Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Negativa tankar kring motorn Solé/Mitsubishi?

Inlägg av Ridax » mån 30 apr 2012, 07:30

Lasse L skrev:Har en Iveco / Lombardini, satt magnetventilen ur spel, bara att plocka isär den och avlägsna "ankaret".
Har inte din magnetventil en manuell override-spak?

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 30 apr 2012, 08:37

paliswe skrev:Lombardini FOCH-serie har inte en gnutta elektronik i sig! Det enda som finns som är lite elektriskt är avstängningsventilen men det torde de flesta motorer har idag.
Ang Nanni må den fungera väl men det finns inte ett standardmått i den. Avgasslang har specialmått och måste specialbeställas när de ska bytas.
Vi reparerade en Vetus och fick vänta 4 veckor på en packningssats från Holland. Så det där med reservdelsförsörjningen är viktigt. Lombardini har perfekt service genom Rodahl och dessutom finns även en svensk generalagent för deras entreprenadmarknad.

Vi körde ut en Vindö 50 efter sjösättningen igår med en nyinstallerad Lombardini. Gubbarna på kajen trodde båten var eldriven för de hörde inte motorn...
"Avgasslang har specialmått" ??? Vilken modell då ? Jag har en 3-100 och en vanlig 60mm slang
passar direkt.

F.ö. kan de flesta reservdelar hämtas i traktorbutiken ( minus naturligtvis de mariniserade detaljerna )
kubota är ju en av de vanligaste japanska dieslarna.
vattenpump är std johnsson impeller dito.

Men du har rätt i att nanni fungerar väl.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » mån 30 apr 2012, 09:55

Standardmått är 58 och 76. Den jag behövde skulle vara 80. Men generalagenten fick fram den, tog en vecka men nu är den på plats.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 30 apr 2012, 11:40

paliswe skrev:Standardmått är 58 och 76. Den jag behövde skulle vara 80. Men generalagenten fick fram den, tog en vecka men nu är den på plats.
ok, det var ett udda mått.
Vilken motor är det ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 30 apr 2012, 13:02

Ridax skrev:
Lasse L skrev:Har en Iveco / Lombardini, satt magnetventilen ur spel, bara att plocka isär den och avlägsna "ankaret".
Har inte din magnetventil en manuell override-spak?
Nej det har den inte.

Det mekaniska stoppet påverkar regulatorn manuellt och stryper regleringen till de 4 insprutningspumparna.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » mån 30 apr 2012, 14:21

Lasse L skrev:Nej det har den inte.

Det mekaniska stoppet påverkar regulatorn manuellt och stryper regleringen till de 4 insprutningspumparna.
Hur pumpar du då fram bränsle med handpumpen? De magnetventiler som monteras nu har i alla fall manuell override (se http://www.lombardinimarine.it/download ... manual.pdf ). Det andra stoppet som påverkar pumparna finns fortfarande kvar förstås.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 30 apr 2012, 16:51

Ridax skrev:
Lasse L skrev:Nej det har den inte.

Hur pumpar du då fram bränsle med handpumpen? De magnetventiler som monteras nu har i alla fall manuell override (se http://www.lombardinimarine.it/download ... manual.pdf ). Det andra stoppet som påverkar pumparna finns fortfarande kvar förstås.
Min motor är >10 år och saknar "override".
Det är motorn som inte behöver luftas. Däremot filtrena, jag sätter en "luftmadrasspump" på tankarnas gemensamma luftning.
Pumpar upp ett övertryck i tankarna, och öppnar luftskruvarna på filtren och vattenavskiljaren.
Lätt som en plätt med luftpumpen.

Glömde förut att späningsmatningen till Glödautomatiken var felkonstruerad.
Matades via några dioder för att ligga på en lägre späning än batteriet.
När reläet släppte ökade späningen och relät drog igen för att släppa omgående.
Detta upprepades att 10 tals ggr. Relät fick samma funktion som en ringklocka.
Jobbat med relästyrning de senaste 30 åren, och vet att så får det inte vara, sliter hårt på kontakterna.
Byggde en spänningsstab. på 10 volt till glödauto.. och allt blev frid o fröjd.
Sände schema till IVECO som tackade.
Ivecoel1.jpg
Ivecoel2.jpg

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » mån 30 apr 2012, 17:05

peterh skrev:
paliswe skrev:Standardmått är 58 och 76. Den jag behövde skulle vara 80. Men generalagenten fick fram den, tog en vecka men nu är den på plats.
ok, det var ett udda mått.
Vilken motor är det ?
Det var en Nanni 85 hk med turbo.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » mån 30 apr 2012, 18:12

Lasse L skrev:Min motor är >10 år och saknar "override".
Det är motorn som inte behöver luftas. Däremot filtrena, jag sätter en "luftmadrasspump" på tankarnas gemensamma luftning.
Pumpar upp ett övertryck i tankarna, och öppnar luftskruvarna på filtren och vattenavskiljaren.
Lätt som en plätt med luftpumpen.

Glömde förut att späningsmatningen till Glödautomatiken var felkonstruerad.
Matades via några dioder för att ligga på en lägre späning än batteriet.
När reläet släppte ökade späningen och relät drog igen för att släppa omgående.
Men ännu lättare att bara öppna magnetventilen manuellt och pumpa med handpumpen... :wink: De valde nog en magnetventil med manuell override efter att de hört att du plockat isär din... :mrgreen:

Förstår inte riktigt hur du menar att glödautomatiken fungerade. Är inte glödautomatiken tids/temperaturstyrd? Varför skulle den slå till bara för att matningsspänningen till glödstiften ökade?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 30 apr 2012, 19:03

Ridax skrev: Förstår inte riktigt hur du menar att glödautomatiken fungerade. Är inte glödautomatiken tids/temperaturstyrd? Varför skulle den slå till bara för att matningsspänningen till glödstiften ökade?
Glödburken är konstruerad för att matas med konstant ej varierande spänning.
Glöden drar ca 40 Amper.
Glöden matas genom medskickad kabelstam.
Arean för matning till manöverpanel är underdimmensionerad, med spänningsfall som följd.
När glödning kopplas in sjunker späningen till manöverpanelen och "glödburken".
När det "glödat" färdigt och relät släpper "rusar" spänningen upp.
Glödautomatik"burken" får en ofördelaktig spänningsvariation, varför den dra glödrelät igen, (belastningen ger en lägre spänning), och "burken" släpper för tempgivaren säger att tempen är uppe, spänningen "hoppar" upp och ger en ofördelaktig spänningsvariation. som drar relät etc. etc. etc.
I bilversionen finns det en spänningsstabilisator som ger konstant spänning till instrument och styrburkar.
I föregående inlägg, visas schema på elen före och efter min modefiering.
Genom att stabilisera spänningen till glödburken håller den sig på "mattan".
Att bara sänka späningen via 4 dioder (4x0,7 V = 2.8 V) för att hålla späningen är en ritbordskonstruktion som inte funkar i praktiken.
Jag har kollat på 4 motorinstallationer, och alla hade ett glödrelä som låter som en ringklocka när de "faller".

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » mån 30 apr 2012, 19:11

Lasse L skrev: När glödning kopplas in sjunker späningen till manöverpanelen och "glödburken".
Jomen, glödreläet dras väl enbart av strömmen som går genom L/T som i sin tur styrs av komponenten "C" (som väl är en mekanisk termostat?). Om det är en mekanisk termostat, hur kan då reläet dra om termostaten har öppnat kretsen så det inte kan gå någon ström genom L/T? Det borde inte vara beroende av spänningen till själva glödstiften.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 01 maj 2012, 07:44

Ridax skrev:
Lasse L skrev: När glödning kopplas in sjunker späningen till manöverpanelen och "glödburken".
Jomen, glödreläet dras väl enbart av strömmen som går genom L/T som i sin tur styrs av komponenten "C" (som väl är en mekanisk termostat?). Om det är en mekanisk termostat, hur kan då reläet dra om termostaten har öppnat kretsen så det inte kan gå någon ström genom L/T? Det borde inte vara beroende av spänningen till själva glödstiften.
Reläts elektronik späningsmatas på 86 plus 10 v, minus på 85
Glödstiftens spänning (in, avsäkrad med 80 Amp) på 30, ut till glödst.. 87
T är värmavkännaren på motorn.
L är indikering som tänds när det glöder.
Oavsett om "C" är mekanisk eller en termistor, så var det kraftiga spänningsfallet som störde elektroniken.
Efter att stabiliserat spänningen på 85, 86 till 10 volt fungerar det ok.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 01 maj 2012, 07:54

[quote="Ridax
Men ännu lättare att bara öppna magnetventilen manuellt och pumpa med handpumpen... :wink:

Bränslet går från tankarna till vattenavskiljare m grovfilter, finfilter, bränslepumpen, motorns finfilter och insprutningspumparna.
Handpumpen sitter på motorn efter 2 filter, pumpar man och öppnar luftskruvarna suger jag in luft istället.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 01 maj 2012, 09:25

Vad jag minns så behöver jag inte öppna luftskruvarna på filtren. Handpumpen tar luften först och sedan kommer bränslet. Men det var ett tag sedan jag gjorde det.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 01 maj 2012, 11:42

Ridax skrev:Vad jag minns så behöver jag inte öppna luftskruvarna på filtren. Handpumpen tar luften först och sedan kommer bränslet. Men det var ett tag sedan jag gjorde det.
Jomenvisst kan man det. Men mina filter är stora, handpumpen "knölig" att komma åt.
Därför föredrar jag "övertrycksmetoden"

Skriv svar