ett liv efter detta, bakom den gula hinnan fanns faktiskt vitt!
Provade lite annat som fanns intill mig. Av ren slump så hade jag en flaska med aceton, och si det löste upp det gula fint och bra. Gick på ett kick! I stort sett bara torka av.
Vad kan då den gula hinnan vara? ... förmodligen den tokige tidigare ägaren (alla tidigare ägare är per definition tokiga) som vaxat.
Aceton löser vax utomordentligt bra, det är därför man har det tillgängligt när man putsar upp sådant som kan ha blivit lite negligerat (som överbyggnaden). Lite försiktighet tillrådes, men det funkar ofta bra. På sån däringa plast, som man inte vet så mycket om, är det bäst att prova litet i ett hörn - det kan hända att plasten löses upp (då brukar den stelna till igen, så det är ingen fara, men då är det för kladdigt att använda i någon skala).
T-sprit som nämnts är också mycket bra, löser både fett- och vattenbunden smuts, men har inte alls samma förmåga att lösa upp fett/vax som aceton.
Tvål och diskmedel (mm sådant) är också bra på att lösa upp fett och vattenbundet, i vissa mängder. Från köket har vi erfarenheten att gratängformar och liknande kan få stå över natten i ett vattenbad med diskmedel, sedan är det enkelt att borsta bort.
/J
Jag använde Aceton på ett par fendrar i ren desperation. Mycket effektivt men plasten löstes upp, inget problem om man var snabb men minsta lilla man stannade upp så blandade sig plasten med skiten och fastnade "för evigt". Samma fenomen som att putsa plexiglas med kloroform.
Året efter upplevde jag att fendrarna var mycket svårare att rengöra sedan dess har jag unvikit Aceton.
Året efter upplevde jag att fendrarna var mycket svårare att rengöra sedan dess har jag unvikit Aceton.
Svarar mig själv.
Testat otaliga medel, allt från snäll rengöring till mer aggressiv rengöring till lättare lösningsmedel. Resultatet är att jag är fattigare, har lagt ner massa tid och kanske blivit aningen starkare i göra-rent-muskulaturen.
Mantågen är dock lika skitiga och kladdiga som före.
Tog därför och skalade dem (med kniv och värmepickadoll). Problemet löst.
Aldrig jag har vita mantåg igen. Slöseri av tid och pengar.
Testat otaliga medel, allt från snäll rengöring till mer aggressiv rengöring till lättare lösningsmedel. Resultatet är att jag är fattigare, har lagt ner massa tid och kanske blivit aningen starkare i göra-rent-muskulaturen.
Mantågen är dock lika skitiga och kladdiga som före.
Tog därför och skalade dem (med kniv och värmepickadoll). Problemet löst.
Aldrig jag har vita mantåg igen. Slöseri av tid och pengar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
prova med potatismjöl