Plast stripes VS Lackade Stripes?
Plast stripes VS Lackade Stripes?
Hej
tog bort alla gamla klistrade stripes idag för att fräscha upp båten, båda snobbranden och färgen mellan fönstren.
Nu sitter jag o funderar på om jag skall ersätta samtliga med lackerade ytor eller göra jobbet med nya plast stripes?
Vad tycker ni på forumet? Fördelar /nackdelar med båda?
Så som det ser ut nu så lutar jag åt att lacka dit nya då det vekar svårt att få ett snyggt resultat med plast stripes, själv med våtaplicering.
Vilken typ av lack skall man isåfall välja? En eller två komponent? Hur får man ett snyggt resultat utan ränder? Hur kommer man runt problemet att lite färg dras under maskeringen och skapar ett fult avslut?
mvh
Christian
tog bort alla gamla klistrade stripes idag för att fräscha upp båten, båda snobbranden och färgen mellan fönstren.
Nu sitter jag o funderar på om jag skall ersätta samtliga med lackerade ytor eller göra jobbet med nya plast stripes?
Vad tycker ni på forumet? Fördelar /nackdelar med båda?
Så som det ser ut nu så lutar jag åt att lacka dit nya då det vekar svårt att få ett snyggt resultat med plast stripes, själv med våtaplicering.
Vilken typ av lack skall man isåfall välja? En eller två komponent? Hur får man ett snyggt resultat utan ränder? Hur kommer man runt problemet att lite färg dras under maskeringen och skapar ett fult avslut?
mvh
Christian
Re: Plast stripes VS Lackade Stripes?
Jag skulle använt ny plaststipes.
Rikligt med såpvatten på både stripen och båten gör det möjligt att justera under monteringen.
Rikligt med såpvatten på både stripen och båten gör det möjligt att justera under monteringen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Hej Peterh
Varför det? Varför använda sig av plaststripes?
du får en snyggare yta än du kan penselmåla. och du kan ( med möda det erkänner jag) ta bortbanjo69 skrev:Hej Peterh
stripen igen och göra om det.
Det är mycket värre att ta bort ordentligt härdad lack.
Helt enkelt undvika så långt det går att göra något irreversibelt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Tape är snabbt och ganska enkelt att montera. Resultatet blir perfekt. Det kan vara ide att försöka ta hjälp av någon kille på en reklamfirma som brukar göra sådant här.
Målning har fördelen av att man kan bättra tex repor men arbetsinsatsen är mycket större. Ska man måla kan det vara ide att kolla någon modern "självslätande" färg.
Målning har fördelen av att man kan bättra tex repor men arbetsinsatsen är mycket större. Ska man måla kan det vara ide att kolla någon modern "självslätande" färg.
Plastfilm är klart bäst tycker jag! (Jag har målade ränder.)
Lätt att montera (följ tidigare råd) och inte svårt att reparera heller faktiskt. Man kan skära i nya bitar om det blir skador på filmen.
Fördel med film
Går lätt att ta bort jämfört med lack. Hårtork funkar utmärkt, då får man oftast med både plast och lim.
Ganska lätt att skarva i en bit som skadats. Vi har flera ggr skarvat i delar av båtens namn som sitter på båtens båda sidor mitt på friborden (utsatt läge).
Blir snygt direkt och kräver ingen torktid.
Kan bställas färdigt i rätt mått mm på reklambyrå. De kan även skära ut namn och andra mönset man ev. önsakr sig.
Nackdelar med film
Skadas lättare än lack.
Begränsat antal nyanser, men mång finns det.
Det blir nog dyrare än att köpa en burk färg.
Fördelar med lack
Mer hållbart mot nötniing.
Nackdelar med lack
Svårt/omöjligt att ta bort.
Svårt att få "perfekt".
Kan smeta av sig till plasten bredvid om man skaver över färgen.
Mackey
Lätt att montera (följ tidigare råd) och inte svårt att reparera heller faktiskt. Man kan skära i nya bitar om det blir skador på filmen.
Fördel med film
Går lätt att ta bort jämfört med lack. Hårtork funkar utmärkt, då får man oftast med både plast och lim.
Ganska lätt att skarva i en bit som skadats. Vi har flera ggr skarvat i delar av båtens namn som sitter på båtens båda sidor mitt på friborden (utsatt läge).
Blir snygt direkt och kräver ingen torktid.
Kan bställas färdigt i rätt mått mm på reklambyrå. De kan även skära ut namn och andra mönset man ev. önsakr sig.
Nackdelar med film
Skadas lättare än lack.
Begränsat antal nyanser, men mång finns det.
Det blir nog dyrare än att köpa en burk färg.
Fördelar med lack
Mer hållbart mot nötniing.
Nackdelar med lack
Svårt/omöjligt att ta bort.
Svårt att få "perfekt".
Kan smeta av sig till plasten bredvid om man skaver över färgen.
Mackey
Vattenlinjen kan vara svår att få till med stripes, eftersom båtens skrov kröker sig och man vill kompensera det med att göra den randen bredare i t ex fören och aktern där skrovet svänger in under båten. Övrigt föredrar jag tejp! Lägger på den med hjälp av såpvatten (vatten+diskmedel) som sprutas på skrovet, på med strajpen. Justera till rätt läge. Sedan trycker jag bort vattnet med en gummiskrapa.
Alla borde ha skägg
Hur tog du bort dem? Tänkte själv göra det, men de har suttit där i 25 år och det verkar vara ett sisofys-jobb som kräver ett antal helger. Eller har du något smart tips som löser upp plaststripen utan att skada gelcoaten?
Värm försiktigt med värmarpickadoll. Inte så den smälter, bara så det släpper. Använd plastskrapa (gammalt avlagt kreditkort?) för att kratsa.Puff skrev:Hur tog du bort dem? Tänkte själv göra det, men de har suttit där i 25 år och det verkar vara ett sisofys-jobb som kräver ett antal helger. Eller har du något smart tips som löser upp plaststripen utan att skada gelcoaten?
Har även prövat en klisterlappsspray från Biltema med framgång på andra klistermärken som kan vara ett komplement - inte prövat på stripe dock.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Reklamgubbarna använder såpvatten även för att ta bort. Tapen är inte diffusionstättt utan vattnet tränger igenom och tapen kan dras bort. Man brukar få spraya på i omgångar, det tar en stund innan vattnet trängt igenom.
Varmluft är inte så bra på bilar eller skyltfönster .....
Varmluft är inte så bra på bilar eller skyltfönster .....
Tack för tips. Då kommer jag först prova såpan på min stripe från 1984 innan värmepistolen kommer fram. Återkommer med resultat.
Det blev värmepistol och därefter T-röd för att få bort limresterna. Gick trots allt ganska bra att få loss en 28 år gammal stripe, om än pilligt!