Skuren vantskruv

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tomas
Erfaren medlem

Skuren vantskruv

Inlägg av Tomas » sön 30 okt 2005, 21:31

Det verkar som om en av mina vantskruvar har skurit. Har försökt smörja och vrida den med hjälp av nycklar och skruvstycke utan större framgång.
Är den körd - eller finns det någon hjälp att ta till?

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » mån 31 okt 2005, 08:19

Om det är en vanlig rostfri hasselfors eller liknande köp en ny. Dom kostar bara ett par hundralappar och det är inte värt jobbet och risken för haveri efteråt.

nisse

fråga

Inlägg av nisse » mån 31 okt 2005, 10:22

En av mina vantskrivar kärvar lite trots att jag smörjt. Är den då på väg att skära?

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 31 okt 2005, 10:56

Om man måste ta till våld för att vrida runt en vantskruv så är det dags att byta. Gängorna i brons är mycket känsliga.

Tänk på att de tar upp laster på flera ton på 3-4 gängvarv, och att de samtidigt skall gå att justera. Det är inte många gängor som klarar av detta krav.

Peter_K
Diamantmedlem

Re: fråga

Inlägg av Peter_K » mån 31 okt 2005, 16:14

nisse skrev:En av mina vantskrivar kärvar lite trots att jag smörjt. Är den då på väg att skära?
Skruva isär, gör rent med t ex 5-56 och en trasa, smörj, sätt ihop. Kärvar den fortfarande skulle inte jag använda den längre iallafall...
Alla borde ha skägg

PelleL
Diamantmedlem

Re: fråga

Inlägg av PelleL » mån 31 okt 2005, 16:35

nisse skrev:En av mina vantskrivar kärvar lite trots att jag smörjt. Är den då på väg att skära?
En vantskruv på det här stadiet går oftast att rädda genom att rensa gängorna med ett gängsnitt och en gängtapp. De flesta vantskruvar har tum-gängor (UNC)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Förebyggande underhåll, vantskruvar

Inlägg av Seawolf » mån 31 okt 2005, 17:47

Det är smuts och dålig smörjning som bidrager till att gängorna vill skära. Man gör rent dem med att skruva isär dem, och sen spraya motortvätt på gängorna och pensla av det grövsta, sen högtryckstvättar man dem.

Sätt ihop och smörj med Hasselfors specialsmörjmedel för vantskruvar, det är en extremt segt fett med lite lösningsmedel som avdunstar eter ett tag.

Skriv svar