Kolla på sjöställ i Sthlm

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Kolla på sjöställ i Sthlm

Inlägg av Moogmannen » sön 22 apr 2012, 09:37

Hallöjs. Jag behöver köpa nytt sjöställ. Är det någon som har tips på butiker i Sthlm där man kan prova och känna lite på olika märken? Jag har ingen koll, förutom båttillbehörsbutikerna och Nautiska.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Kolla på sjöställ i Sthlm

Inlägg av Mats Brage » sön 22 apr 2012, 10:28

Hej,

Jag har varit hos One Design/Jolleexperten vid Nacka, ligger i närheten av SeaSea. Dom har namnet till trots mycket stort utbud av sjöställ i olika storlekar. Bra personal som seglar själva och kunniga. Vill man ha gamla oljeställsvarianten finns dock inte så mycket att hitta i Stockholmstrakten, Grundens leverera dock till bl a Widfors jaktbutik i stan.

Mats
Scanner 391 nr 142

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Kolla på sjöställ i Sthlm

Inlägg av Kalle Kula » sön 22 apr 2012, 10:57

Svårt det där..har inga tips kring affärer i Stockholm, utan mer en reflektion kring ämnet..
Lojalitet har en gräns på hur mycket det är värt...
Jag köpte en Musto MPX jacka för en månad sedan..
Den kostade 5.700 SEK i affärerna här i Sverige.

Köpte precis samma jacka på nätet i UK.

PRislappen slutade på 3900 SEK inklusive DHL frakt hela vägen hem till dörren.

Jag köper helst lokalt, men det finns gränser..
Det är fri handel i EU...moms betalas i UK, inget smyg och fuffens alls...

Här köpte jag..
http://www.wetsuitoutlet.co.uk

Innan jul fyndade jag ett par HPX byxor på samma ställe..1200 SEK...värstingbrallor gjorda för "fire hose conditions"...

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Kolla på sjöställ i Sthlm

Inlägg av AndersGustafsson » sön 22 apr 2012, 11:43

Ett tips är annars att kolla då det är båtmässa. Brukar vara olika typer av erbjudanden då.
/Anders G

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Kolla på sjöställ i Sthlm

Inlägg av Peter_K » sön 22 apr 2012, 11:46

AndersGustafsson skrev:Ett tips är annars att kolla då det är båtmässa. Brukar vara olika typer av erbjudanden då.
Det är ett bra tips, förutom att nästa mässa i Stockholm dröjer till efter sommaren.
;-)
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Kolla på sjöställ i Sthlm

Inlägg av AndersGustafsson » sön 22 apr 2012, 12:34

Jag vet, men "den som väntar på något gott" :) Borde själv köpa nya byxor, typ Musto coastal.
/Anders G

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Kolla på sjöställ i Sthlm

Inlägg av Excel 319 » sön 22 apr 2012, 13:40

För några år sedan gjorde jag som Kalle Kula. Helnöjd med den butiken.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Kolla på sjöställ i Sthlm

Inlägg av AndersGustafsson » sön 22 apr 2012, 13:56

Noterat, dock är jag litet nervös att köpa kläder på distans. Vill gärna prova och sedan har vi frågan om ev reklamationer etc. Således: Det skall vara rejält billigare för att jag skall överväga. Hellre dealar jag med en lokal handlare som ofta är villig att ge en del rabatt.

Ett annat tips är att kolla med din seglarförening. Ofta har de specialrabatter.
/Anders G

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Kolla på sjöställ i Sthlm

Inlägg av stangen » sön 22 apr 2012, 14:46

Bäst utbud på sjökläder har Captains (Kommendörsgatan) och SeaLife (butiken som ligger på Sturegatan). Ev också Nautiska Magasinet (G:A Stan).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Moogmannen
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:24

Re: Kolla på sjöställ i Sthlm

Inlägg av Moogmannen » sön 22 apr 2012, 16:45

Tack för svaren så långt, skall kolla in Captains & One design.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kolla på sjöställ i Sthlm

Inlägg av Anders S » sön 22 apr 2012, 18:30

Det är klart man kan köpa kända märken på distans. Jag har hadlat XM och Musto från England. Det man kan tycka är litet fult är väl i så fall att använda den lokala affären som provrum, och seda köpa på annat håll, men seriösa näthandlare tillåter byte om storleken är fel.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Kolla på sjöställ i Sthlm

Inlägg av Kalle Kula » sön 22 apr 2012, 18:53

Håller med om att det "fult" att använda lokala butiken som provrum..det gör jag aldrig. .däremot är båtmässorna ett lysande tillfälle att prova storlekarna..

När jag skulle köpa jackan gick jag in på min lokala butik där jag är stamkund och sa som det var, jag skall ha en Musto MPX, gul i storlek XL. Tänkte att Du skulle få vara med och slåss om den... I UK köper jag den för under 4000 inklusive frakt, Du tar 5700... Kan Du möta detta? Du behöver inte komma precis hela vägen, jag uppskattar att Ni finns och lever, men min lojalitet har gränser...

De antog utmaningen och kom till 4500 och då skulle jag får en Mustoväska på köpet oxå...
Jag sa att jag har väskor så det räcker..

Jag köpte sedan jackan i UK. Nästa gång jag var in i min ordinarie butik blev jag tillfrågad om jag hade beställt min jacka..
De hade då pratat ihop sig med distributören och kunde därmed FULLT UT möta det pris jag fick i UK.

Distributörerna är fullt medvetna om "problemet" och på sikt kommer det säkert att ske en ensning...fortare går det om vi som konsumenter påtalar läget och handlar därefter..

Någon sitter i mitten och skär guld med kniv på att importera saker åt oss...när vi faktiskt kan göra det själva numera..

Missförstå mig rätt..jag vill ha en lokal handlare och betalar gärna för mig...men det finns gränser..

Hur resonerar Ni andra?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kolla på sjöställ i Sthlm

Inlägg av Anders S » sön 22 apr 2012, 19:12

Kalle Kula skrev: Jag köpte sedan jackan i UK. Nästa gång jag var in i min ordinarie butik blev jag tillfrågad om jag hade beställt min jacka..
De hade då pratat ihop sig med distributören och kunde därmed FULLT UT möta det pris jag fick i UK.
Det är ett utmärkt sätt att handskas med problemet, både från din sida och importören. Jag ställer ofta samma fråga till mina lokala båtlangare, men det har gått så långt att de gömmer sig då jag kommer med annonsbilagor och utskrifter från näthandlare...

Men det är ofta inte handlarnas fel, utan distributörernas.
Anders S

Skriv svar