LED-lanternor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

LED-lanternor

Inlägg av hedgehog » tis 24 apr 2012, 19:26

Har köpt Biltemas ledlanternor och börjar fundera på inkopplingen.
Själva lamphuset är ihopgjutet så tanken är väl att man drar in den medföljande kabeln i båten och skarvar in där.
Av olika skäl så har jag ingen lust att göra så utan har tänkt mej att göra skarven i anslutning till lanternan.
Nu till frågan: Hur skulle ni göra en sådan skarv? Med en separat kopplingsbox, lödning och tätning med gummitejp eller vad?
Det handlar om tvåfärgs sidolanterna och akterlanterna.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: LED-lanternor

Inlägg av bosseh » tis 24 apr 2012, 19:48

Lödning och vulktejp. Det är enkelt och håller de närmaste 20 åren i alla fall.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: LED-lanternor

Inlägg av hedgehog » tis 24 apr 2012, 19:58

Ja, jag tror egentligen också att det räcker. Men man får så mycket för sig...
Läste förresten något riktigt kul på ngt annat forum. Det var en som funderade över ledlanternor kontra konventionella.
Då var det någon som avrådde från led med motiveringen att de drar så lite ström att oxidering i kabeln som annars bränns bort av den högre strömmen (om man har vanliga lanternor) blir kvar och kommer till sist att göra så att lanternorna inte fungerar! Scary... :)
Men jag tar risken.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: LED-lanternor

Inlägg av Nautihamstern » tis 24 apr 2012, 20:36

hedgehog skrev:Ja, jag tror egentligen också att det räcker. Men man får så mycket för sig...
Läste förresten något riktigt kul på ngt annat forum. Det var en som funderade över ledlanternor kontra konventionella.
Då var det någon som avrådde från led med motiveringen att de drar så lite ström att oxidering i kabeln som annars bränns bort av den högre strömmen (om man har vanliga lanternor) blir kvar och kommer till sist att göra så att lanternorna inte fungerar! Scary... :)
Men jag tar risken.
Du har rätt, det var riktigt kul :lol:

Andreas123321
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 23:47

Re: LED-lanternor

Inlägg av Andreas123321 » tis 24 apr 2012, 23:51

Jag hade kört med en vanlig skarv-"dosa". Eller knip-kopplingar. Jag är ett fan av snygga lösningar, och löda + tejp är inte snyggt.

Apropå att kabeln kan paja eventuellt med LED, så sure, även om resonemanget luktar desperat vilja att säga något negativt om LED, så uppväger det knappast det faktum att led drar en bråkdel av strömmen, och håller 50.000 timmar, mot glödlampors snitt kring 800h :)

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: LED-lanternor

Inlägg av Nautihamstern » ons 25 apr 2012, 06:45

Andreas123321 skrev:Jag hade kört med en vanlig skarv-"dosa". Eller knip-kopplingar. Jag är ett fan av snygga lösningar, och löda + tejp är inte snyggt.

Apropå att kabeln kan paja eventuellt med LED, så sure, även om resonemanget luktar desperat vilja att säga något negativt om LED, så uppväger det knappast det faktum att led drar en bråkdel av strömmen, och håller 50.000 timmar, mot glödlampors snitt kring 800h :)
Löda + krympslang med smältlim, då? Och kabeln pajar nog inte pga användning av led... :roll:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: LED-lanternor

Inlägg av Anders S » ons 25 apr 2012, 07:39

Det går att få en utmärkt och snygg förlängning med lödning:

Trä på två krympslangar "teleskopiskt", den yttre litet längre, och fös dem så långt det går från lödstället på varje sladd. Överkurs: träd en tredje över båda sladdarna. Tvinna och löd, vik samman, vänta tills lödningen svalnat och dra sedan först den ena, sedan en andra över lödningen och värm. Används krympslang med lim, bara den innersta - vi vill ju inte ha en brottsanvisning. Trä sedan, då allt är klart, den sista (tredje) samlande krympslangen över de båda dubbelskyddade skarvarna och gläds åt en slank, hållbar skarv. Färg efter tycke och smak. Sanslös överkurs: lackera lödskarven med elektroniklack innan krympsmältlims-skyddet sätts över... Allt kan göras på arbetsbänken.

Angående strömförbrukningen hade jag nog väntat mig det helt motsatta resonerandet, ty det är vid stort trömbehov som kontakt- och övergångsresistans blir en faktor. Påståendet om LED-lambans sårbarhet på det sättet låter väl udda.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Att löda eller inte löda ....

Inlägg av Jaramaz » ons 25 apr 2012, 08:09

Visst går det att få det snyggt med lödning, beskrivningarna ovan visar detta. Men bra i meningen hållbart blir det inte, lödning blir alltmer marginaliserat, i en applikation som denna är klämkoppling att rekomendera.
Den främsta nackdelen med lödning är metallblandningen som inte är stabil (jag avser inte här kall-lödning, även en riktigt gjord varmlödning är inte långtidsstabil). Dessutom blir ledningen stel vid lödområdet, och därmed mer känslig för mekanisk påverkan. Slutligen är det ett elände med lödtennet numera, det skall vara blyfritt såklart, vilket helt enkelt är attans svårt att få bra resultat med (och att köra med blybaserat lödtenn vore ju förskräckligt natursvineri, så kan vi inte göra).

Klämkoppling med rätta verktyg blir fina fisken. Sedan kan man ju klä det med krympslangar, smältlim och allt vad ni tror på.

/J

PS: den här debatten har vi haft flera gånger tidigare. den är inte riktigt lika kul som en riktig ankardebatt, tyvärr.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Att löda eller inte löda ....

Inlägg av Anders S » ons 25 apr 2012, 08:57

Jaramaz skrev: PS: den här debatten har vi haft flera gånger tidigare. den är inte riktigt lika kul som en riktig ankardebatt, tyvärr.
Klämkopplingar kan alla göra, bara man har a) en riktig tång, b) en riktig hylsa i rätt material och c) plats finnes för den oundvikliga klämhylsan. Nu ser inte alla sådana ut som de plastisolerade man brukar hitta enkelt (och som får ett rejält midjemått). Det finns särskilt slanka hylsor för tunna kablar och man kan klämma utan skyddshylsa om det skall bli riktigt slankt (titta inne i diverse miniatyrkontaktdon!).

Men om man nu inte har det så väl förspänt, så kan man också löda, och gör man det ordentligt så håller det bra, det också. Men en avlastning behövs, ty lödtennet "kryper" om/då det belastas. Klassiker: Lödning på kabelstump, instoppande i sk "sockerbit" (skruvplint), åtskruvning av klämskruv, oförståelig dålig kontakt efter en tid. Denna botas med ny åtskruvning osv osv.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: LED-lanternor

Inlägg av toaen » ons 25 apr 2012, 11:13

Jag skall ju alltid va motvals kärring. :wink:

Köpte ett ställ lanternor för båtar upp till 12 meter, för ett antal år sen. När jag tog fram dem för att montera dem hade de bara två MK-tampar på 5 cm som stack ut ur lanternan. Åkte och bytte dem till lanternor för båtar som var avsedda för båtar upp till 20 meter. De hade ett par meter kabel ingjuten. Den kabel kunde jag dra in i förpiken och koppla där. Göra en ordentlig tätning runt kabel och få det hela att se snyggt och prydligt ut.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: LED-lanternor

Inlägg av Jaramaz » ons 25 apr 2012, 11:16

Såklart, men så har du ju jobbat (jobbar?) med el och elinstallation. Jag hade gjort samma val som du, både för att få rediga lanternor och för att få bra kablar, med anslutningspunkter under däck. Där är det inte så kritiskt som ovan däck.

/J

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: LED-lanternor

Inlägg av toaen » ons 25 apr 2012, 12:39

Jaramaz skrev:Såklart, men så har du ju jobbat (jobbar?) med el och elinstallation. Jag hade gjort samma val som du, både för att få rediga lanternor och för att få bra kablar, med anslutningspunkter under däck. Där är det inte så kritiskt som ovan däck.

/J
Om det var mig du tänkte på så skulle väl jag om någon kunna få till en tät och bra skarv. Men sitter den på den rostfria pulpiten på peket, som i mitt fall, så vill man ju ha bort skarven så långt bort från det stället som möjligt. Det r ju inte heller få gånger per sommar som man antingen doppar peket i saltvatten eller att det skvätter dylikt vatten vida omkring
Bilagor
zzzzzzzzzzzz070713-c0474-0754-segling-hönö-kungshamn.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: LED-lanternor

Inlägg av hedgehog » ons 25 apr 2012, 14:17

Usch nu gör ni mej förvirrad igen! Jag som kände mej så nöjd med lödning och vulktejp.
Börjar t.o.m. snart tro att ledlanternorna ska förstöra inte bara kabeln utan kanske hela semestern.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: LED-lanternor

Inlägg av bosseh » ons 25 apr 2012, 14:32

hedgehog skrev:Usch nu gör ni mej förvirrad igen! Jag som kände mej så nöjd med lödning och vulktejp.
Börjar t.o.m. snart tro att ledlanternorna ska förstöra inte bara kabeln utan kanske hela semestern.
Löd och tejpa så länge. Sen kan du forska i några år på hur den perfekta skarven ska utföras. Bäst av allt, under tiden kan du använda din strömsnåla lanterna.
I verkligheten brukar denna typ av skarvar hålla bra.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: LED-lanternor

Inlägg av Jaramaz » ons 25 apr 2012, 15:13

bosseh skrev:I verkligheten brukar denna typ av skarvar hålla bra.
Nä, det brukar det inte göra, inte i verkligheten. Speciellt inte i saltare vatten. Något år kan gå bra, men inte mer. Elektronikindustrin har alltmer gått ifrån lödning, men det finns områden där det är svårt eller dyrt att skippa lödning.

Däremot ger lödning en varm känsla inombords när man väl genomfört den, det ser så fint och hållbart ut. Efter inplastning kan det se ännu finare ut, då kan man känna sig ännu mer belåten.
Det måste framhållas att för att klämning skall bli bra krävs rätta verktyg och doningar, som hylsor. Att bara klämma med vanliga skarvhylsor som säljs till bilar är inte så bra, då är nog lödning bättre.

Som sagt, vi har haft denna debatt tidigare. Bosse brukar hävda lödning, precis som han oftast hävdar lin och pasta till rörgängor - jag föredrar moderna metoder.

/J

Skriv svar