à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.9203 ... de-av-farg
Fartygsfärg är mycket giftigare än den bottenfärg som är tillåten för fritidsbåtar. Den innehåller bland annat arsenik och det är inte små kvantiteter som behövs till ett större fartyg. 2 000 kilo supergiftig färg kan gå åt för bottenmålningen. En ordinär fritidsbåt tarvar väl cirka ett kilo tämligen beskedligt giftig färg.
Man kan se det där fartyg varit upplagda. Där är havsbotten runt dem helt död. Så var det i Singlefjorden, när tankfartyg lades upp där.
Fartygsfärg är mycket giftigare än den bottenfärg som är tillåten för fritidsbåtar. Den innehåller bland annat arsenik och det är inte små kvantiteter som behövs till ett större fartyg. 2 000 kilo supergiftig färg kan gå åt för bottenmålningen. En ordinär fritidsbåt tarvar väl cirka ett kilo tämligen beskedligt giftig färg.
Man kan se det där fartyg varit upplagda. Där är havsbotten runt dem helt död. Så var det i Singlefjorden, när tankfartyg lades upp där.
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Får jag fråga en sak utan att du tror jag sågar och motarbetar dig?
Är du verkligen säker på att fartygsfärgen som används idag i Sverige innehåller arsenik? Jag har nämligen själv trott det själv tidigare, och att den innehållit tenn, irgarol och annat skoj, men jag är nu mer tveksam, har fått indikationer på att det inte är så längre. Att det säkert går att köpa bottenfärg som innehåller allt möjligt giftigt om man köper av en skum typ från något mindre nogaräknat land är något annat, jag tänker på den färg avsedd för den svenska marknaden.
Är du verkligen säker på att fartygsfärgen som används idag i Sverige innehåller arsenik? Jag har nämligen själv trott det själv tidigare, och att den innehållit tenn, irgarol och annat skoj, men jag är nu mer tveksam, har fått indikationer på att det inte är så längre. Att det säkert går att köpa bottenfärg som innehåller allt möjligt giftigt om man köper av en skum typ från något mindre nogaräknat land är något annat, jag tänker på den färg avsedd för den svenska marknaden.
Alla borde ha skägg
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Det jag skrev är nästan ordagrant citat från ett mejl jag fick idag från en av de äldsta medlemmarna i Föreningen Seniorseglarna. Han är pensionerad sjökapten och har varit befälhavare på större fartyg i många år.
Eftersom vår hemsida för tillfället har en liten time-out, får våra diskussioner föras via gruppmejl. Jag återkommer, när jag vet mera.
Vad ska man säga om GP-s uppgifter om stora mängder bly, kvicksilver, PCB och massor av andra cancerframkallande ämnen? Har våra bottenfärger verkligen någonsin innehållit till exempel bly och kvicksilver? Det var en chockerande nyhet för mig.
Eftersom vår hemsida för tillfället har en liten time-out, får våra diskussioner föras via gruppmejl. Jag återkommer, när jag vet mera.
Vad ska man säga om GP-s uppgifter om stora mängder bly, kvicksilver, PCB och massor av andra cancerframkallande ämnen? Har våra bottenfärger verkligen någonsin innehållit till exempel bly och kvicksilver? Det var en chockerande nyhet för mig.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Notera att såväl Viking som Silja kör utan giftfärg sedan 10 år tillbaka. Bottnen målas med epoxi och tvättas av dykare ett par gånger per sommar.
/Anders G
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Kan man tänka sig att blyet kommer från själva kölen?
Min förra båt hade utanpåliggande blyköl, ska man få fason på en sådan kan det lätt hamna bly på marken.
Min förra båt hade utanpåliggande blyköl, ska man få fason på en sådan kan det lätt hamna bly på marken.
Alla borde ha skägg
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Kvicksilver fanns i bottenfärger på 60-talet.
Bla. skrev Sven (Lundin) Yrvind om det, (han fick av ett ryskt fartyg).
Jag "tiggde" en kruka bottenfärg á 20 l av en kompis som jobbade på ett känt fartygsfärgslager.
Stod utomhus på Gotenius varv och rullade på, med hjälp av en kompiss, alla 20 l. på min bogserbåt.
På kvällen mådde jag inte bra, huvudvärk från hårfästet och ner i alla tänder.
Ringde kompissen, hans fru svarade att han var "utslagen".
Misstänkte färgen, som vid senare efterforskning visade sej vara totalförbjuden, den innehöll kvicksilver.
Förmodligen hjälpte det till att färgen var "gratis".
Färgen var synnerligen effektiv.
Var vi en körde i skärgården flöt det upp kvicksilverförgiftade fisk i kölvattnet.
Bla. skrev Sven (Lundin) Yrvind om det, (han fick av ett ryskt fartyg).
Jag "tiggde" en kruka bottenfärg á 20 l av en kompis som jobbade på ett känt fartygsfärgslager.
Stod utomhus på Gotenius varv och rullade på, med hjälp av en kompiss, alla 20 l. på min bogserbåt.
På kvällen mådde jag inte bra, huvudvärk från hårfästet och ner i alla tänder.
Ringde kompissen, hans fru svarade att han var "utslagen".
Misstänkte färgen, som vid senare efterforskning visade sej vara totalförbjuden, den innehöll kvicksilver.
Förmodligen hjälpte det till att färgen var "gratis".
Färgen var synnerligen effektiv.
Var vi en körde i skärgården flöt det upp kvicksilverförgiftade fisk i kölvattnet.
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
En sådan här studie måste ju förstås kontrolleras mot platser i närheten där man inte haft båtar. Det är ju bekant att såväl kvicksilver och bly finns i lätt detekterbara nivåer i naturen på grund av biltrafik och jordbruk. Det som skulle indikera bottenfärgsrester från fritidsbåtar (mer generellt) är i så fall föroreningar av organiska tennföreningar (bottenfärg från före 1989) och koppar (därefter) ihop med framförallt bly (då som delingrediens i bottenfärg). Bly kan man hitta i blymönja, en färg som inte varit i allmänt bruk på många år eftersom den inte fyller någon funktion på plastskrov. Brendans berättelser om arsenik och Lasses om kvicksilver är helt korrekta. Däremot tror jag inte att de färgerna kan vara aktuella i dagens läge.
Här en vetenskaplig referens: http://202.114.89.60/resource/pdf/2297.pdf
2008 kom en larmrapport som beskrev båtägare som fullfjädrade miljösvin, därför att det skulle finnas upp till 1000 gånger EU:s gränsvärde av TBT (TriButylTenn) i en stockholmsk naturhamn och på andra ställen där fritidsbåtar förekom. Den utredningen har det varit tyst om sedan den kom ut. Vi får se hur det går med den här. En rimlig förklaring skulle möjligen kunna vara att man mätt på platser där det stått båtar på land under avsevärd tid.
Här en vetenskaplig referens: http://202.114.89.60/resource/pdf/2297.pdf
2008 kom en larmrapport som beskrev båtägare som fullfjädrade miljösvin, därför att det skulle finnas upp till 1000 gånger EU:s gränsvärde av TBT (TriButylTenn) i en stockholmsk naturhamn och på andra ställen där fritidsbåtar förekom. Den utredningen har det varit tyst om sedan den kom ut. Vi får se hur det går med den här. En rimlig förklaring skulle möjligen kunna vara att man mätt på platser där det stått båtar på land under avsevärd tid.
Anders S
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Numera gäller ett internationellt förbud mot tennfärg. Målning av färg sedan 2003, att använda (dvs, ha färg kvar på båten) sedan 2008. Vad man kan köpa som restlagerprodukt i de skumma kvarteren i de skumma hamnstäderna går förstås inte att veta. Irgarol stämmer dock, när det räknas som konserveringsmedel för färgen i sig går det fortfarande an. Att man får dubbel effekt i bottenfärg råkar bara vara så, men är förstås känt av färgkokarna. Ingrediensen slår mot fotosyntesen, och den effekten önskar man som "grönbekämpning" rent allmänt, även på land.Peter_K skrev:Får jag fråga en sak utan att du tror jag sågar och motarbetar dig?
Är du verkligen säker på att fartygsfärgen som används idag i Sverige innehåller arsenik? Jag har nämligen själv trott det själv tidigare, och att den innehållit tenn, irgarol och annat skoj, men jag är nu mer tveksam, har fått indikationer på att det inte är så längre. Att det säkert går att köpa bottenfärg som innehåller allt möjligt giftigt om man köper av en skum typ från något mindre nogaräknat land är något annat, jag tänker på den färg avsedd för den svenska marknaden.
Anders S
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Fartygen som frekvent lägger till i Mälarens utlopp är närmast en kuriosa i sammanhanget. Även de inre delarna av Stockholms skärgård måttligt utsatta för havstulpaner.AndersGustafsson skrev:Notera att såväl Viking som Silja kör utan giftfärg sedan 10 år tillbaka. Bottnen målas med epoxi och tvättas av dykare ett par gånger per sommar.
På min båtklubb har regeln införts att man inte får slipa eller skrapa botten på båten utan att ta hand om slipdammet etc. De senaste åren har jag provat att koppla en dammsugare till excenterslipmaskinen via en förlängning med en lite tunnare slang än dammsugarens. Det fungerar bra. Däremot kan man se att inte alla bryr sig. Särskilt runt vissa båtar med röd bottenfärg syns marken omkring i liksom ett rosa skimmer......
.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Så här skriver tidningen Bohusläningen idag, 2012-04-21:
"Rapporten bygger på 34 undersökningar av mark som används för båtuppställning i 21 svenska kustkommuner.
Variationen över hur och när undersökningarna har utförts är stor.
...
I Strömstad har mycket höga halter av det hormonstörande ämnet tributyltenn, TBT, uppmätts i marken vid Nilssons båtbyggeri.
I Uddevalla, vid Källvikens småbåtshamn, har mycket höga halter av både det cancerframkallande polycykliska aromatiska kolvätet, PAH, och det kemiska miljögiftet PCB,
uppmätts.
På Tjörn har mycket höga halter av både TBT och PCB uppmätts vid Rönnängs båtvarv."
.
"Rapporten bygger på 34 undersökningar av mark som används för båtuppställning i 21 svenska kustkommuner.
Variationen över hur och när undersökningarna har utförts är stor.
...
I Strömstad har mycket höga halter av det hormonstörande ämnet tributyltenn, TBT, uppmätts i marken vid Nilssons båtbyggeri.
I Uddevalla, vid Källvikens småbåtshamn, har mycket höga halter av både det cancerframkallande polycykliska aromatiska kolvätet, PAH, och det kemiska miljögiftet PCB,
uppmätts.
På Tjörn har mycket höga halter av både TBT och PCB uppmätts vid Rönnängs båtvarv."
.
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Om alla använde den utmärkta bottenfärgen VC17 eller liknande skulle ingen bottenskrapning eller slipning någonsin behöva ske. Man målar på ett eller två lager av den supertunna färgen varje eller vartannat år. Klart!
Märkligt att denna radikala metod att få ner giftutsläppen till ett minimum inte nämns i artikeln.
Själv har jag bara bottenskrapat min nuvarande båt en enda gång på 37 år. Det var när jag för ett par år sedan epoxibehandlade botten efter att ha avlägsnat de gamla skikten av bottenfärg, som jag hade kvar innan jag började använda VC17 på 1980-talet.
Märkligt att denna radikala metod att få ner giftutsläppen till ett minimum inte nämns i artikeln.
Själv har jag bara bottenskrapat min nuvarande båt en enda gång på 37 år. Det var när jag för ett par år sedan epoxibehandlade botten efter att ha avlägsnat de gamla skikten av bottenfärg, som jag hade kvar innan jag började använda VC17 på 1980-talet.
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Det är en helt annan sak att mäta vid båtvarv och vid platser för fritidsbåtsuppställningar. "Vassa" bottenfärgr har varit tillåtna för yrkesfartyg och vid professionell ytbehandling även när restriktioner för fritidsbåtsfärger införts. Till exempel förbjöds saluförande av TBT-färger för fritidsbåtar redan 1989. Det minskar förstås inte problemet i verkligheten, men det kan möjligen vara av intresse för att vidta lämpliga åtgärder.Vad gäller PCB ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyklorerade_bifenyler) och PAH ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Polycyklis ... v%C3%A4ten ) är de inte unika för (fritids)båtar på något sätt. Vad som är "höga halter" måste normaliseras mot omgivningen, men det bör man ju rimligen gjort.Brendan skrev:Så här skriver tidningen Bohusläningen idag, 2012-04-21:
"Rapporten bygger på 34 undersökningar av mark som används för båtuppställning i 21 svenska kustkommuner.
Variationen över hur och när undersökningarna har utförts är stor.
...
I Strömstad har mycket höga halter av det hormonstörande ämnet tributyltenn, TBT, uppmätts i marken vid Nilssons båtbyggeri.
I Uddevalla, vid Källvikens småbåtshamn, har mycket höga halter av både det cancerframkallande polycykliska aromatiska kolvätet, PAH, och det kemiska miljögiftet PCB,
uppmätts.
På Tjörn har mycket höga halter av både TBT och PCB uppmätts vid Rönnängs båtvarv."
.
Rent allmänt är det bra om stabila vetenskapliga fakta kan läggas fram, särskilt om de är så tydliga att de kan leda till förbättringar i metoder och produkter.
Anders S
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Brendan skrev:Om alla använde den utmärkta bottenfärgen VC17 eller liknande skulle ingen bottenskrapning eller slipning någonsin behöva ske. Man målar på ett eller två lager av den supertunna färgen varje eller vartannat år. Klart!
Märkligt att denna radikala metod att få ner giftutsläppen till ett minimum inte nämns i artikeln.
Själv har jag bara bottenskrapat min nuvarande båt en enda gång på 37 år. Det var när jag för ett par år sedan epoxibehandlade botten efter att ha avlägsnat de gamla skikten av bottenfärg, som jag hade kvar innan jag började använda VC17 på 1980-talet.
Denna båtbotten är målad med VC17, troligtvis sen båten epoxybehandlades 1984 - de sista åren med VC17 NT.
Bilden är från 2008 efter 5 månader i sjön med mycket seglande under sommaren.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
Man måste man använda rätt kvalitet av VC17 beroende på var man seglar.toaen skrev:Brendan skrev:Om alla använde den utmärkta bottenfärgen VC17 eller liknande skulle ingen bottenskrapning eller slipning någonsin behöva ske. Man målar på ett eller två lager av den supertunna färgen varje eller vartannat år. Klart!
Märkligt att denna radikala metod att få ner giftutsläppen till ett minimum inte nämns i artikeln.
Själv har jag bara bottenskrapat min nuvarande båt en enda gång på 37 år. Det var när jag för ett par år sedan epoxibehandlade botten efter att ha avlägsnat de gamla skikten av bottenfärg, som jag hade kvar innan jag började använda VC17 på 1980-talet.
Denna båtbotten är målad med VC17, troligtvis sen båten epoxybehandlades 1984 - de sista åren med VC17 NT.
Bilden är från 2008 efter 5 månader i sjön med mycket seglande under sommaren.
VC17NT duger naturligtvis inte på västkusten. Det trodde jag alla kände till.
Re: à propos GP-s dramatiska artikel om bottenfärgsgifter
I din stora vishet har du kanske förträngt att man 2008 sålde VC17NT som den enda VC17-färg som var avsedd att använda på västkusten.Brendan skrev:Man måste man använda rätt kvalitet av VC17 beroende på var man seglar.toaen skrev:Brendan skrev:Om alla använde den utmärkta bottenfärgen VC17 eller liknande skulle ingen bottenskrapning eller slipning någonsin behöva ske. Man målar på ett eller två lager av den supertunna färgen varje eller vartannat år. Klart!
Märkligt att denna radikala metod att få ner giftutsläppen till ett minimum inte nämns i artikeln.
Själv har jag bara bottenskrapat min nuvarande båt en enda gång på 37 år. Det var när jag för ett par år sedan epoxibehandlade botten efter att ha avlägsnat de gamla skikten av bottenfärg, som jag hade kvar innan jag började använda VC17 på 1980-talet.
Denna båtbotten är målad med VC17, troligtvis sen båten epoxybehandlades 1984 - de sista åren med VC17 NT.
Bilden är från 2008 efter 5 månader i sjön med mycket seglande under sommaren.
VC17NT duger naturligtvis inte på västkusten. Det trodde jag alla kände till.
thallatha(alfakrull)hotmail.com