à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Inte alls. Det är jag fullt medveten om, eftersom färgen blev en sådan katastrof.
Men i min stora vishet hade jag i god tid försett mig ett jättelager av västkustkvaliteten (den med blått lock) och har lyckats "övervintra" tills den nu har blivit godkänd igen.
Men i min stora vishet hade jag i god tid försett mig ett jättelager av västkustkvaliteten (den med blått lock) och har lyckats "övervintra" tills den nu har blivit godkänd igen.
Tänk att det kan finnas nån människa som är så bra som du Bredan.Brendan skrev:Inte alls. Det är jag fullt medveten om, eftersom färgen blev en sådan katastrof.
Sen var det ju inte olagligt att använda den färgen man hade i lager, så inte heller det kan vändas mot dig.
Men nog stred ditt handlande mot lagstiftaren intentioner. men det skiter väl du i. Bara inte nån annan våldtar Bohuskusten.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Vad tröttsamt det är med dessa ständiga personliga påhopp. Toa - varför vill du till varje pris att mitt förslag ska vändas emot mig?
Toa - det är precis tvärtom mot vad du försöker få det till. Att använda VC17 är och har ända sedan denna mirakelfärg introducerades ett sätt att minimera giftutsläppen. Det släpps bara ut precis så litet gift som behövs för att hålla skalen borta. När färgen är slut är giftverkan slut och man målar på ett nytt supertunt lager utan föregående skrapning eller slipning. Inga lager som byggs upp på båtens botten.
Toa - det är väl alldeles uppenbart att Kemikalieinspektionen misstog sig och aldrig skulle ha förbjudit västkustkvalitén? De har ju fått backa rejält. Det var vi hamstrare som gjorde rätt.
Men jag kan hålla med om att användning av giftiga bottenfärger inte är bra. Ingen skulle vara gladare än jag om det fanns något sätt att undvika dem. Det enda sättet jag kan se i dagsläget är att låta båten ligga kvar på land. Och så långt är då inte jag beredd att gå ens för Bohusläns skull. Det finns gränser även för mig.
Toa - det är precis tvärtom mot vad du försöker få det till. Att använda VC17 är och har ända sedan denna mirakelfärg introducerades ett sätt att minimera giftutsläppen. Det släpps bara ut precis så litet gift som behövs för att hålla skalen borta. När färgen är slut är giftverkan slut och man målar på ett nytt supertunt lager utan föregående skrapning eller slipning. Inga lager som byggs upp på båtens botten.
Toa - det är väl alldeles uppenbart att Kemikalieinspektionen misstog sig och aldrig skulle ha förbjudit västkustkvalitén? De har ju fått backa rejält. Det var vi hamstrare som gjorde rätt.
Men jag kan hålla med om att användning av giftiga bottenfärger inte är bra. Ingen skulle vara gladare än jag om det fanns något sätt att undvika dem. Det enda sättet jag kan se i dagsläget är att låta båten ligga kvar på land. Och så långt är då inte jag beredd att gå ens för Bohusläns skull. Det finns gränser även för mig.
§1 Bredan har alltid rätt.
§2 Om så inte är fallet inträder genast §1
§2 Om så inte är fallet inträder genast §1
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Det är ett ganska udda sätt att se på saken. Har du någon aning om ifall det fanns andra obehagliga kemikalier i den gamla VC17-färgen som inte finns idag? Hamstrade du även 1989? Det handlar (och handlade) ju inte bara om koppar, som du mycket väl vet.Brendan skrev: Det var vi hamstrare som gjorde rätt
Litet besviken blev jag nog.
Anders S
När jag har handlat bottenfärg, har jag alltid handlat stora kvantiteter, ibland till nedsatt pris. Om du tror att jag skulle avstå från att använda den effektiva bottenfärgen bara för att den senare drogs in, så bedrar du dig. Så övermoralisk var jag inte. Självklart använde jag färgen, allrahelst som det var helt lagligt. Vad den innehöll tror jag inte man reflekterade särskilt mycket över på den tiden. Jag hade nog mycket diffusa begrepp om det för 30 år sedan.Anders S skrev:Det är ett ganska udda sätt att se på saken. Har du någon aning om ifall det fanns andra obehagliga kemikalier i den gamla VC17-färgen som inte finns idag? Hamstrade du även 1989? Det handlar (och handlade) ju inte bara om koppar, som du mycket väl vet.Brendan skrev: Det var vi hamstrare som gjorde rätt
Om du ska moralisera, så tycker jag inte du ska sila mygg utan kritisera de verkliga miljösvinen, till exempel de som går ihop och köper fartygsfärg, trots att det är direkt olagligt.
Och om du ska rensa ut något, inte bara bottenfärg, så skulle jag föreslå att du tar bort föregående inlägg av toa. Det är inte ett inlägg i sakfrågan utan som vanligt ett rent personangrepp på mig. Tack på förhand!
Anders S: Tror att du behöver införa en ny klausul på vilka ämnen som ska behandlas här:
1. Ämnen som gör att denna sajt kommer i konflikt med gängse lagstiftning kommer att bannas, och raderas.
2. De medverkande här skall aldrig ifrågasätta lagstiftningen, och inte ha synpunkter avseende denna.
3. Detta är en skruv och muttersajt. Vi här är som en stor familj som ska tycka likadant.
1. Ämnen som gör att denna sajt kommer i konflikt med gängse lagstiftning kommer att bannas, och raderas.
2. De medverkande här skall aldrig ifrågasätta lagstiftningen, och inte ha synpunkter avseende denna.
3. Detta är en skruv och muttersajt. Vi här är som en stor familj som ska tycka likadant.
Nejdu, Brendan, så enkelt går det inte. Du har alltid tunga moraliska synpunkter, på skärgårdsbyggen, på bryggor, på sjöbodar, på de som breder ut sig, på de som bygger anläggningar, på de som flyger med flygplan där du kan höra dem, på de som bygger vågkraftverk där du vill segla, på de som bygger vindkraft där du vill titta, på de som bygger en bro där din mast inte går under. Allt detta (och mycket därtill) är "våldtäkt på Bohuslän". Nu visar det sig att du, när det gäller, inte är mindre våldtäktsman än någon annan, utan sätter din egen ekonomi och din egen bekvämlighet före det större bästa. Du är med andra ord precis som de du kritiserar, något som för övrigt inte kommer som någon överraskning.Brendan skrev:När jag har handlat bottenfärg, har jag alltid handlat stora kvantiteter, ibland till nedsatt pris. Om du tror att jag skulle avstå från att använda den effektiva bottenfärgen bara för att den senare drogs in, så bedrar du dig. Så övermoralisk var jag inte. Självklart använde jag färgen, allrahelst som det var helt lagligt. Vad den innehöll tror jag inte man reflekterade särskilt mycket över på den tiden. Jag hade nog mycket diffusa begrepp om det för 30 år sedan.Anders S skrev:Det är ett ganska udda sätt att se på saken. Har du någon aning om ifall det fanns andra obehagliga kemikalier i den gamla VC17-färgen som inte finns idag? Hamstrade du även 1989? Det handlar (och handlade) ju inte bara om koppar, som du mycket väl vet.Brendan skrev: Det var vi hamstrare som gjorde rätt
Om du ska moralisera, så tycker jag inte du ska sila mygg utan kritisera de verkliga miljösvinen, till exempel de som går ihop och köper fartygsfärg, trots att det är direkt olagligt.
Och om du ska rensa ut något, inte bara bottenfärg, så skulle jag föreslå att du tar bort föregående inlägg av toa. Det är inte ett inlägg i sakfrågan utan som vanligt ett rent personangrepp på mig. Tack på förhand!
Toaens lilla parafras på den ironiska "chefen-har-alltid-rätt" tyckte jag var rolig.
Anders S
Det där har du alldeles rätt i. Du är också varnad för just den saken. / MODgoph skrev:Anders S: Tror att du behöver införa en ny klausul på vilka ämnen som ska behandlas här:
Anders S
Nej, Anders S, inte hade jag för ett ögonblick väntat mig att du skulle rensa bort personangrepp från toa, roligt eller ej.
Om personangreppet hade riktat sig mot någon annan än ditt kära hatobjekt Brendan, så hade det varit bortrensat för länge sedan. Men nu passar det utmärkt för dig att använda din moderatormakt för att stärka dina argument i debatten.
Inser du inte vilken löjets skimmer ditt missbruk av moderatorsysslan drar över både dig och Sailguide?
Din utläggning om mitt användande av bottenfärg är så vriden att jag inte orkar bemöta den närmare. Du kan väl inte ha varit så naiv, att du trodde att jag i alla år har seglat utan bottenfärg på västkusten? Mitt miljöengagemang är för det första ganska nytt. Det började växa fram på allvar i samband med livliga diskussioner på gamla klotterplanket 2004, tror jag. Och då hade jag seglat med giftig (men fullt laglig) bottenfärg i 55 år! Bottenfärger har vi dock aldrig diskuterat i samband med "Det våldtagna Bohuslän". Det är ju ett axiom att alla som seglar på västkusten måste ha sin båt adekvat bottenmålad. Tänkte du inte på det?
Om personangreppet hade riktat sig mot någon annan än ditt kära hatobjekt Brendan, så hade det varit bortrensat för länge sedan. Men nu passar det utmärkt för dig att använda din moderatormakt för att stärka dina argument i debatten.
Inser du inte vilken löjets skimmer ditt missbruk av moderatorsysslan drar över både dig och Sailguide?
Din utläggning om mitt användande av bottenfärg är så vriden att jag inte orkar bemöta den närmare. Du kan väl inte ha varit så naiv, att du trodde att jag i alla år har seglat utan bottenfärg på västkusten? Mitt miljöengagemang är för det första ganska nytt. Det började växa fram på allvar i samband med livliga diskussioner på gamla klotterplanket 2004, tror jag. Och då hade jag seglat med giftig (men fullt laglig) bottenfärg i 55 år! Bottenfärger har vi dock aldrig diskuterat i samband med "Det våldtagna Bohuslän". Det är ju ett axiom att alla som seglar på västkusten måste ha sin båt adekvat bottenmålad. Tänkte du inte på det?
Jag raderar bara inlägg som måste raderas. Vill du näpsa Toaen, så varsågod. Jag har vid flera tillfällen också begränsat och hejdad kommentarer mot dig, som inte varit rumsrena. Toaens ironiska släng får du tåla. Många andra har fått tåla mer, mycket mer, från dig. Jag tror ingenting om dig längre, Brendan, annat än att du finner det gott att ställa krav på i stort sett alla andra, för att ge dig och din båt plats, men inte på dig själv. Att du inte reflekterat över varför man drar in en viss typ av bottenfärger, utan listigt bunkrar upp och använder vidare är riktigt bedrövligt. Gjorde du likadant 1989?Brendan skrev:Nej, Anders S, inte hade jag för ett ögonblick väntat mig att du skulle rensa bort personangrepp från toa, roligt eller ej.
Jag är inte arg, jag hatar inte, jag är bara genuint besviken. Jag trodde på dej Brendan, att ditt engagemang är äkta och att dna rallarsvingar och utfall berodde på genuin omsorg om Bohuslän.
Anders S
jaha. så då har brendan i sin snålhet spridit förbjudna tennföreningar över kusten. Allt annat än vishet mao.Brendan skrev:Inte alls. Det är jag fullt medveten om, eftersom färgen blev en sådan katastrof.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Tror jag inte riktigt, B har väl bara kört på med VC17 med litet eget lager. Har VC17 verkligen innehållit tennföreningar? Den är ju kopparbaserad, tenn o koppar borde inte vara en bra kombination. Däremot innehöll den väl mycket andra fina gifter.peterh skrev:jaha. så då har brendan i sin snålhet spridit förbjudna tennföreningar över kusten. Allt annat än vishet mao.
Om vi nu kopplar av moralsidan ett tag så är det inte så dumt att alltid ha ett års förbrukning i lager. Inte bara pga av eventuella förbud, utan också tillgång, pris och kvalitet. International meddelade ju förra året att de skulle sluta helt med VC17, och samtidigt pytsade de ut värdelös VC17. Då såg det verkligen ut som om det skulle bli kris.
Just Internationals agerande är direkt fördömligt (attan, där blev det lite moral ändå). De gör likadant med alla sina förger, ändrar och har sig. Den som valt en viss färgskala (däck, skrov, ..) kan helt plötsligt stå utan vidare försörjning. Usch, aldrig mer I!
/J
Det tror jag inte (hoppas inte). Det har varit två feta "indragningar" - den första säsongen 1989, då TBT-färg förbjöds för fritidsbåtar. Den andra var 2007, när Kemi fick kopparfrossa, och drog in all färg med koppar. Detta fick man backa på av olika skäl, dels faktiska (koppar är inte så farligt som man kan tro; det går heller inte att hitta något oskyldigare som fungerar) och EU-harmoniska (det är ett handelshinder och "orättvist" om Sverige har särskilda regler för bottenfärg. "Sanningen" är att mellangenerationen av VC17 (från -89) har baserats på koppar och en del annat. Det är få färger som är oskyldiga, kopparpulver i epoxy kan i så fall komma hyfsat nära.peterh skrev:jaha. så då har brendan i sin snålhet spridit förbjudna tennföreningar över kusten. Allt annat än vishet mao.Brendan skrev:Inte alls. Det är jag fullt medveten om, eftersom färgen blev en sådan katastrof.
Det som är så enastående märkligt är hur man kan hitta så stora mängder av obsoleta aktiva ämnen på fritidsbåtsplatser, om man nu har letat just där, och inte på fiskebåtsvarven.
Anders S
Vad är det för struntprat? Jag är ju en av de få som verkligen har bidragit till att minimera giftutsläppen. Läs vad jag skriver och läs gärna på om bottenfärger innan du går ut med förhastade slutsatser.peterh skrev:jaha. så då har Brendan i sin snålhet spridit förbjudna tennföreningar över kusten. Allt annat än vishet mao.Brendan skrev:Inte alls. Det är jag fullt medveten om, eftersom färgen blev en sådan katastrof.
Den här tråden handlar om att man bör använda färger av typ VC17 som ger supertunna lager och aldrig behöver skrapas eller slipas. På så sätts undviks de enorma giftutsläpp som sker vid båtuppläggningsplatserna. Det är du och inte jag som är ett stort miljösvin.
Kallar du det snålhet att lägga upp ett lagom lager bottenfärg, så får det stå för dig. För mig är det normalt ekonomiskt tänkande att handla när det är billigare. Och jag har inte gjort något som är på minsta sätt olagligt. Att VC17 skulle innehålla tenn är obekant för mig. För övrig har tenn varit full lagligt till för några år sedan.
Så Peter H lugna nu ner dig och följ en vis gammal mans råd och måla med VC17, så gör även du en god miljögärning!