Skuren vantskruv
Skuren vantskruv
Det verkar som om en av mina vantskruvar har skurit. Har försökt smörja och vrida den med hjälp av nycklar och skruvstycke utan större framgång.
Är den körd - eller finns det någon hjälp att ta till?
Är den körd - eller finns det någon hjälp att ta till?
Re: fråga
Skruva isär, gör rent med t ex 5-56 och en trasa, smörj, sätt ihop. Kärvar den fortfarande skulle inte jag använda den längre iallafall...nisse skrev:En av mina vantskrivar kärvar lite trots att jag smörjt. Är den då på väg att skära?
Alla borde ha skägg
Re: fråga
En vantskruv på det här stadiet går oftast att rädda genom att rensa gängorna med ett gängsnitt och en gängtapp. De flesta vantskruvar har tum-gängor (UNC)nisse skrev:En av mina vantskrivar kärvar lite trots att jag smörjt. Är den då på väg att skära?
Förebyggande underhåll, vantskruvar
Det är smuts och dålig smörjning som bidrager till att gängorna vill skära. Man gör rent dem med att skruva isär dem, och sen spraya motortvätt på gängorna och pensla av det grövsta, sen högtryckstvättar man dem.
Sätt ihop och smörj med Hasselfors specialsmörjmedel för vantskruvar, det är en extremt segt fett med lite lösningsmedel som avdunstar eter ett tag.
Sätt ihop och smörj med Hasselfors specialsmörjmedel för vantskruvar, det är en extremt segt fett med lite lösningsmedel som avdunstar eter ett tag.