Båtvärmare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
anti
Silvermedlem

Båtvärmare

Inlägg av anti » mån 31 okt 2005, 09:46

Dieseldriven för 31' .
Vad kan ett sådant sytem tänkas kosta ungefärligt och finns några synpunkter på fabrikat.
Avser installera själv.
Tacksam för svar och synpunkter.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 31 okt 2005, 10:58

Tjaa.. Jag har en Webasto Airtop 2000 i min Comfort 32. Installationen är relativt enkel, speciellt om luftrören redan är dragna.

Kostnad? mellan 10-14 kSEK.

Jag gissar att Ebersprächer ligger i samma prisklass.

Gäst

kolla på www.Glembring.se

Inlägg av Gäst » tis 01 nov 2005, 09:00

Tänk då att till dessa (fläktvärmare) behöver ni ström och att dom låter mycket illa.

Jag tittar på en kamin från http://www.glembring.se detta är riktiga diesel-kaminer som inte behöver ström alls, och antagligen billigare (har inte räknat ännu)
den minsta modellen passar till en båt på ca: 30 fot och uppåt.

Funktionen på en kamin av denna typ är mycket säkrare (har jag hört) det är sällan driftavbrott och så....

Är det någon som har mer erfarenhet av dessa kaminer än jag?

/Göran

moxus

Inlägg av moxus » tis 01 nov 2005, 14:55

Jag har funderat på att installera en wallas diselvärmare i min Maxi Fenix. Har någon erfarenhet av en sådan? Skall den instelleras inne i ruffen så att den tar luft innifrån till insuget eller skall jag sätta den ute i ett styvutrymme så att den tar in luft utifrån?

Användarvisningsbild
S. Andersson
Trogen medlem

eber

Inlägg av S. Andersson » sön 06 nov 2005, 16:01

Jag här snart klar med att ersätta min gamla gasolvärmare med en Eber Airtronic d2, denna borde klara att värma min Fingal utan problem. Anledningen till att det blev en Eber är hatt jag är mycket imponerad av den hydronic jag haft i lastbilen de senaste två åren, mindre strul än med webasto som jag hade tidigare.

Hoppas nu bara att d2an motsvarar mina förväntningar och är så tyst o fin som den påstås vara.

Skriv svar